Bukefalos 28 år!

Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Nu har jag testat padden...
Jodå jag satt hyffsat och jag satt kvar i uppförsbacken när ponnyn ville galoppera vilket jag inte ville, så han studsade uppför backen i stället...

Det jag måste göra innan nästa tur är att ta bort korvarna och byta plats på dom samt dela på den blivande framkorven så den lämnar manken fri.

Och sist men inte minst... skaffa BARNSTIGLÄDER....... inte kul att rida med stiglädrena snurrade flera varv + en jättelång överbliven ända jag fick knyta fast i bröstan så dom inte skulle hänga och slänga ponnyn under magen och på sidorna.......
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

He he. Jag måste alltid ha juniorläder om jag ska slippa göra tusen nya hål. Fast till min nya spanska har jag med t-spännen och dom har massa hål. Det är ett evigt pusslande att få ihop en sadel men man lär sig till slut. Jag har precis börjat med en ny i fårskinn.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Dom junior T-spänne stiglädrena jag skaffade blev jag tvungen att ha på en annan sadel för att slippa snurra dom vuxen t-spänne lädrena som redan satt där...... suuuuck.....

Jag får väl ta dom stiglädrena och ha spännet på den allra översta hålet som är avsettför att man ska hänga upp stigbyglarna när sadeln inte använda....

Har nu dock övergivet tryckknapparna utan jag fäster allt med vanliga stora knappar... Tur man inte behöver sy knapphål i läder utan bara kan klippa ut hålet och förstärka dom med en klutt superattack-lim.... he he he...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

8e14997d.jpg


d8677496.jpg


Nytillskott i barbackasadelfamiljen. :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

084cb468.jpg


Bonusbild när den ligger på hästen, lite liten i sitsen men passar nog om man har mellan 36 och 40 i byxor, kanske 42 om man vill sitta lite trångt. ;)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Men va fina barbackapaddar alla ni gjort! Jag är jätte inspirerad! Nu skall jag också göra en :D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Nu har jag en fråga. Jag har gjort som två "V" och använt grimmringar för att fästa sadelstropparna i om ni förstår? Så som de flesta andra gjort. Men hur gör ni när ni fäster sadelstropparna (stiglädren) i ringarna? Syr ni i lädret eller hur gör ni?
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ja om jag gör läderstroppar, vilket jag oftast inte gör utan jag gör mest av nylon, så brukar jag ta en bit nylonband och vika runt ringen och sy lädret i nylonbandet. Jag gör hål med en syl eller håltång först och sen syr jag med björntråd.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Åh, jag ska göra en sån här kameldrivarkudde (fnissar så fort jag hör namnet!) åt min ardenner!
Det är bara materialet jag behöver nu, och sen förstår jag inte riktigt hur man fäster sadelsstropparna..Jag hade tänk att använda gamla stigläder, hur ska jag fästa då? :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Remmarna som jag fäst sadelgjorden i har varit nylonremmar, gammal täckgjord från täcke funkar prima. Så lång fästyta som möjligt i schabraket men inga stygn över mittsömmen. Där syr jag med två nålar - en från varje håll som möts i varje hål för maximal styrka och hållbarhet. Ganska täta stygn, finns fler bilder på min photobucket tror jag.
Stigläder delade vardera i två delar som sadelgjordsstroppar.

Fattar inte riktigt det här med sadelgjordsstropparna?
Kan någon förklara, gärna med bilder..?:crazy::crazy:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Hei!

Jeg skal sy en barbakk-pad til ponnien min, og lurer på noe før jeg starter.

-Er det lett for en barabakk-pad å skli rundt? Og ligger padden stille? Vil jo helst ikke bruke fortøy (fortygel..) på den.
-Hva har dere på undersiden av barbakkpadden når dere rir? Sjabrak, voijlock, western-underlag?
-Jeg vil ha puter/paneler på undersiden av barbakk-padden, så ponnien får rygg-rads frihet, hva burde panelene/putene være laget av? Tenkte litt på noe likt som denne (bare at den er like tykk over hele), men den vil kanskje bare klemmes flat når jeg sitter på den? Hva brukte/bruker dere?
-Skal ha hele oversiden i saueskinn, har tenkt til å bruke skinn fra IKEA, noen som har erfaring med disse til barbakk-pad bruk? Hvor mange skinn trenger jeg for å dekke hele oversiden?
-Sist men ikke minst; Hvit eller grått saue-skinn?:confused: .... ;)

Ponnien mins rygg ser slik ut, er det en fare for at han er for tykk og at padden bare vil skli rundt?:

2s1nng8.jpg


658h2t.jpg


Takker for svar, om noen gidder å svare meg. Skriver på norsk, håper det er greit:angel:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag tycker inte padden glider runt även om hästen har en väldigt platt/bred rygg, min ligger stilla även i full galopp. Har bara en anti-glid-padd under.

Jag gjorde min på ett schabrak med ganska tålig undersida som är lätt att borsta av.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ni som syr upp åt andra, vad tar ni i priser på ett ungefär??

Går det att få som ett horn framtill för oss som har dålig balans o behöver hålla i oss ibland hehe :D
Måste även vara så att man kan sätta på stigbyglar om man vill :)

Tänkte att jag skulle rida i en barbackapad för att träna balansen, men om något händer vill man gärna ta tag i ett horn el liknande. Rider ju western annars..
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

KL

Kom att tänka på vad jag såg i Ungern på semestern. Vi såg en hästuppvisning med ungerska "cowboys" som red barbacka (sa guiden). När jag sedan såg dem rida in blev jag förvirrad för bara en red barbacka, resten hade sadlar. Ryttarna var klädda i någon slags traditionell klädsel som bestod av väldigt vida kläder, så man såg inte sadeln ordentligt förrän de hoppade av sina hästar. Då såg man att det var någon slags barbackapad, inte en riktigt sadel. Stigbyglar fanns, men ingen sadelgjord. Fascinerande, tyckte jag, och jag kan fortfarande inte riktigt förstå hur det kunde vara någon vits med att rida med stigbyglar när "sadeln", som stigbyglarna satt fast i, inte satt fast på hästen? Det är första gången jag sett något liknande, och jag var grymt imponerad av hur dessa ryttare klarade av att "ösa på" i full galopp, tvärnita etc utan att vare sig ryttare eller "sadel" gled...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

känns lite onödigt att ha en "sadel" som inte är fast vid hästen, verkar ju som att de borde sitta lika bra även utan.
men ja, de vill väl ha lite avlastning för fötterna ^_^
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ni som syr upp åt andra, vad tar ni i priser på ett ungefär??

Går det att få som ett horn framtill för oss som har dålig balans o behöver hålla i oss ibland hehe :D
Måste även vara så att man kan sätta på stigbyglar om man vill :)

Tänkte att jag skulle rida i en barbackapad för att träna balansen, men om något händer vill man gärna ta tag i ett horn el liknande. Rider ju western annars..

Ingen som säljer till bra priser????
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

jodå, det är det säkert, men om du ska ha ett horn att hålla dig i och stigbyglar är det ju likabra att fortsätta rida i w-sadel.

jag säljer mina padar, men på mina finns det inte möjlighet att fästa stigbyglar, eftersom jag tycker att stigbyglar ska avlastas med en bom.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 344
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 479
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 938
Senast: Jenka
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp