"BARF är inte bra"

Sv: "BARF är inte bra"

Vad är BARF :confused:
Kunde tyvärr inte öppna filen.

/ En nyfiken och okunnig Pip
 
Sv: "BARF är inte bra"

Visst, "Sol",är Marie sponsrad av Doggy.

Hennes ägna hundar ser ju inte allt för pigga ut.
Vad kan det bero på...?

Åke Hedhammar är däremot väldigt duktig.
(Sedan kan man ju fundera på varför Ultuna använt Doggy i 20 år. Kan han också vara "köpt"...?)

Men vad som än skrivs i den artikeln, så tycker man ju att läsaren får tolka den efter sitt sunda förnuft.

Skulle ett asätande rovdjur inte kunna tugga i sig kött och ben av de naturliga bytesdjuren för att de skulle kunna vara vassa och innehålla bakterier.
Vad tror hundagronomen att dessa djur levt på tidigare?
 
Senast ändrad:
Sv: "BARF är inte bra"

Rose skrev:
Visst, "Sol",är Marie sponsrad av Doggy.

Hennes ägna hundar ser ju inte allt för pigga ut.
Vad kan det bero på...?

Åke Hedhammar är däremot väldigt duktig.
(Sedan kan man ju fundera på varför Ultuna använt Doggy i 20 år. Kan han också vara "köpt"...?)

Men vad som än skrivs i den artikeln, så tycker man ju att läsaren får tolka den efter sitt sunda förnuft.

Skulle ett asätande rovdjur inte kunna tugga i sig kött och ben av de naturliga bytesdjuren för att de skulle kunna vara vassa och innehålla bakterier.
Vad tror hundagronomen att dessa djur levt på tidigare?


Man kan säkert hitta någon tok som tror att hundar i vilt tillstånd bara äter upp sina bytesdjurs maginnehåll, då blir det ju väldigt lite ben och mycket vegetabilier :D

Jag måste dock ge Doggy lite cred för att de iaf kan göra bra kattmat. Deras våtfoder MJAU är ett av få våtfoder som är värda att kallas kattmat ;) Att all annan kattmat de gör är crap är en annan femma :smirk:
 
Sv: "BARF är inte bra"

Sol skrev:
Jag måste dock ge Doggy lite cred för att de iaf kan göra bra kattmat. Deras våtfoder MJAU är ett av få våtfoder som är värda att kallas kattmat ;) Att all annan kattmat de gör är crap är en annan femma :smirk:

Dessutom är det jättebilligt :)

Nä, hela artikeln känns som andra sagt mycket oseriös. Varför skulle det djuren äter i naturen vara direkt skadlig föda? På vilket sätt skull vi kunna hitta på något som är bättre anpassat för dem? Vi är ganska duktiga på att "förgifta" oss själva, välfärdssjukdomar hejsan... och de ökar bland våra husdur också.

Jag har gått från "övertygad torrfoderanvändare" till "köttfoder" (vill inte kalla det BARF, eftersom jag inte följer de priciperna helt och hållet, men min katt äter alltså mat baserad på rått kött (även rått fläsk och kyckling :smirk: ) och burkmat utan onaturliga tillsatser. Han har aldrig varit finare, piggare och blankare i pälsen än han är nu, trots att han är snart 12 år...)
 
Sv: "BARF är inte bra"

Sassy skrev:
Dessutom är det jättebilligt :)

Nä, hela artikeln känns som andra sagt mycket oseriös. Varför skulle det djuren äter i naturen vara direkt skadlig föda? På vilket sätt skull vi kunna hitta på något som är bättre anpassat för dem? Vi är ganska duktiga på att "förgifta" oss själva, välfärdssjukdomar hejsan... och de ökar bland våra husdur också.

Jag har gått från "övertygad torrfoderanvändare" till "köttfoder" (vill inte kalla det BARF, eftersom jag inte följer de priciperna helt och hållet, men min katt äter alltså mat baserad på rått kött (även rått fläsk och kyckling :smirk: ) och burkmat utan onaturliga tillsatser. Han har aldrig varit finare, piggare och blankare i pälsen än han är nu, trots att han är snart 12 år...)

Jag vill nog inte kalla mina katters kost BARF helt och hållet heller, men det är min variant av "så-naturlig-mat-jag-kan-göra" vilket är väldigt likt BARF iaf... Har faktiskt inte läst något av Billinghurst öht
:D
 
Sv: "BARF är inte bra"

jag har gett rått kött under många,många år,lpngt innan det där med BARF var populärt..ikaväl som at jag verkat sjäölv under många år inna dte blev populärt..då behövde några av mina hästar skor;)

Jag skule aldirg själv ge kycklig eller kycklingben t ill hunden,mets för tat jaghar mycket värdefulla tjänstehundar och det vore fullstädnigt förödande OM dte skule bli hål på tarmarna av benen tex.. kyckligne vet vi ju innehåler det ena o det andra som jag tror jag kan få i mig om jag sitter o pussar påd em som jag gör,så jag är mer säker med hästskiten de tuggar is ig... vilket jag fö anser vaar nyttigt för dem..det är ju inet för intet som hunddjur sliter upp tarmarna o tuggar i sig det siom fnns där....


Seda tillhöär jag dem som funderar en dle över hundarnas utveckling me ds smänniskor och jag tror attd e någon gång var asätare,det bord ede varit om mans er till hur de fungerar med luktsinne och vilja käka sånt(inet mina!)

Så jag ger utan problem rått(slakteri) kött tillsamans med väl anpassad foderstat av vitaminer osv..det finsn en hundbok man kan låna på bibblan om man vil gör aisn hundmat själv

billigt,inet krångligt om man inet resre mycket...

Numera har den äldst aunden klarat ut sitt immunförvsar så bra at jag har d em på ett 32% protien 28% fett foder,tillsmamans med rått kött o ris..det för att när jag reser så skal dte vara enklet att ta med sig...

Thina
 
Sv: "BARF är inte bra"

Jag känner en del som ger sina hundar BARF och det har bara skett positiva förändringar när de slutade med torrfodret. Hundar som har haft pälsproblem och eksem har blivit av med problemen helt och de är pigga och glada.
Kommer själv att testa ge min hund BARF då vi inte har hittat ett torrfoder som passat honom. Har testat allt från veterinärens dyra foder till Doggy..
En jobbarkompis till mig har gett sin Collie rå föda under hela hennes liv och nu de senaste åren äter hon BARF. Den hunden är nu 17 år gammal och inga problem alls med ålderskrämpor. Säger inte att det bara är fodrets förtjänst men skulle rå föda vara skadligt så låter det ju underligt att hundar bli så gamla..
 
Sv: "BARF är inte bra"

Varifrån får hon att vegetabilier/kolhydrater behövs för att kosten ska bli magrare :confused:?

Mina katter har snabbt gått ner i vikt sen jag drog ner på/slutade med torrfodret. Det innehåller ju massor av kolhydrater. Och då är vi inte över på det råa köttet än, har inte fått tag i inälvor men har börjat smyga in köttfärs.

Och i dag läste jag om lightchips i tidningen. De är rena bluffen. När mängden fett dras ner ökas mängden potatis. Energimängden/kalorierna blir nästan lika stor som i chips med mer fett. Och det är ju överflödig energi/överflödiga kalorier både djuren och vi blir feta av.

Alltså, en Doggy-"forskare" :smirk:. Den där artikeln är inte forskning, den är åsikter.
 
Sv: "BARF är inte bra"

Precis!

Kolhydrater gör en tjock, men inte kött.

Läste om en smällfet katt som bantade med Atkins-metoden.
Dvs undvik alla kolhydrater (grovt beskrivet...).

Detta är ju att återgå till det naturliga, typ BARF.

Jag ger kött & ben, samt ett torrfoder (Standardt) som är skapat utifrån just de naturliga behoven.
Lite kolhydrater måste dock ett torrfoder innehålla.
Kika gärna på sidan; http://www.standardt.se/rum.htm

Har inte hittat något torrfoder som innehåller mer kött. :d
Alla värden som deklareras är från animalier.
(Dvs protein från ex ris, räknas inte in i proteinhalten.)
 
Sv: "BARF är inte bra"

Det var en bra sida! Där stod det som kattmatstillverkarna inte riktigt verkar erkänna. Där stod så här: Fodret måste kunna bilda en foderkula, och då använder vi kolhydraterna ris och majs i Standardt för att kunna bilda denna kula.

Kolhydraterna är alltså inte där för att hunden/katten behöver dem - de är där för att fodret ska gå att pelletera. Har lärt mig det av Sol *vinkar* ;) och det var ju kul att få det bekräftat.

Enligt Sol innehåller torrfodren för katter bortåt 40 procent kolhydrater just för tillverkningsprocessens skull. Fast det står aldrig i innehållsförteckningen :mad:, där står bara de näringsämnen som katten faktiskt behöver (proteiner, fett osv.)
 
Sv: "BARF är inte bra"

mandalaki skrev:
Det var en bra sida! Där stod det som kattmatstillverkarna inte riktigt verkar erkänna. Där stod så här: Fodret måste kunna bilda en foderkula, och då använder vi kolhydraterna ris och majs i Standardt för att kunna bilda denna kula.

Kolhydraterna är alltså inte där för att hunden/katten behöver dem - de är där för att fodret ska gå att pelletera. Har lärt mig det av Sol *vinkar* ;) och det var ju kul att få det bekräftat.

Enligt Sol innehåller torrfodren för katter bortåt 40 procent kolhydrater just för tillverkningsprocessens skull. Fast det står aldrig i innehållsförteckningen :mad:, där står bara de näringsämnen som katten faktiskt behöver (proteiner, fett osv.)

Kattmatstillverkarna erkänner det först när man ställer dem mot väggen och då fortsätter de envist att hävda att även om kolhydraterna huvudsakligen inte är där för näringens skull så är de visst nyttiga för den renodlade köttätaren :D

Envisa som synden är de.
 

Liknande trådar

Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
396
Senast: MissFideli
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 574
Senast: cewe
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 322
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp