Barbackasadel i fårskinn

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alpin87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 457
A

Alpin87

Jag vet inte varför mitt inlägg blev borttaget men jag undrar vad ni har för erfarenheter av dessa ''sadlar''?

Är det ungefär som en bomlös?

Vad kan man använda den till? Bara skogsridning?

Den känns väldigt mjuk och stötdämpande men jag har läst något om punkttryck? Om man nu har stigläder i vill säga?

Sv: Barbackasadel i fårskinn

En barbackasadel är ungefär som att rida barbacka fast med ett tjockare schabrak, dvs inte tryckfördelande alls. Det blir inte heller någon kanal för ryggraden. Jag skulle aldrig använda stigbyglar till en sån här "sadel" och följdaktligen hade jag bara använt den till sådan ridning som går att utföra barbacka. Det är klart att det går att göra mer än rida i skogen, precis som att det går bra att dressyra barbacka och hoppa lite barbacka. Men aldrig, aldrig stigläder. Trycket från dem hamnar ju direkt på ryggraden.

Okej, lite ytterligare frågor..

Är det bättre med en riktigt bra barbackapad/sadel än en barbackagjord?

Är det ett bra alternativ om man för tillfället inte hittar en passande bomsadel och bara tänker rida i skogen ett tag framöver?

Kan det verkligen vara så skadligt att rida med stigläder? Jag kan inte se att det skulle vara så väldigt skadligt att använda ett tag?

Vad som händer när du belastar stiglädrena är att all den vikt du lägger i stigbyglarna belastar en minimal yta - mesta trycket hamnar mitt över tornutskotten på en yta som är lika bred som stigläderfästena ungefär. Tänk dig själv att lägga något som är lika brett som stigläder över din rygg, och belasta detta med samma vikt som en ryttare som använder stiglädrena, det blir otroligt obekvämt eftersom trycket blir över en så pass liten yta. Än värre är att på hästen så är det bara ett tunnt lager hud och nerver innan tornutskotten - nerverna kläms alltså mot de hårda tornutskotten; torde kunna göra rejält ont och i värsta fall skapa inflammation i vävnaden ovanför tornutskotten. Även om hästen ser ut att ha rund rygg så är det fett och muskelvävnader, något som alltså lätt kan ge vika för tryck. Om de mjuka vävnaderna ger undan för tryck så sjunker alltså trycket in mot ryggraden hur som helst.

Här är en bild på ett hästskelett: http://www.animalskeletons.net/900_P1010004.jpg
Som du ser fäster revbenen in "långt ner på ryggkotan" och det som är en "rund välmusklad rygg" är alltså bara mjukdelar som inte kommer att ge mycket hjälp för att fördela trycket.

Men ger en sådan pad ungefär samma tryck som en barbackagjord?

Spelar det någon roll var stiglädrena är fästa på sadeln?

En bra barbackapadd är bättre än en barbackagjord - barbackagjorden placerar dig som ryttare långt bak och inbjuder till stolsits. Men använder du stigläder så är en barbackagjord aningens bättre eftersom den åtminstone skyddar tornutskotten lite.

Av de barbackapaddar jag prövat är nog Bareteken den jag tyckte var bäst - ger en hel del stöd, går att använda vanlig gjord till och jag kan inte ens bli frestad att använda stigläder eftersom den saknar fästen för detta. Fårskinnspaddarna är mysiga men ger mera "myskänsla" än "trygghetskänsla", så det beror helt på vad man är ute efter i en barbackapadd. Fårskinnspaddarna fördelar inte ut vikten nämnvärt - tryckpunkter blir LITE mindre, men inte jämförbart med en bra bomlös eller bra inpassad bomsadel. Bareteken är lite stadigare och fördelar ut tryckpunkter lite bättre än fårskinn (undersidan på Bareteken är av ett filtmaterial som påminner om det i många westernpaddar, flexibelt men stadigt och viktfördelande.)

Barbackapaddar med stigläder kräver egentligen en specialpadd så att man skyddar ryggraden från tryck; samtidigt är de flesta barbackapaddar med stigläder dåliga ur andra aspekter; de glider lätt och eftersom de inte har säkerhetsfästen kan det gå riktigt illa om hästen gör ett kast åt sidan eller liknande.

Ju längre ner på sadeln stiglädrena fäster in, och ju stadigare material barbackapadden är gjord i, desto "mildare" blir trycket på ryggraden.

Det finns en barbackapadd som har en båge framtill som helt skyddar hästens rygg från tryck samtidigt som bågen ger stabilitet i sidled; detta är väl en av de bättre lösningarna som finns om man absolut ska ha en barbackapadd.

Jag vet inte varför mitt inlägg blev borttaget men jag undrar vad ni har för erfarenheter av dessa ''sadlar''?

Den känns väldigt mjuk och stötdämpande men jag har läst något om punkttryck? Om man nu har stigläder i vill säga?

Vad är det för en sadel? Har inte hört talas om den. Är det som en bomlös med fram och bakbom och som man skall ha en speciell pad under? Har du någon länk så att man kan få se den?

Hälsning Maja

Det är ett tjockare schabrak med fårskinn med små putor med skumgummi i som stöd... Ingen bom alls.

Tror att du skulle tjäna på att köpa en bomlös sadel istället för en barbacka pad.

Bomlösa sadlar är ju som en vanlig sadel och mycket stabilare än en barbacka pad och du kan ju både trava och galoppera utan att riskera punkttryck!

Det är då bra balans gäller. Även en horsedream med lång gjord kan åka runt ;)

hvor finner man Bareteken? Har du noen bilder på den?

Jag rider mitt halvblod barbacka med schabrak och filt (borttryckta muskler i hela ryggen och tränaren har gett sadelförbud)

Hon har musklat upp sig fint, särskilt i manken där det var som tydligast förut. Nu har hon fått ett streck med vita hår bakom manken. Eftersom det är första vintern hos mig vet jag inte om det är en "ny skada" eller om det har varit där sedan förut (har vita "ärr", troligen efter tryckskador på fram och bakben, dvs fram för allt skenorna, ovanför hasen på baksidan av benet samt litegrann i ansiktet. med andra ord mycket vitt...

Till min fråga: Är det barbackaridningen som gett skadan bakom manken? Eller rättare sagt kan man ge sådana tydliga skador av att rida barbacka 15 - 20 minuter per dag i skritt och trav då jag (enligt min mening) sitter stilla både i skritt och trav och hästen går i bra balans hela tiden? Eftersom jag har bra med stötdämpning borde ju inte avsaknaden av hull på mina sittben vara ett särskilt stort problem - eller?

(ps: ursäkta trådkapningen ;))

Vad jag vet är det oftast en illa anpassad sadel som ger sådana skador.

Du kanske ska införskaffa dig en bättre pad som avbelastar lite.

Jag red i min pad idag, den har inte tryckt över manken, inte snurrat åt sidorna (trots att jag har stigläder) + ett kors i taket: schabraket jag använde hade jämna avtryck så väl fram som bak så den ligger jämt över ryggen.

Jag använde inte stigbyglarna i trav så mycket för att undvika punkttrycket och i galopp satt jag ner.

Har du täcke på henne? Täcken som glider bak och lägger tryck kan ge den reaktionen också.

Till Cikita - hoppas du har säkerhetsstigbyglar av något slag.

Nä men jag ska börja använda det.

Varför är det så viktigt?

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 676
Senast: Ragdoll
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 203
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka