Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har också funderat i dom banorna då mina hästar inte heller har någon ryggrad som sticker upp.

Tror jag gör min padd lik min enkelkåpade gamla hoppsadel....

Närmast hästen har jag en fårskinnspadd, från GeKås, på den syr jag fast en vojlock som jag har sytt fast banden med ringar för sadelgjordsstropparna på undersidan.
Alltså mellan fårskinnspadden och vojlocken.
Men jag kommer lämna öppet i bakkanten av vojlocken och sy dit kardborrband så jag kan lägga dit en gelpad eller annat vid behov.
Ovanpå ska jag en säteshöjande "mojäng" fästas innan jag syr dit en klädnad av en begagnad fårskinnspäls som ytbeklädnad.
Badkorven kapar jag i lämpliga längder och lägger i pälsens ärmar och syr dit dom på sina platsen.
Den främre korven ska då även innehålla ovandelen av en äldre trasig travsele som jag kan fästa stiglädrena i.

Och för dom som inte vet så kan jag inte längre rida lätt utan sitter ner hela tiden men MÅSTE ha någon att hålla balansen med.... Jag har bara ca 10-12% muskelstyrka kvar i kroppen så risken att jag ak kunna rida lätt någon längre stund är tyvärr obefintlig även i bomsadlar....
Rider i en av dom först sydda barbackapaddarna just för att min KROPP trivs bättre då.

Så det enda som jag just nu saknar är fårskinnspälsen, trodde mammas gamla skulle ligga på vinden men tydligen har den åkt ut till någon klädinsamling vid något tillfälle.....
Så ett besök hos Erikshjälpen står på agendan när jag besöker stan...

Sen ska jag "BARA" SY IHOP ALLTIHOPA OCKSÅ... he he he


P.s. gör den så att jag kan ha mina vanliga långa sadelgjordar eftersom jag inte alltid kan få hjälp med att dra dom kortare dressyrgjordarna d.s.
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Låter som en bra plan :) ska bli kul att se underverket när det blir klart. Själv har jag klurat på hur jag ska få fast paneler på min Hööks-bomlösa, orkar inte ha en pad för jag vill ha vanliga schabrak till. Men det slutade med att jag förminskade padden jag hade så jag kan ha panelerna i den så länge. Tänkte limma kardborrband på undersidan av sadeln men vet inte hur bra det fastnar på teddyn som är där. Har sytt och fixat hela dan så energin tog slut så det fick bli så så länge.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

När jag tittade i nya Höökskatalogen vad det något som slog mej beträffande stigläderinfästningen...

Varför ha en klumpig trav-/longergjord, jag rider ju inte lätt... varför inte ta en bre läderrem över fårskinnspadden och sätta ringar i var ända som jag sätter stiglädrena i ?
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag såg att Markus Holst hade gjort en egen sadel, fanns på hans hemsida, och han hade gjort så. Den hade väl nån slags paneler men var inte jätteuppbyggd vad jag minns. Hur som helst så tror jag det största problemet med att inte ha en riktig gjord är att om hästen hoppar åt sidan och du trampar ner i ena stigbygeln så snurrar den runt lätt. Annars så kan man säkert sätta stigläder i nån av ringarna till sadelgjordsstropparna oxå, kan ju inte bli värre än att det redan är tryck för att man dragit gjorden.
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

He he jag vet ;) :bump:

Har tänkt på det när barnen ridit just att jag skulle kunna ha några stigläder att sätt sätta dit, blir ju lite säkrare då, eller iaf mer balanserat. Dottern väger ju inte mer än typ 28 kilo och rider inte mer än en gång i månaden kanske så det tar han (hästen) nog ingen skada av :D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Nu har jag gjort en blyerstskiss....
Och upptäckte att om jag satte 2 ringar på det främre fästet för sadelgjorden fanns det risk att stigläderringen kunde åka upp för mycket, så jag måste nog sy dit en extra rem som håller det på plats. Kan bästa platsen för den remmen möjligtvis vara ovanpå den remmen som håller båda ringarna eller ? ? ?
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Det gör inte jag heller idag....

Men nu har jag sytt en hel del i eftermiddag, symaskinen gick varm vill jag lova.....

Orkade inte ta några bilder då det blev så sent färdigt men jag tar några i morgon när jag kommer hem från stallet...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Det ser jag fram emot :)

Jag testade min sadel idag med liggunderlaget i men konstaterade att det inte blev särskillt skönt med kanalen och vid en närmare titt på ryggen så känns den helt meningslös så nu har jag fyllt igen den med mer liggunderlag. Förutom framme vid manken för kanalen gjorde ändå att sadeln "klamrade" sig fast lite runt hans nästan obefintliga manke och snurrar därmed lite mindre :laugh:

Kolla på My Little Pony :bump:

6ed5ff3b.jpg
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Gillar din pålle Tigerfisken! :love: Kul att du oxå kör på rosa till en skimmel, det gör jag med.

 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Japp rosa is da shit ;) Sen att det är en valack tar jag ingen hänsyn till. Han passar helt enkelt i rosa :) Din oxå!
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har sytt en till som är bättre kvalitet, i svart tetty och svart lurv :D ska testa den idag :) dock inte rida då pållan antagligen har massa energi så om jag ska rida får jag ta å longera i en halvtimme före :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

*kl*
Måste bara säga :bow: till alla er som sytt så otroligt fina skapelser!


Undrar om någon vänlig själ som man skulle kunna få "beställa" en sådan av? :angel: :o
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

tror ni man kan gara en barbacka padd typ såhär?
32015908.jpg

så att man gör en ordentlig kanal, framskurna sadelkåpor, tjockt vulster, och ett framvalv som låter manken vara helt fri men ändå håller de 2 bossorna så plats? vad för stötdämpande tjockt material kan man använda sig av i så fall??

mina andra barbacka paddar kasar bakåt hela tiden mer eller mindre då manken är för hög och sadelgjorden alltid hamnar i fel läge :/
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har ALLTID en förbygel just för att slippa att padden åker iväg åt något håll....
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

tänkte att padden blir ca 3-4 ca tjock över ryggen, och då är kanalen så att den ger ryggraden + manken frihet men att man har ett grovt tyg fastsytt överst så att kanalen inte breddar sig när man rider.^_^
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

har testat med förbygel men den blir för lång och hjälper ingen vidare :(, funderar på att sy en brösta men behöver tunnare läder först :/
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
24 926
Senast: Gilette
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 527
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 984
Senast: Jenka
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 942
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp