Barbackagjorden i nya hööks!hjälp!!

Casper

Trådstartare
Hej hopp trallalopp!

Jag såg denna gjorden i Hööks,vad tror ni om den?? Jag har grunnat fram o tillbaka och övervägt osv..

Ja tänker så här..

För att träna upp balansen (på mig) så borde den vara bra,samt att jag som har en häst med väldigt hög manke som har svårt för att hitta en bra sadel som inte trycker så borde detta kunna vara ett bra alternativ,och jag borde ju kunna känna betydligt bättre hur hästen arbetar med rygg osv..

Men sen tänker ja att min sits kanske blir av sämre kvalite? kanske mer "pösig" liksom?Eller helt tvärt om kanske?till det bättre?! Eller att gjorden iallafall ska skava o trycka på manken???

Då undrar kanske en del varför ja inte funderar på att rida barbacka utan sådant här trams...:D vilket ja oxå har funderat på..:angel: men jag har svårt för att hålla balansen på henne när hon får sina idiotryck och det kan ta en halv sekund så har man åkt av liksom:rofl: så bara ja kan få stödet i stigbyglarna till en början så kanske det går bättre sen..

Vad tror ni om detta??? Ge mig positiva o negativa åsikter!!!

Sv: Barbackagjorden i nya hööks!hjälp!!

Jag hade en sån på min förra medfryttarhäst, men vi kallade det stigbygelgjord :p
Jag gillade den, sitsen blir inte jättebra, men man ska ju inte rida dressyr ;) Jag red mest ut med den, hade renskinn och schabrak under!

Ok! Nej den är väl inte direkt lämpad för dressyrridning i den bemärkelsen:D och kanske inte hopp heller..:eek: men ut o rida i skogen så borde den ju kunna vara bra! och med schabrak under så borde det ju vara skönt för rumpan oxå samtidigt!:)

Jag har inte sett Hööks men förmodar att den
har stigrem med bygel på.

Jag kallar den ridgjord. Det bästa som hänt
mina hästar och det bästa som hänt mig.
Använder det alltid när jag rider ut i skog å mark
med ett tjockt schabrak under
man känner hästen under sig till 100% och
det är varmt åt rumpan nu i vinter.

Jag spänner den inte så hårt utan låter hästarnas
bröstkorg (intercostalmuskulaturen) få vila.
Det är ändå lätt att hålla balansen.

Jag stiger upp från en pall.

Sååå himla bra.

Ibland rullar jag ett annat schabrak eller en filt
till just en rulle och sätter fast den framför
ryttaren.
Jag sätter den i de övre kardborr-remmarna på schabraket.
Då blir det en känsla av att man sitter "säkrare".
Blir som en "bulle" ifram liknande westernsadlar, typ.

Kärt barn har många namn :D

är det gjorden med rullhylsor att fästa stigläder i så ÄR det en ridgjord.. inget annat..

när polarens ponny inte hade sadel red vi med den hela tiden, både dressyr och hoppning (1 m på c-ponny, jag gör ALDRIG något så skräckinjagande igen, knäna vek sig när jag stod på marken och tittade på hindret efteråt..)

okej..det står barbackagjord så därför skrev jag det:D

Ja man borde ju verkligen känna hur hästen jobbar till 100%.. är den värd sina 365kr el vad den nu kostade??

Jo dom är helt klart värda pengarna, speciellt när den är helt i läder.. jag funderar på att köpa en själv jag.. :) trots att jag inte har en häst ens :angel:

Jag skulle nog köpt en sådan ,men inte användt den för ofta, eftersom trycket inte fördelas rätt och det blir rätt mycket tryck på manken..

och ett tips är att du har ett tjockt renskinn under eller dylikt..

Jag tycker att de är rätt dåliga att rida med. Att använda stigbyglarna är inte att tänka på, det blir ju ett ruggigt punkttryck plus att om hästen har den minsta manke så går gjorden lätt emot. Och så får man stigbyglarna framför sig i stället för under sig = stolsits.

Jag rider hellre i bomlös sadel eller med barbackapad.

Casper skrev:
okej..det står barbackagjord så därför skrev jag det:D

Ja man borde ju verkligen känna hur hästen jobbar till 100%.. är den värd sina 365kr el vad den nu kostade??
OOOhhhh yyyeees :banana:

svea skrev:
Jag tycker att de är rätt dåliga att rida med. Att använda stigbyglarna är inte att tänka på, det blir ju ett ruggigt punkttryck plus att om hästen har den minsta manke så går gjorden lätt emot. Och så får man stigbyglarna framför sig i stället för under sig = stolsits.

Instämmer till fullo :bow:

Håller med svea.

Har inte någon sadel som passar min ponny så jag får rida barbacka (hon är oxå inriden barbacka). visst, man åker av lättare men å andra sidan så känner båda häst och ryttare av varandra bättre. O sen så lär man sig knepen för att hålla sig kvar

Den trycker inte om den är riktigt stoppad, men dessvärre hamnar man lätt i stolsits om man inte tänker sig för, sitsen blir ju inte så naturlig som i en sadel :S

svea skrev:

Har du en aning om hur mycket en barbackapad trycker på hästens manke?:eek:
Där blir ju trycket absolut inte fördelat, alls.

Jag ska helt klart köpa den och ha de gånger jag rider barbacka, just för att jag har lite dålig balans som jag behöver öva upp. Däremot kommer jag inte rida med den varje dag.

Vanity skrev:
Den trycker inte om den är riktigt stoppad

Det spelar ingen roll hur mycket den är stoppad, man kommer aldrig ifrån FAKTUMET att trycket endast fördelas över den fruktansvärt lilla ytan under putorna.

Jag gillade den inte. Man blir tvungen att sitta BAKOM gjorden och med sigläderna där framme så hamnar man per automatik i stolsits... HUA! Jag kapade ur "bosorna" och la under en pad som ger kanal och voila! billig barbackapad!

Dom är helt klart värda pengarna (har en själv)

Ha en renfäll eller fårskinsfäll under eller alternativt en vojlock, men lite tjockare är alltid bra.

Hur man sitter med ruman å ryggen kan man korigera själv på ridgjordarna, där är det ens egna disciplin som gäller. För övrigt så hamnar ju inte bennen så där kannon men det är oxå något man själv kan jobba med.

På min barbackapad sitter gjorden en bra bit bakom manken (materialet ligger alltså ganska löst över manken), plus att den har kanal för ryggraden... Tyvärr är de flesta barbackapadar sydda med gjordstropparna längst fram, och då blir det förstås tryck på manken.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 900
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För... 2
Svar
21
· Visningar
2 042
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka