Barbackagjorden i nya hööks!hjälp!!

Sv: Barbackagjorden i nya hööks!hjälp!!

Ynthe skrev:
Det spelar ingen roll hur mycket den är stoppad, man kommer aldrig ifrån FAKTUMET att trycket endast fördelas över den fruktansvärt lilla ytan under putorna.

Du har så rätt, men jag var från början mer inne på skillnaden mellan en ridgjord och en barbacka-pad, ber om ursäkt för att jag uttryckte mig felaktigt..

Ridgjordar ska man ju för allt i världen inte använda hela tiden och absolut inte som ersättning för en vanlig sadel.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är bara sådana jag har erfarenhet av, visste inte ens om att det fanns sådana med gjorden längre bak :crazy:
Vad är det för märke på din pad?

nej min tanke var absolut inte att ha den i stället för en sadel!:crazy: utan mer när man rider ut i skogen så vore det skönt att kunna rida lite barbacka och innan jag fått tillbaka min balans igen:angel: så borde den kanske duga åt mig.

I så fall är det ett utmärkt val, är jättemysigt att trampa runt i skog och mark med en gjord, det är i alla fall vad jag tycker :)

okej..har noll koll på detta med "barbacka-grejor" -vad är skillnaden mellan en gjord o en pad? varför ska man inte ha den ena eller den andra? och om man nu får "stolsits", vad är syftet med gjorden??
:confused:
-Och är dom bara till för mysritter i skogen, är den ingen som rider "dressyr" barbacka?

hej

Jag precis köpt en pga att jag är tvungen att vänta 10 veckor på min sadel. Tidigare så har jag haft en sadel som har varit lite för stor. För första gången på länge kunde jag trava min islandshäst med full tygelkontakt utan att han slog upp i tölt....jag tycker att det säger ganska mkt om att det är ok att rida i gjord.
Håller med om att man ska ju inte rida i det förevigt, dock blir det 10 veckor för våran del.

Lycka till och köp en gjord. Var ute i månskenet och red med gjord kan säga att den värmde att sitta så nära hästen, samt att man kännde alla rörelser.

Har Islandshästar 2 st.
Jag skulle bara prova ridgjord
när jag hade lämnat in en sadeln för omstoppning
och nu är jag fast.
Har svårt att tänka mig att rida i sadel igen.

Jag vilar dock inte i stigbyglarna för mycket
utan håller balansen ändå. Så trycket
på manken blir inte så stor.
Dessutom varierar jag läget litet på "bossorna".
Jag spänner inte gjorden hårt heller får in
ett finger om jag "gräver" litet.
På de viset kan hästen använda bröstkorgen fritt.

Det kanske är lättare att vänja sig vid ridgjord när man har Islandshäst för där har man ju
en liten annorlunda sits, rakare ben.

Skulle jag rida någon annan häst så skulle jag
nog välja "Islandshästsitsen" i alla fall.
Rider man dressyr så finns det ju andra "regler".
Jag har mina hästar nu enbart för uteritter, skogsridningar.

Jag är helt säker på att alla hästar behöver vila
från sadelns hård-dragna sadelgjord.
Tänk att ha något sitta så hårt runt bröstkorgen.
Måste ju inskränka på andningen när man drar åt
intercostalmuskulaturen
åsså ska hästen prestera samtidigt.

Jodå jag kommer använda sadel också.
Men nu i vinter är det ju så varm o gött åt
rumpan. Å det känns så naturligt att kunna
känna hästens rörelser under sig, som en
svensk Indian på en Isis.

Ja, det ligger något i det ;) Rider också islandshäst, för övrigt :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 900
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För... 2
Svar
21
· Visningar
2 042
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka