Barbackapad!

Fillifjonkan

Trådstartare
Har aldrig kommit i kontakt med det tidigare men blivit lite nyfiken. Jag har förstått det som att det finns både med eller utan stigbyglar. Stigbyglar är ett måste för mig men finns det någon vettig sådan som inte skadar ryggraden eller gör att man får stolsits? Jag hade isf bara tänkt använda den en/två gånger i månaden.

Sv: Barbackapad!

Har sett att det finns de som sytt egna med fårskinn och med "fram- och bakvalv". Tar gärna emot beskrivning hur man syr en sådan!:laugh:

Definitionen. Finns minst två långa trådar om hemnasydda barbackapaddar med beskrivningar i bägge två av flera olika användare.

Har aldrig kommit i kontakt med det tidigare men blivit lite nyfiken. Jag har förstått det som att det finns både med eller utan stigbyglar. Stigbyglar är ett måste för mig men finns det någon vettig sådan som inte skadar ryggraden eller gör att man får stolsits? Jag hade isf bara tänkt använda den en/två gånger i månaden.

Nej du kan per definition inte få en barbackapad som funkar med stigbyglar, då är det en bomlös sadel som gäller.

Nej du kan per definition inte få en barbackapad som funkar med stigbyglar, då är det en bomlös sadel som gäller.

Nu är alla inte ense om din definitionen, det finns de som har stigbyglar till sin barbackapad. Och inte sjutton skulle jag kalla en vojlock med stigbyglar för sadel. Stigbyglarna verkar dock mest vara obekväma och ivägen, det är inte så lyckat att använda dem och ta stöd i, men jag kan förstå folk som är osäkra och vill ha lite hjälp i början. Jag tror dock att de mer stjälper än hjälper då de lätt knuffar folk till fel position och ger stolsits.

Per definition skulle jag dock säga att har man något mellan hästen och byxorna så rider man egentligen inte barbacka en gång då uttrycket kommer från engelskan bare back=naken/bar rygg.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 244
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 195
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka