Pensionärshund;o) som kan flyga i kabinen?

Jag hade faktiskt inte hört talas om den tidigare, men i rasbeskrivning så står det "typisk terrier" och det ihop med vad som ser ut som rätt korta ben gör att den faller bort.
De är inte speciellt "terrier" alls.
Mina större kusiner som ändå är vädigt mjuka terriers är tuffare/hårdare än småfjuttarna.
Sen "korta ben"... Fjutthundar är ca aldrig långbenta

Typisk terrier är inte heller = galet vass/ettrig/svår jänförelsevis med andra raser.
Typisk terrier är pigg, alert, uppmärksam och kvick i både kropp och knopp.

Lite synd är det att folk hör/läser terrier och automatiskt ser nån typ av ettrigt, olidligt monster framför sig 🤷‍♀️
 
Det lär den ju klara? Den är ju inte på något sätt extremt kortbent.
25 km/h i flera km? Det ser ju inte ut så när man tittar på den iaf. De ser lågställda ut och är enligt rasbeskrivningen lågställda. Jag har väldigt svårt att se att det skulle fungera.

Oavsett så är det inte relevant eftersom de beskrivs som "typisk terrier" mentalt på SKKs sida.
De är inte speciellt "terrier" alls.
Mina större kusiner som ändå är vädigt mjuka terriers är tuffare/hårdare än småfjuttarna.
Sen "korta ben"... Fjutthundar är ca aldrig långbenta

Typisk terrier är inte heller = galet vass/ettrig/svår jänförelsevis med andra raser.
Typisk terrier är pigg, alert, uppmärksam och kvick i både kropp och knopp.

Lite synd är det att folk hör/läser terrier och automatiskt ser nån typ av ettrigt, olidligt monster framför sig 🤷‍♀️
Det finns små hundar med långa ben. Finns massor exempel i tråden. Jag har aldrig träffat en terrier jag har gillat. Då vore det väl urbota korkat att köpa en terrier som beskrivs som "typisk terrier", eller?
 
25 km/h i flera km? Det ser ju inte ut så när man tittar på den iaf. De ser lågställda ut och är enligt rasbeskrivningen lågställda. Jag har väldigt svårt att se att det skulle fungera.

Oavsett så är det inte relevant eftersom de beskrivs som "typisk terrier" mentalt på SKKs sida.

Det finns små hundar med långa ben. Finns massor exempel i tråden. Jag har aldrig träffat en terrier jag har gillat. Då vore det väl urbota korkat att köpa en terrier som beskrivs som "typisk terrier", eller?
Jag har svårt att se att den skulle orka mindre än andra hundar i samma storlek. De måste ju pinna på rätt bra oavsett liksom.
 
En icke-fällande hund innebär väl per automatik att hunden måste klippas? Alternativt inte har någon päls? Strävhårspälsar fäller väl inte så mycket heller.

Vilka övriga preferenser har du? Frågar av rent intresse. Ursäkta om du skrivit det tidigare.
Dvärgschnauzer är strävhårig och fäller inte alls. Men ska ullkammas och trimmas.
Jag är för lat för att trimma så jag lämnar bort och hon är i utställningspäls (ställer ut)
Ullkammning tar 15-20 min/veckan så det ids jag göra.
 
DSG faller på vikten alltså?

Tycker de är en väldigt trevlig, frisk, robust ”mindre” hund. Söta, lättskött päls
 
De är inte speciellt "terrier" alls.
Mina större kusiner som ändå är vädigt mjuka terriers är tuffare/hårdare än småfjuttarna.
Sen "korta ben"... Fjutthundar är ca aldrig långbenta

Typisk terrier är inte heller = galet vass/ettrig/svår jänförelsevis med andra raser.
Typisk terrier är pigg, alert, uppmärksam och kvick i både kropp och knopp.

Lite synd är det att folk hör/läser terrier och automatiskt ser nån typ av ettrigt, olidligt monster framför sig 🤷‍♀️
Jag tänker att typisk terrier är mycket attityd, dödsförakt, stor jaktlust och en aldrig sinande energi. Men det är ju rätt många terrirraser som inte alls har de egenskaperna och jag fattar inte vad det är som är "typiskt terrier" med en silky? Lite självständiga kanske, men de har rätt lite gemensamt med t ex JRT.
 
Jag faller nog dit och köper en mindre lämpad blandrashund med pudel i... Om den är söt på bilderna.
227AB7A6-F987-4E33-BA56-B72F360E05E1.jpeg
Stirrar i Bichon Frisé
 
Tror nog den engelska toy terriern ligger närmst till hands med dina krav.
Manchester terrier kan jag tänka mig den dagen jag inte vill ha dobermann men de är ju för stora i det här fallet.
 
25 km/h i flera km?l

Det finns små hundar med långa ben. Finns massor exempel i tråden. Jag har aldrig träffat en terrier jag har gillat. Då vore det väl urbota korkat att köpa en terrier som beskrivs som "typisk terrier", eller?

Urbota korkat är väl snarare att låta kombinationen fördomar och orealistiska önskemål styra 🤷‍♀️

Ingen småhund med "långa" tändsticksben, eller ens en snäppet större hund kommer ju att springa 25 km/h i flera kilometer.
 
@SiZo - vi hade en cairn i stallet som alltid var med på ridturer. Vid galopper över fält stannade vi och väntade in henne så hon hann i kapp. Annars hängde hon med. Nu är cairn lite större än norfolk men de har ju liknande proportioner.
 
Urbota korkat är väl snarare att låta kombinationen fördomar och orealistiska önskemål styra 🤷‍♀️

Ingen småhund med "långa" tändsticksben, eller ens en snäppet större hund kommer ju att springa 25 km/h i flera kilometer.
Varför så otrevlig?

Jag har själv haft inte mindre än 4 hundar som har klarat det. De har varit mellan 2,5-6,5 kilo, men då givetvis inte haft i närheten av byggnaden av hundarna ni har föreslagit utan mycket mer atletiskt byggda.

Om du vill proppsa på terrier så får du givetvis göra det. Men jag kommer inte skaffa en terrier för det. Jag vill helt enkelt inte ha en terrier.

Hur kommer det sig att TS önskemål om en högställd hund har accepterats bättre, men när jag har samma önskemål så är jag helt orimlig? Jag förstår verkligen inte.
 
Varför så otrevlig?

Jag har själv haft inte mindre än 4 hundar som har klarat det. De har varit mellan 2,5-6,5 kilo, men då givetvis inte haft i närheten av byggnaden av hundarna ni har föreslagit utan mycket mer atletiskt byggda.

Om du vill proppsa på terrier så får du givetvis göra det. Men jag kommer inte skaffa en terrier för det. Jag vill helt enkelt inte ha en terrier.

Hur kommer det sig att TS önskemål om en högställd hund har accepterats bättre, men när jag har samma önskemål så är jag helt orimlig? Jag förstår verkligen inte.
Fast nu är det ju inte bara högställda hundar som jag fått som förslag.

Att jag skrev om cairn och norfolk var att jag uppfattade att du ändå blev inte intresserad av norfolk. Då tänkte jag att den informationen kunde vara möjligt intressant. Det var inte för att pusha dig till att skaffa terrier.

@Nepenthe - om din fråga om DSG var till mig är det inte bara vikten som gör att rasen sorteras bort.
 
Fast nu är det ju inte bara högställda hundar som jag fått som förslag.

Att jag skrev om cairn och norfolk var att jag uppfattade att du ändå blev inte intresserad av norfolk. Då tänkte jag att den informationen kunde vara möjligt intressant. Det var inte för att pusha dig till att skaffa terrier.
Kritiken var inte till dig, att ge förslag är ju helt okej, även om de inte passar in 100, för det vet vi ju redan att det typ inte finns någon ras som gör. Men från det till att börja pusha och ha sig...?

Nej men det har accepterats när du har sagt att det inte är hundar för dig.
KL*

Jag måste motivera in i absurdum och alla argument ska analyseras och dras isär, och ärligt talat, jag vet inte varför jag ställer upp på det överhuvudtaget.

Är det något i mina svar som gör att det verkar som att jag vill ha en sådan analys? På riktigt, jag undrar. Det här händer upprepade gånger och jag blir så arg över det. Och uppenbarligen händer det ju inte andra på samma sätt. Varför? Snälla berätta för jag vill bara att mitt "Nej, jag är inte intresserad" ska accepteras och sen kan man gå vidare. Och nej, det gäller inte bara den här tråden - det har hänt så många ggr och är en stor anledning till att jag i perioder lämnar buke.
 
Jag har själv haft inte mindre än 4 hundar som har klarat det. De har varit mellan 2,5-6,5 kilo, men då givetvis inte haft i närheten av byggnaden av hundarna ni har föreslagit utan mycket mer atletiskt byggda.
Vilka raser är det, som klarar 25 km/h i flera km? Det känns väldigt snabbt för en sån liten.
 
Vilka raser är det, som klarar 25 km/h i flera km? Det känns väldigt snabbt för en sån liten.
Pudelblandningar med div atletiska raser i sig. Långt från deras topphastighet. Topp ligger nog på 40-45, något långsammare för den på 2,5 kilo, med 35 var inga problem. Hon var pudel/papillon och såg ut som en vinthund i kroppen.
 
Pudelblandningar med div atletiska raser i sig. Långt från deras topphastighet. Topp ligger nog på 40-45, något långsammare för den på 2,5 kilo, med 35 var inga problem. Hon var pudel/papillon och såg ut som en vinthund i kroppen.
Aha. Ja topphastighet kan jag förstå, men att hålla 25 km/h i flera km känns väldigt snabbt.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 506
Senast: Lady_A
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp