Barefoot nevada

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 650
T

Tjalfe

Har ju gett upp letandet av sadel och har senaste månaderna bara ridit barbacka. Men ibland längtar man allt efter något ordentligt att sitta på, speciellt på dom lite längre turerna. Skogsmullar nästan bara så har kollat på westernsadlar(tycker man sitter himla stadigt o bra och hornet är bra att hänga repet på:angel:) men är svårt att hitta något som passar även där dessutom är det ju svindyrt.
Så har nu kollat in dom bomlösa varianterna lite. Bl.a barefoot nevada då. vad tycker ni om den sadeln? Passar den till en riktigt bred rygg(125+grader)? Hur långa är dom? Sitter man bra i dom(brett?)? Sitter dom stadigt?

Sv: Barefoot nevada

vill oxå vet så nu puttar jag upp tråden och hoppas att bukefolket ger sin syn på saken

Jag har inte provridit just denna sadel, men har haft en Barefoot Cherokee och nej tack - mina ljumskar, mitt becken och min rygg klarar inte att sitta så pass brett :crazy: Brett och mjukt, är nog en bra sammanfattning av sitsen. Kändes som att jag satt ganska instabilt. Sadeln åkte lite framåt, padden (HAF) rejält bakåt.
Jag hade ett mjukt framvalv, men tror tyvärr inte att dessa finns till westernmodellen.

Ska jag välja bomlöst vs western, vinner helt klart en westernsadel med bom. Simco och Dakota är märken som ofta finns billigt beg. (har precis köpt en Dakota, 7000kr beg. :D :love:).

Star Trekk har ju en westernmodell, kanske kan vara något? Har inte klämt och kännt på dessa, och de är ju inte billiga, men ST ska ju vara bra sadlar.

KL en aning

jag googlade lite kring bomlösa sadlar och jag tyckte väll att det inte var speciellt snygga men visst finns det andra märken än ljust ovannämda som ser mer ut som dressyrsadlar :confused:

KL en aning

jag googlade lite kring bomlösa sadlar och jag tyckte väll att det inte var speciellt snygga men visst finns det andra märken än ljust ovannämda som ser mer ut som dressyrsadlar :confused:

Star Trekk, MasterBack...

Kika i Sadelliste-tråden för Bomlösa ;)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 963
Senast: ildiko
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 589
Senast: LiviaFilippa
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag... 2
Svar
23
· Visningar
4 766
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 251
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka