Barbackagjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 922
E

Ero

Någon mer än jag som tycker det är extremt onödigt att det kommit en barbackagjord?

Jag menar att rida barbacka ÄR ju att rida utan sadel eller något att hålla i för att träna balansen.. Helt onödigt!:cool:

Sv: Barbackagjord

fast barbackagjordar har funnits väldigt länge :smirk: så konstigt är det väl inte, bra om man är lite ovan o kan behöva ngt mer än manen att hålla sig o att få lite extra stöd för fötterna o lite mer balans.

Jag hade gärna haft en barbackagjord för några år sedan när min häst hade fått en "fettknöl" på ryggen. Det blev till att rida barbacka en hel vinter! Mycket nyttig träning!:angel:

Jag tycker det är suveränt att ha en gjord för att hålla schabraket på plats. Jag sitter inte utan "stoppning" på min hästs rygg, jag har tydligen vassa sittben tycker han... Och att hålla ett schabrak och en gele-pad på plats i trav och galopp med en elastiskt täckgjord funkar inte särskilt bra. Däremot har jag ALDRIG stigläder i gjorden och det är sällan jag behöver hålla mig fast i den heller.

Nej, det är just det här med stigbyglar jag menar att man tar till balansen av. Å då är det onödigt tycker jag att ens rida barbacka då kan man lika gärna ta till med sadel, men som du säger rider man utan stigläder kan det vara till nytta dels för ja att ha nånstans att hålla i sig å dels till det du säger.

Egentligen är det inte onödigt. När jag skulle lära mig rida barbacka på min gamla häst hade jag alltid voltigegjord eller longergjord på henne i början för att kunna ta tag om jag kände att jag höll på att tappa balansen. Då vågade jag slappna av och satt därmed bättre. Dock tycker jag inte att det är någon bra ide med stigbyglar. Fast jag slipper gärna päls i rumpan :D

Jag tycker också att det är lite fånigt, men tanterna i stallet är överförtjusta för nu vågar dom äntligen sig på att rida barbacka :D , sen om det nu räknas som barbacka då är väl en annan femma:angel:

Haha ja precis.. Egentligen tycker inte jag det ska kallas barbacka överhuvudtaget utan "stöd för dem som egentligen vill lära sig rida barbacka"! Jag menar, rider man med gjorden som har stigbyglar tycker jag lika gärna att man kan slänga upp en sadel å rida!

Varför är det en så onödig uppfinning tycker du? Jag red med en sådan ett par veckor efter att jag kommit underfund med att min fd sadel inte passade min häst och att han fick väldigt ont i ryggen till slut, men barbackagjorden funkade jättebra, det dumma är ju att man får kassast sits med en sådan :smirk: sådant får man ta.. I alla fall, jag tycker det är jättebra att ha något att greppa tag i de gånger man rider barbacka också, de gånger de går lite väl vilt till :p

håller med där..
mellan 2 sadlar kan man ha en sån eller om hästen av någon anledning inte kan ha sadeln..
aldrig provat o rida i en sån själv men tror den kan vara bra.

Sitsen blir väl inte sämre än om man rider helt barbacka? :angel:

Stigbyglar kommer inte i närheten av min gjord. Det blir en alldeles för liten yta för att fördela det trycket som uppstår på ett bra sätt.

Sen tycker jag, precis som Polly_Mulle, att det känns tryggt att kunna greppa tag i nåt om det skulle behövas.

Jag tycker, att ska man rida barbacka så ska man rida BARBACKA inte ha någon onödig gjord där man har stigbyglar.. Så onödigt! Men i ditt fall, där sadeln sitter fel etc så är det väl bra med "barbackagjord" på så vis, men inte om man bestämt sig för att rida barbacka! Vill man ha stöd, finns det halsring. Det är min åsikt :)

du får gärna komma o rida barbacka på min häst med halsring, han har mkt manke o lång hals o är stor, när han sätter igång kan du glömma att nå den fördömda halsringen, då är det inte fel alls med en barbackagjord ;)

En barbackagjord är nog ganska bra för nybörjare eller om man inte brukar rida barbacka . Fast jag är ganska van nu, sittar kvar både i bockningar och stegringar ^^ :rofl:

Ingela_S skrev:
Sitsen blir väl inte sämre än om man rider helt barbacka? :angel:

Jo, det blir den faktiskt, eller i alla fall har blir min sits det i de gjordar jag ridit i. Man hamnar automatiskt i stolsits i de flesta ridgjordar, men rider man barbacka så kan jag inte påstå att jag upplevt någon försämring av sitsen, snarare en förbättring av balansen ;)

Och min åsikt är att barbackagjord är en bra uppfinning och man får bättre stöd vid ridning utan stigbyglar med en gjord (med handtag) än en liten halsring, som dessutom glider runt. Men det är ju min åsikt. Jag undrade mest varför du fann den så onödig.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka