Pensionärshund;o) som kan flyga i kabinen?

Hur robust är den? Jag tänker på t.ex. italiensk vinthund som lär ha lätt att få benbrott.
Enligt flera bekanta som jobbar inom försäkringsbolag så är benbrott vanligaste åkomman på dom. Men spontant är de rimligare byggda än italienarna. En bekant har två italienare och en av dom bröt båda frambenen på en skogspromenad och den andra inomhus utan arr de vet vad som hände. Enligt min hunds uppfödare så är det ändå relativt ovanligt med benbrott. Hon har aldrig haft nån och hon hsr haft ett helt gäng.
 
Norfolkterriern är mycket friskare än norwichterriern, så som jag förstått det iaf av inte alltför avancerade googlingar.

Nån gång i livet ska ska jag ha en norfolk :love:
 
Har varit superbusy och inte hunnit med så svarar samlat:

American hairless terrier: nej.

Tenterfield terrier: faktiskt sett ett oväntat stort antal på utställning (inoff, måste varit någon valpträff typ) och de tilltalar mig inte.

Skotte och border: tror jag riskerar att bli för stora. Tror även skottarna är bland de mer krävande i sin ”klass” när det gäller trimning och utställning. Border kan nog vara väl jaktinriktade men det finns väl olika linjer. Fanns en i stallet när jag var ung som var fantastisk!

Tibetansk spaniel är inte någon favorit. För mycket fluff (även om de tycks ha modest pälsvård).

Norfolk: definitivt ett alternativ att undersöka!
 
[…]
Det är verkligen svårt att hitta en riktigt liten - i min värld allt från 5 kg och ner - hund utan larmande som inte kräver någon speciell pälsvård och har en normal sund exteriör. Så många raser i världen och ändå finns det en sådan lucka.

Jag tycker egentligen att tråden visar att det finns ganska många raser. Men sen gör jag det svårt för mig genom att sortera bort ett gäng på främst utseendemässiga grunder.
 
Jag tycker egentligen att tråden visar att det finns ganska många raser. Men sen gör jag det svårt för mig genom att sortera bort ett gäng på främst utseendemässiga grunder.
Jag håller med. Tycker det finns ett jehu av olika raser i olika storlekar om man är villig att ge efter på en eller två punkter. Vill man inte det så vill man ju inte det, men att säga att det inte finns raser är inte riktigt rätt. :)
 
Jag håller med. Tycker det finns ett jehu av olika raser i olika storlekar om man är villig att ge efter på en eller två punkter. Vill man inte det så vill man ju inte det, men att säga att det inte finns raser är inte riktigt rätt. :)
Fast om man är villig att ge efter på vissa punkter så är ju frågan om de var så viktiga från början? Jag som inte är villig att ge efter hittar ingen ras som passar alls. Jag har liknande krav som TS med tillägget att jag inte vill ha en fällande hund.
 
Norfolkterriern är mycket friskare än norwichterriern, så som jag förstått det iaf av inte alltför avancerade googlingar.

Nån gång i livet ska ska jag ha en norfolk :love:
Hur kommer det sig? :) De är väl ändå nästan samma ras förutom öronen?

(Jag är också helt kär i norfolk)
 
Fast om man är villig att ge efter på vissa punkter så är ju frågan om de var så viktiga från början? Jag som inte är villig att ge efter hittar ingen ras som passar alls. Jag har liknande krav som TS med tillägget att jag inte vill ha en fällande hund.
Det är väl lite som att hitta en partner, man får ta det onda med det goda och ge efter ibland. Det kommer ALDRIG att finnas lika många hundraser som det finns människor som vill ha en specifik hund så man får endera ge efter på en punkt eller två eller inte ha hund om man har jättespeciella krav. Färg, päls, storlek.. vad det nu vara månde. Ska man dessutom ha en ickefällande hund kommer ju pälsvård omedelbums - eller bad om man kan tänka sig en pälslös.

Edit: alternativt får man vänta på att en omplacering/blandras dyker upp som gubben i lådan någonstans. Det kan ju också hända. :)
 
Fast om man är villig att ge efter på vissa punkter så är ju frågan om de var så viktiga från början? Jag som inte är villig att ge efter hittar ingen ras som passar alls. Jag har liknande krav som TS med tillägget att jag inte vill ha en fällande hund.
En icke-fällande hund innebär väl per automatik att hunden måste klippas? Alternativt inte har någon päls? Strävhårspälsar fäller väl inte så mycket heller.

Vilka övriga preferenser har du? Frågar av rent intresse. Ursäkta om du skrivit det tidigare.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hur kommer det sig? :) De är väl ändå nästan samma ras förutom öronen?

(Jag är också helt kär i norfolk)
När man läser denna raden på SKK: "Numera skiljer sig raserna både i exteriör och temperament." så verkar det ju som att det helt enkelt är fler skillnader exteriört mellan raserna än vad man tror vid första anblick!
 
En icke-fällande hund innebär väl per automatik att hunden måste klippas? Alternativt inte har någon päls? Strävhårspälsar fäller väl inte så mycket heller.

Vilka övriga preferenser har du? Frågar av rent intresse. Ursäkta om du skrivit det tidigare.
Ungefär samma som dig, liten, ska passa i flygväska i kabinen. Frisk är viktigt, så alla plattnos går bort osv, jag vill heller inte ha problem med rädslor som ljudrädsla, golvrädsla, social osäkerhet eller separationsångest. Vill att hunden är rätt så snabb och pigg i huvudet. Normal kroppsbyggnad, vill inte ha någon kortbent, långryggad eller liknande. Så väldigt många i rasgrupp 9 faller bort. Kan absolut inte under några omständigheter tänka mig en terrier. Nakenhundar går också bort pga personlig smak med deras utseende.

Jag vill ha en smidig och lätt hund som tycker om att vara med, som inte springer efter vilt. Jag ser hellre att den är lite reserverad mot främlingar än att jag får jobba som satan på inkallning under flera års tid innan jag kan ha den lös och lita på att den inte hälsar på kleti och pleti. Men den biten är inte superviktig.

Jag har inget emot att klippa. Det tar typ 1 h om jag gör det själv och görs kanske 3-4 ggr/år. Klipper ner helt med maskin och har overall på hunden utomhus om det är "fel" årstid.

Jag ser gärna att det är en ras som BPH-testas, eller försöker åtminstone hitta en uppfödare som testar (och anpassar sig efter resultaten)...
Men det verkar inte alls göras på de små raserna, så den är nog komplett omöjlig.
 
@SiZo - min spontana tanke är pudel, men det är ju en så pass känd ras att jag antar att du övervägt och valt bort den av en anledning.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast om man är villig att ge efter på vissa punkter så är ju frågan om de var så viktiga från början? Jag som inte är villig att ge efter hittar ingen ras som passar alls. Jag har liknande krav som TS med tillägget att jag inte vill ha en fällande hund.

Precis. Jag är inne på en liten hund om/när det blir aktuellt med en till, men det där med att tumma på kraven ligger inte för mig. Det blir förmodligen någon pälsras som hålls kortklippt, eller kanske en terrier som jag trimmar själv. Och då är det en kompromiss för jag vill helst ha minimal pälsvård, men jag har inget intresse av att ställa ut så det kan ändå gå med en felfriserad hund. Det finns verkligen ingen mindre hund som 100% passar in på det jag vill ha så det kan lika gärna bli så att det inte blir någon fler för mig. En till labbe vill jag inte ha pga storleken, annars hade det varit lättlöst.
 
Precis. Jag är inne på en liten hund om/när det blir aktuellt med en till, men det där med att tumma på kraven ligger inte för mig. Det blir förmodligen någon pälsras som hålls kortklippt, eller kanske en terrier som jag trimmar själv. Och då är det en kompromiss för jag vill helst ha minimal pälsvård, men jag har inget intresse av att ställa ut så det kan ändå gå med en felfriserad hund. Det finns verkligen ingen mindre hund som 100% passar in på det jag vill ha så det kan lika gärna bli så att det inte blir någon fler för mig. En till labbe vill jag inte ha pga storleken, annars hade det varit lättlöst.
Jag faller nog dit och köper en mindre lämpad blandrashund med pudel i... Om den är söt på bilderna.
 
Ungefär samma som dig, liten, ska passa i flygväska i kabinen. Frisk är viktigt, så alla plattnos går bort osv, jag vill heller inte ha problem med rädslor som ljudrädsla, golvrädsla, social osäkerhet eller separationsångest. Vill att hunden är rätt så snabb och pigg i huvudet. Normal kroppsbyggnad, vill inte ha någon kortbent, långryggad eller liknande. Så väldigt många i rasgrupp 9 faller bort. Kan absolut inte under några omständigheter tänka mig en terrier. Nakenhundar går också bort pga personlig smak med deras utseende.

Jag vill ha en smidig och lätt hund som tycker om att vara med, som inte springer efter vilt. Jag ser hellre att den är lite reserverad mot främlingar än att jag får jobba som satan på inkallning under flera års tid innan jag kan ha den lös och lita på att den inte hälsar på kleti och pleti. Men den biten är inte superviktig.

Jag har inget emot att klippa. Det tar typ 1 h om jag gör det själv och görs kanske 3-4 ggr/år. Klipper ner helt med maskin och har overall på hunden utomhus om det är "fel" årstid.

Jag ser gärna att det är en ras som BPH-testas, eller försöker åtminstone hitta en uppfödare som testar (och anpassar sig efter resultaten)...
Men det verkar inte alls göras på de små raserna, så den är nog komplett omöjlig.
Norfolkterriern är väl knappt terrier mer än till namnet? Har du träffat någon irl? Fast den faller kanske på att en inte har så långa ben?
 
Norfolkterriern är väl knappt terrier mer än till namnet? Har du träffat någon irl? Fast den faller kanske på att en inte har så långa ben?
Ja den gör ju det. Vill ha en atletisk hund som kan vara med på joggingturer, ridturer och cykelurer.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 506
Senast: Lady_A
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp