Pensionärshund;o) som kan flyga i kabinen?

Myrten

Trådstartare
Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en kompis slog det mig att om jag köper en nästa år så kan den hunden mycket väl hänga med till jag blir pensionär. Då började jag tänka på vad jag ska ha för hund som pensionär (om jag nu ska ha någon).

Nu har jag cocker spaniel och den rasen har jag haft sedan 1998. Jag har i nuläget inga planer på att byta, men när jag väl blir pensionär tänker jag mig att jag vill ha en hund jag kan resa med även med flyg. Det vill säga - max 8 kg (jag är väl medveten om att alla egler kan ändras). Och då är cockern för stor. Samtidigt finns det en del saker jag fullständigt älskar hos cocker - att de är så glada, vänliga, lätta att ha med andra hundar och djur och så tycker jag om utseendet. Sen tycker jag det är roligt att träna apportering, viltspår mm men som pensionär tror jag att hunden kommer att vara en sällskapshund som hänger med över allt.

Så vad finns det för alternativ som "kabinhundar"?

Utseendet är viktigt för mig eftersom jag blir glad över att tycka att min hund är vacker. Jag gillar rena linjer och elegans. Proportioner lite... som en häst (relativt långa ben och hals osv). Samtidigt tycker jag att strama terriers är jättesnygga. Släthårsfox är en av de snyggaste hundar jag vet.

Jag vill ha en robust hund med massa men som samtidigt är liten. Glad och lätt med det mesta.

Ingen plattnos eller ras med mycket hälsoproblem.

Ingen "trasselsudd" med lång och fotsid päls (typ havanais, coton mfl).

Ingen utpräglad bruks/jakthund, den ska som sagt vara sällskapshund.

Inte papillon/phalene.

Jag vill gärna kunna ställa ut hunden utan ägna så mycket tid åt pälsen som jag gör nu.

Vad har Buke för idéer? Jag är ju ute i väldigt god tid, men jag tänkte att jag kan börja spana på sommarens utställningar.
 
Lancashire heeler kanske, med reservation för att de kanske är lite på gränsen aktivitetsmässigt.
Kan de inte bli lite för stora/tunga också? Det kan kanske GSD också i och för sig, men jag tänker att heelern är ganska robust.
 
Stort tack för svar @Piaff och @Sel

Heelern faller nog inom storleksspannet, men jag tror att den är för aktiv plus att rasen inte tilltalar mig.
Detsamma gäller DSG. Såg en del på en utställning för ett tag sedan och gillade inte alls vad jag såg utseendemässigt + jag noterade en del tveksamma temperament.
 
Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en kompis slog det mig att om jag köper en nästa år så kan den hunden mycket väl hänga med till jag blir pensionär. Då började jag tänka på vad jag ska ha för hund som pensionär (om jag nu ska ha någon).

Nu har jag cocker spaniel och den rasen har jag haft sedan 1998. Jag har i nuläget inga planer på att byta, men när jag väl blir pensionär tänker jag mig att jag vill ha en hund jag kan resa med även med flyg. Det vill säga - max 8 kg (jag är väl medveten om att alla egler kan ändras). Och då är cockern för stor. Samtidigt finns det en del saker jag fullständigt älskar hos cocker - att de är så glada, vänliga, lätta att ha med andra hundar och djur och så tycker jag om utseendet. Sen tycker jag det är roligt att träna apportering, viltspår mm men som pensionär tror jag att hunden kommer att vara en sällskapshund som hänger med över allt.

Så vad finns det för alternativ som "kabinhundar"?

Utseendet är viktigt för mig eftersom jag blir glad över att tycka att min hund är vacker. Jag gillar rena linjer och elegans. Proportioner lite... som en häst (relativt långa ben och hals osv). Samtidigt tycker jag att strama terriers är jättesnygga. Släthårsfox är en av de snyggaste hundar jag vet.

Jag vill ha en robust hund med massa men som samtidigt är liten. Glad och lätt med det mesta.

Ingen plattnos eller ras med mycket hälsoproblem.

Ingen "trasselsudd" med lång och fotsid päls (typ havanais, coton mfl).

Ingen utpräglad bruks/jakthund, den ska som sagt vara sällskapshund.

Inte papillon/phalene.

Jag vill gärna kunna ställa ut hunden utan ägna så mycket tid åt pälsen som jag gör nu.

Vad har Buke för idéer? Jag är ju ute i väldigt god tid, men jag tänkte att jag kan börja spana på sommarens utställningar.

Långa linjer men robust 🤔

En liten dvärgschnauzer tik? Eller en dvärgpincher?
Risk att det blir för trångt att kunna få plats i kabinen även om viktkrav klaras då väskor inte får vara hur stora som helst och hunden inte får ha det för trångt.

English toy terrier? Här kan man nog vara rätt säker på att den kommer få plats att flyga i kabinen.

En Norwichterrier har jag bara träffat en, inte så elegant hund men trevlig bastant liten krabat som verkade väldigt enkel att ha att göra med
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Skulle också titta på Norwichterrier. Träffade ett gäng för ett antal år sedan då jag red för en uppfödare. De verkade som enkla sällskapshundar som inte kräver mer än promenader och hänga med.
Med reservation för att det var några år sedan och jag inte alls har koll på exakt storlek eller hälsoläge.
 
Du har lite liknande funderingar om din blivande pensionärshund som jag har om min. Vad tror du om Löwchen? Då måste du dock fixa lite med pälsen inför ev utställning. Dvärgpudel ? I så fall nedklippt ( och då blir det ingen utställning ).
 
Som några skriver är det inte bara vikt för att kunna flyga i kabinen och det är 8kg inkl väskan. Min nuvarande dvärgpinscher är ca 32 hög och väger 5,5 kg så viktmässigt kan hon åka i kabinen men på höjden kan de neka då hon ju inte kan stå upp i väskan.
Sen är det ju svårt också om man vill ha en hund av viss storlek för det kan ju bli blandat resultat i kullarna och svårt att veta hur stor den vuxna hunden blir. Så ska du vara säker ska du titta på hundar som garanterat är små och inte de som är på gränsen.
 
Tack för svar!

Dvärgschnauzer kan vara något att titta på, men risken är väl att de blir för stora. Hade hästvänner som hade för ett antal år sedan och det var supertrevliga hundar.

@Ainon nu skrev jag ifos rena linjer men jag ser inte att det skulle vara motsägelsefullt i långa liner och robust heller? En tax måste ju anses vara långlinjerad, men de är robusta. Dvärgpinscher känner jag inte för.

English toy terrier - ny tanke, värd att kolla upp. Tack! Men beträffande norwichterrier (som även @Silver Girl föreslog) - nej. Rasens SRD-punkter är väldigt avskräckande.

@Sel jag glömde att skriva att spetsar är uteslutet. De har för lätt till skall och jag blir galen av hundar som skäller en massa.

@AnneB - löwchen har för mycket päls. Jag gillar inte heller när de har lång päls i ansiktet. Dvärgpudel vill väl alla ha, men jag vill kunna ställa ut min hund och då är jag i trimträsket. Djupt nere. :rofl:

@Kakis - jo, jag vet att det måste vara en liten hund. Därför ber jag om förslag så jag kan kolla upp raserna.
 
Har liknande krav trots att jag inte är pensionär - vill att vovven ska få plats i kabinen eftersom jag har släkt lite överallt, sällskapshund som ändå är aktiv och gillar att prova på saker men inte kräver ett ”jobb”, go i sinnet :)

Läste in mig i en massa raser men fastnade till slut för American toy fox terrier - det är en ganska ny ras i Sverige men har funnits länge i USA. Sällskaplig liten terrier som är lättlärd och finner sig i det mesta. De ska inte vara högre än 30cm i mankhöjd och de flesta ligger runt 2-4kg, så tror inte kabin är ett problem. Friska och korthåriga. Fina, tycker jag som ändå föredrar vinthundsformer :D
 
Nu har jag kollat på BIR-vinnande English toy terriers på Crufts 2017-2022. Lite blandat får jag säga. En stod och skakade på bordet=ogillar. Ett par var riktigt käcka och framåt. Lite mycket hackney i frambensrörelserna på flera.

@geting - det var en ras jag aldrig hört talas om, men den får kollas upp. Tack!
@ii-ssa - jag har lite blandad erfarenhet av PK. Träffade en jättetrevlig på en inoff. Sett några som verkade vettskrämda på utställningar. Nej, det är ingen ras som tilltalar mig.

Egentligen tilltalar inte utseendet mig på någon av ovanstående. Men det är möjligt att jag kan kompromissa bara jag inte tycker hunden är rent ful. Exempelvis tycker jag de flesta vinthundar är vackra för att de rör sig så vackert.
 
Åh vilken rolig tråd, jag har samma tanke med nästa hund. De jag har nu är för stora, trots sin vikt på 6,5 kilo. De får inte riktigt plats i väskan. Ena hunden har dock flygit trots det, och det gick bra. Men då lät personalen min sambo ha väskan öppen i taket så att hon kunde sitta bekvämt. Och det tror jag är största faktorn, inte vikten.

Det får ju bara vara vissa mått både på höjden och längden och jag tror att tex heelern går bort direkt, åtminstone de jag har sett. De är för långa och får inte plats att ligga ner.
 
Nu gillar du ju inte skall, men har du träffat många chihuahuor? Jag vet inte om de räknas som robusta direkt, men de har hyfsat mycket massa för storleken tycker jag, i alla fall om man jämför med typ pratskyn eller russkiy toy.
En kusin har mycket småskalig uppfödning i Arjeplog och det är aktiva, skojiga hundar.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 506
Senast: Lady_A
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp