BARF: Brevbärare är Anpassad Rå Föda?

Gabbi

Trådstartare
För några veckor sedan stötte jag på en ung man med en 16 veckors hundvalp. De flesta gissade att det var en landseer eller något liknande, jag såg direkt att det var en Kaukasisk Ovcharka. Ägaren bekräftade det och jag kunde inte låta bli att fråga vad 17 han skulle med den till?
Jag blev genast serverad floskler i stil med att samtliga hundar blev enbart vad man gjorde dem till och att även min egen hund var så snäll och fin för att jag "gjort den sådan". Jag kontrade med att min hund trots att hon är rejält miljötränad från 8 veckors ålder ändå kan få för sig att vakta mer än vad situationen kräver. Vad ska då inte en ovcharka kunna göra om den överreagaerar?

Detta skulle enligt ägaren inte vara ett problem, + att hon ju miljötränade den "just nu", genom att besöka affärer och promenera.

Att jag inte är imponerad hörs säkert, jag är allvarligt oroad över att sådana här hundar säljs till personer som förnekar deras ursprung, användningasområde och kapacitet. Hunden ifråga var givetvis en hane och kommer att dra iväg rejält i storlek.

Ovcharka in action:

http://www.youtube.com/watch?v=6ghdF5ukfac&feature=related

Ägaren avslutar den föga upplyftande diskussionen med att berömma min schäfer och säga att han kommer att köpa en schäferhane också så att hundarna kan vara valpar ihop.

Det skrivs i tidningar om livsfarliga staffar och amstaffar och diverse mixar, jag undrar när man ska uppmärksamma det här problemet?

Senast ändrad:
Sv: BARF: Brevbärare är Anpassad Rå Föda?

Att jag inte är imponerad hörs säkert, jag är allvarligt oroad över att sådana här hundar säljs till personer som förnekar deras ursprung, användningasområde och kapacitet. Hunden ifråga var givetvis en hane och kommer att dra iväg rejält i storlek.

Just det där gillar jag verkligen inte, att "vem som helst kan köpa vad som helst". Visst, det finns säkert användningsområden även för hundar som ovcharkor, men jag tror knappast att de mår bäst av, och passar bäst, i en stad.. :crazy:

Tyvärr går det väl inte att göra så mycket åt sådant?

Det är klart det gör. Krav på uppfödare, köpare osv. Om man på fullt allvar förbjuder bullmastiffer och liknande raser i våra grannländer, varför skulle samma beslutsfattare acceptera KO? De vet bara inte vad det är.

Visst är det bra med krav på uppfödare och valpköpare - men hur kommer man åt de oseriösa med det?
Förbud mot raser, tror du verkligen det hjälper? Visst, man kanske blir av med den specifika rasen, men folket som vill ha "farliga hundar" finns kvar, de förbjuds ju inte. De människorna kommer då skaffa "näst bästa". Bruksschäfrar och Belgiska vallhundar som skulle bli utmärka bruks-/skyddshundar kan garanterat bli farliga och opålitliga i fel händer.

Med rasförbud slutar det väl med att man förbjuder allt som har minsta tendens till osäkerhet eller skärpa och kvar sitter vi då med ett hav av hundar som är odugliga till allt annat än rent sällskap.

Kan inget om rasen!! Vad används den till och vem kan ha en sådan?

Jag blir bara så trött! Vi har en kille här i södern som köper upp sådana där när folk inte klarar av dem. Han har vakthundsbolag och de får i regel vakta bilföretag, skrotfirmor mm.

Tror man att det är en myshund som "blir vad man gör den till" så är man helt fel på det. :mad:

Kan inget om rasen!! Vad används den till och vem kan ha en sådan?

Det är en hund som ursprungligen har använts till att vakta betesdjur mot precis allt. De är väldigt skarpa att ha och göra med.

Vilka som har dem i vårt land - i regel tre personligheter har sådana - 1) folk som har problem med samhällets regler & förordningar och gör som de själva vill 2) personer som känner sig väldigt små och behöver uppmärksamhet (återfinns ofta i grupp 1) samt 3) Personer som lever i lalaland och tror att bara man är snäll så blir hunden snäll. Den sistnämnda brukar lära sig den hårda vägen att man nog är fel på det :(

Ojdå:eek: Vilket land kommer den ifrån? Och om man säger som så: om den används till det den ska, av människor som KAN rasen, är det en bra hund då:confused:

Nu ska jag helt gå mot strömmen..

Jag skulle nog kunna tänka mig att bli lite halvdryg om någon stoppade mig på gatan och minsann visste vad jag har för ras,och alla andra gissar fel..Och undrar vad jag ska ha den till..
Nu är väl kanske inte rasen den bästa,men vad vet du om vad han ska ha den till?
Han gav dig kanske såna svar som han vet retar gallfeber på dom flesta..Precis som jag hade gjort i ett liknande läge..
Hoppar du på folk och frågar om vad dom ska ha hunden till om det är en jakthund/brukshund? Så att den används rätt..eller var det bara för att det var en KO..

För några veckor sedan stötte jag på en ung man med en 16 veckors hundvalp. De flesta gissade att det var en landseer eller något liknande, jag såg direkt att det var en Kaukasisk Ovcharka. Ägaren bekräftade det och jag kunde inte låta bli att fråga vad 17 han skulle med den till?

Hunden ifråga var givetvis en hane

Kaukasien, Ryssland. På gränsen mot Georgien.

Ja, jag tycker det är helt ok. I rätt händer på rätt plats med rätt uppgift, men det är svårt att få till i Sverige. I Gabbis exempel så tror jag inte det kommer att gå bra med hunden :crazy:. Men jag kan ju, och jag hoppas för hundens skull, att jag har fel...

Jag håller med Gabbi till 200%!

Det finns få raser som jag personligen anser att vi MÅSTE skaffa någon form av förbud emot att "vanliga" hundägare skall få köpa, men KO är en av de raserna!

Att Gabbi inte reagerar och ifågasätter valpägare till en schäfer, en labbe, en dobber eller liknanden beror lite på att det finns extremt få raser i Sverige med potential att bli så farlig som en KO!!!

En KO är avlad i massvis av generationer för att SJÄLVSTÄDNDIGT och HELT UTAN FÖRARSTÖD försvara sin flock och sitt territorium!!
Den gör sej rättvisa i de östliga bergsmassiven där den lever tillsammans med "sin" hjord och fredar denna mot både två och fyrbenta angripare!

Inse vilken TOTAL KATASTROF detta kan bli inne i ett "medelsvensson samhälle"!!?

Nej hu!!

Min personliga övertygelse är att vi kommer få se det första dödsfallet pga ett oprovocerat hundangrepp orsakat av någon av de "seriösa herdehundarna"!

/Swat

Ojdå:eek: Vilket land kommer den ifrån? Och om man säger som så: om den används till det den ska, av människor som KAN rasen, är det en bra hund då:confused:

Det den "ska användas till" är att växa upp med t.ex. en fårflock någonstans i de kaukasiska bergen och vakta dessa mot rovdjur främst. De accepterar inte heller att andra människor än fåraherden närmar sig flocken. De avlade att vara starka, tuffa, att fatta egna beslut och jobba på eget initiativ.

Du släpper inte ut en sådan i en vanlig svensk villaträdgård, risken finns då faktiskt att brevbäraren blir just BARF...

De som först tog in rasen i sverige (enligt dokumentären som visades, minns inte namn eller liknande) har uttalat att de ångrat att de gjorde det, att de inte insåg vad det var för hund...

Jag kan hålla med om rasen,jag VET mycket väl vad det är för ras och jag kan även INSE vad den kan ställa till med..

men

sättet,att hoppa på en hundägare med att "jag vet vad det är för ras och vad ska du med den till.."

Det stående problemet med förbud emot en särskild hundras är väl blandraserna - som inte kan förbjudas på samma sätt. En 50% KO-blandning är ok, men inte 75 % (?), och hur ska det kunna bevisas att det är just en KO-blandning? KO är ju också bara en av herdehundarna, ex Kuvaz och Pyreenerhund har liknande uppgifter i sina hemländer. Problemet är inte skärpan utan självständigheten - inget "will to please" alls.

Men jag håller med om att det inte är en hund som har någon produktiv arbetsuppgift här i Sverige, kanske ute på kalfjället någonstans för att vakta renar... Skulle inte vilja ha någon sällskaps-KO boende i mitt område!

men sättet,att hoppa på en hundägare med att "jag vet vad det är för ras och vad ska du med den till.."

Tja man får gärna anklaga mig för att vara fördomsfull men jag har aldrig, utöver vakthundsbolag, stött på någon som har KO som inte faller in under de 3 kategorierna som jag nämnde tidigare.

Nu har jag inte stött på KO i mängd men 2 halvcoolingar som har KO för "att hålla snuten på avstånd", 2 övervintrade hippietanter som skulle bevisa att rasen var snäll och slutligen lämnade den ifrån sig samt 1 kille som antagligen kompenserade för sina egna tillkortakommande genom att ha en. Det var ju "Skitcoolt, alla är typ rädda för den". Dessutom tror jag bara att det var 1 av de 5 som var rasren.

Jag har verkligen försökt se något nyttigt med rasen men när det enda som verkar vara bra för hunden är att vakta en soptipp, då undrar jag starkt över poängen med att "vanliga hundägare" köper på sig ett ex. :cool:

sättet,att hoppa på en hundägare med att "jag vet vad det är för ras och vad ska du med den till.."

"Hoppa på"? Jag tror du läser in mer än vad där egentligen stod.

kl

Nej men!
Det är ju två sådana där som vaktar där jag rider.. Hanen är visst skarp som fan (Jag har inte haft möjlighet att bli introducerad för honom än), men honan som är där jag är är hur go som helst. Kastar sig på marken och vill kela så fort jag är där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka