Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ok då är jag med. Det går säker men det är rätt obekvämt att ha en kanal för den känns väldigt tydligt när man sitter. Ett bra liggunderlag funkar rätt bra att bygga upp med. Jag limmade ihop delar av det och stoppade i min pad. Skulle säkert funka att använda som grund plus en vojlock att fästa sadelgjordsstroppar i och sen klä in allt. Annars nån form av westernpad antingen tjockt filtmaterial eller neopren. Finns ju lite olika på både Börjes och Hööks.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

nu kommer bilderna på senaste bygget :D

32018680.jpg


32018685.jpg


Så ser den ut och under stöden, på båda sidor, så är det fickor så man kan få med sig hovkrats vattenflaska eller någe :) och korvarna kan tas ur och gjorden lika så :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Tack :) nej det har jag inte då Lilja har börjat stegra i ridningen så just nu letar vi ny sadel så att vi kommer igång med träningen, jag har dock suttit i den i stallgången och den var bekväm :laugh:

Hon skall även kollas igenom nästa vecka för att utesluta smärtor i kroppen
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ja det kan ju vara lite läskigt att rida i en barbackasadel om dom reser sig men Ior slutade bocka när jag började rida med barbackasadeln :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har samma erfarenhet med min ponny när jag rider med padden.

Jag kan t.o.m. få honom att JOBBA i galoppen och inte bara studsa runt och halvresa sej innan vi fattar galoppen och sen "sänka sej" och rusa iväg som han gör med bomsadeln....

Jag använder nästan ALDRIG den nya bomsadeln jag fick för snart 2 år sen i 50 årspresent på honom längre.
Den passar honom jättebra så det är inte det utan det är min kropp som har svårt att sitta i bomsadlar numera. Så det är väl därför han "krånglar" med den när jag rider honom, för det gör han aldrig med medryttaren.

Så eftersom min padd nu börjar bli lite väl sliten, den känns nästan som en vanlig vojlock att sitta på, så har jag börjat på en annan så jag har något annat än dom bomlösa sadlarna jag också har, en Pfiff av "soffkudde"modell och en äldre FreeMax som importerats från USA för några år sedan.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ja det kan ju vara lite läskigt att rida i en barbackasadel om dom reser sig men Ior slutade bocka när jag började rida med barbackasadeln :)

Haha joo min polare har en häst som reser sig men han står stilla på bakbenen ett bra tag innan han går ner igen :) å hon har endast ett schabrak mellan henne å ryggen ^^ Funderar på att sy en padd åt henne som present^^
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

*kl

Gud vad duktiga ni är! Nån borde sälja dessa, skulle vilja ha en själv men fick inte alls ihop det när jag provade:cry: tycker inte dom där dream eller vad dom heter verkar lika mysiga.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ja våra sadlar är självklart mycket bättre :D :bump: det är lite pyssel att få ihop det, bäst är om man har ett rätt stadigt och tjockt schabrak eller vojlock som grund så det inte knölar sig och så gäller det att veta vilken i ordning man ska sätta dit allt för att det ska bli så enkelt som möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

På tal om att få ihop allt på rätt sätt....

Nu har jag som sagt sytt dit fästena för sadelgjorden och stiglädrena så jag anra at nästa steg är att sy dit kardborrdebanden på rätt ställe i förhållande till fårskinnspadden.

Är det sen dags att sy dit "pälsen" på ovansidan av vojlocken och SEN sy dit fram- och bakkorvarna, eller ? ? ?

Vet ännu inte vaddet blir för päls då jag inte varit i stan och handlat någon begagnad päls på Erikshjälpen eller Frälsis.....


Har jag glömt något viktigt ? ? ? ?

Förutom att jag just kom på att jag glömt sy dit ringar för förbygeln.... attans också.... stackars symaskinen...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ja först kardborreband och sen pälsen på sitsen. Sen korvpälsen. Jag brukar göra långa remsor som räcker runt korven, så syr jag fast remsan med två sömmar mitt i och sen lägger jag korven där i och syr ihop för hand. Sen för att den inte ska stå rakt ut så delar jag både korven och pälsen mitt itu över manken och tar bitar av päls att fylla igen hålet med. Hm hoppas du fattar. :) Eller eg så delar jag korv och päls innan jag syr dit...
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag tänkte göra det lätt för mej och använda ärmarna att klä korvarna med sen sy en söm utanpå ärmarna på 2 sidor för att korvarna inte ska röra sej och sen sy fast den ena sömmen med bakkanten/framkanten på vojlocken och sen föra undan lite päls innan jag syr dit sömmarna in mot sitssen...

Förstår du hur jag menar ? ? ?
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

knappis


Åååh vad kul att nån grävt fram den här gamla goa tråden:love: Tror det är ett par tre år sen nu jag lusläste den varje dag, den vara ganska ny då och jag hade ett annat nick.Lite nostalgi! :D Knopade ju ihop en egen kameldrivarkudde som ligger och skräpar i stallet nu, den blev ganska bra faktiskt men föredrar ändå min bomsadel. Det var en vojlock med sadelgjordstroppar på, fastsydda tvärs över hela ryggen, och så korvar fram och bak av skumgummi klädda med tyg så de blev lättare att sy fast. Sen sydde jag fast en teddyvojlock på undersidan av den andra vojlocken, trädde på ett sadelöverdrag (av rent estetiska skäl) med hål för sadelgjordstropparna och sen vart den klar :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ja vi är några som fortfarande kämpar på :) Jag har nog gjort sju stycken eller eg åtta fast den som byggdes på en travsele är nermonterad igen. Jag börjar fundera på att sy en med en lädervojlock/schabrak som grund, alt tjock filt (sån som westernpaddar ibland är gjorda av) men jag vet inte vart jag får tag på sån filt som inte redan är en pad och kostar skjortan. Hittade militärfilt men det är ju inte så tjockt och styvt som jag menar.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

:( har blivit utan sadel ... så nu behöver jag verkligen en barbacka padd, dock så kasar mina 2 fortfarande bakåt även efter att ha byggt om dom några gånger:(. ska köpa nån billig brösta, men hästens manke + framvalv gör att allt kasar bakåt. har nån ngt tips på vad för modell som kan fungera? har haft 2 vojlockar som grund men behöver mycket mer frihet åt manken tror jag
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
24 938
Senast: Gilette
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 527
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 984
Senast: Jenka
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 942
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp