BARF: Brevbärare är Anpassad Rå Föda?

Sv: BARF: Brevbärare är Anpassad Rå Föda?

Varför skulle det vara brottsligt? Det är privatägd mark och olaga intrång om man går in. Jag tror säkerligen att många företag hellre tar ett bett på en inbrottstjuv än att bli av med utrustning värd massor av pengar.

Även schäfrar och andra stakethundar lämnas obevakade som stakethundar. Skillnaden är väl den att en rejäl KO skulle bita ordentligt medans en tränad schäfer kanske skulle gå att köra lite cirkuskonster med :D

Jag avser inte att diskutera KO: s vara eller inte vara, visst verkar det vara olämpliga hundar för kreti och pleti, absolut och jag ser ingen funktion här i sverige för dem, men å andra sidan finns det andra raser och hundar generellt som jag inte heller tycker är så trevliga heller så jag vet ärligt talat inte om ett rasförbud är rätt väg att gå. Jag har träffat hundar i min egen ras ( Cane Corso ) som jag inte heller tycker har en plats i vårt samhälle.

MEN en sak som jag reagerar över är , hur vågar man ha en sådan hund obevakad.
Det är visserligen inte brottsligt att ha en sådan hund MEN det strikta ansvaret över hund som finns i sverige idag gör att du är ersättningskyldig för all skada din hund vållar, ÄVEN på din egen inhägnade mark.

Så säg att den här KO,n nu faktiskt riktigt allvarligt skadar någon annan, som i sint tur får bestående men och kanske till och med blir arbetsoförmögen, ja då är du ersättningsskyldig för hans förlorade arbetsinkomst i värsta fall för resten av hans/hennes liv, det kan handla om många miljoner, dvs förmodligen kanske betydligt mer än det stödbegärliga utrsutningen.

Visst skulle man kunna tänka sig en form av jämkning av ersättningen pga medvållande, men jag som ombud för den skadelidna skulle anse att skaffar man en KO som "vakthund" så måste man kunna ha förstått att hunden skulle kunna allvarligt skada en inkräktare, och jag är tveksam till att domstolen skulle jämka ersättningen i någon större utsträckning.

Lite av tanken att man har använt mer "våld än nöden kräver" .

Och då är det här enda en hund på inhängnat område där någon brutit sig in. ( har inte för avsikt att diskutera hur lagen ser på detta i någon större utsträckning)

Om man istället för enkelhetens skull tänker sig situationen att hunden angriper någon oprovocerat, en joggare, brevbärare, grannens barn etc ja då finns inget medvållande och ingen jämkning att tillgå.

Inser ägarna verkligen vilka enorma pengar det kan handla om ifall hunden allvarligt skadar eller i värsta fall dödar en annan människa?, jag tror inte det!

Jo, fast vet personen om vad denna har i snöret så brukar det sällan ske onödiga bett också. KO eller inte. Man behöver ha en medvetenhet oavsett vilken ras det är.

Nåväl, jag behåller gärna KO som ras. Så länge inte kreti och pleti har en som "sällskapshund" för att den är så snäll och fluffig så är jag nöjd. Det är väl egentligen där problemet ligger..

Hur vågar man ha någon hund obevakad? KO eller inte?

Nu pratas det om KO som självständiga stakethundar. Likadant som det finns schäfrar och andra som tränas för samma syfte. Att inte låta sig mutas och skrämma iväg tjuvar. Och OM dom mot all förmodan skulle komma in så antar jag att dessa hundar också är tränade för att bita?

Det finns många raser jag egentligen inte kan se något "syfte" för. Men innebär det att alla som har dessa raser känner det samma? Bara för att man själv är trångsynt kring vissa raser anser jag inte att det är rätt.

För mig finns ett enkelt val; jag köper ingen KO eller någon av de andra raser jag inte ser ett "syfte" med.

Vi går valpkurs hos en man som menar att det inte finns ett enda fall där man blivit ersättningsskyldig då inbrottstjuv blivit biten.

Vi går valpkurs hos en man som menar att det inte finns ett enda fall där man blivit ersättningsskyldig då inbrottstjuv blivit biten.

Om en person tar sig in på inhägnat område så är brottet den gjort sig skyldig till olaga intrång. Ett brott som inte ens har fängelse i straffskalan och således inte ens är giltigt att göra en envarsgripande för. Dvs om du påträffar en person på inhägnat område (innan den har påbörjat stölden som var syftet med det olaga intrånget) får inte kvarhålla denne i väntan på polis. Så att du har tränat en hund att självständigt attackera personer som begår brott som inte har fängelse i straffskalan kan inte ses som rimligt eller utan uppsåt från din sida som hundägare.

Det är skillnad på stöld och olaga intrång då det är olika straffsatser. :)

Om en person tar sig in på inhägnat område så är brottet den gjort sig skyldig till olaga intrång. Ett brott som inte ens har fängelse i straffskalan och således inte ens är giltigt att göra en envarsgripande för. Dvs om du påträffar en person på inhägnat område (innan den har påbörjat stölden som var syftet med det olaga intrånget) får inte kvarhålla denne i väntan på polis. Så att du har tränat en hund att självständigt attackera personer som begår brott som inte har fängelse i straffskalan kan inte ses som rimligt eller utan uppsåt från din sida som hundägare.

Det är skillnad på stöld och olaga intrång då det är olika straffsatser. :)

Precis så , därför jag skrev att man genom att ha "självständiga stakethundar" kan anses ha "gjort mer våld än nöden kräver"

Jag tror därför inte att man skulle jämka ersättningen nämnvärt dvs det skulle nog bli dyrt för hundägaren om den bitit en person sönder och samman även på inhägnat område.

Fullt möjligt men helt ointressant för sakfrågan.
Jag tror inte att det är särskilt vanligt att inbrottstjuvar blir allvarligt hundbitna och OM de blir det tror jag inte många anmäler.

Senast ändrad:

Precis, jag argumenterade inte emot dig.

Dessutom är det väl ändå vanligast med hundar som arbetar tillsammans med sin förare, och därför knappast skulle anfalla någon som enbart begått ett brott som har en hög straffsats, exempelvis stöld? Som avbryts när personen är nedlagd och föraren kan ta över tills polis komemr till platsen? Och då blir det ju en annan sak än när en KO som stakethund tar livet av en person som begår det ändå ringa brottet olaga intrång.

Knapplån.

Bar någon mil härifrån har vi ett stort företag, som har inhyrda vakthundar 7 nätter/vecka. Dom har haft fruktansvärt mycket stölder och inbrott, samt skadegörelse i rätt så många år, trots larm och väktarbolag.

Nu har dom en enkel gul skylt där det står "Området bevakas av lösgående vakthundar" och inte ett enda försök till inbrott har dom haft sen dess! Man ser väldigt sällan hundarna ens, dom går och lägger sig i skymundan och bryr sig inte ett dugg om förbipasserande människor, bilar eller annat. Jag vet dock vem killen är som har detta bolag, en god vän känner honom rätt så väl, och alla hans hundar fungerar på olika vis i skarpt läge, och därför har han ett antal olika raser, varav vissa är tränade och andra har sin naturliga fallenhet för det hela.

Det är för övrigt just Ovtjarkor som går här i närheten, har fått en skymt av dom ibland. Mycket vackra och ståtliga, och väldigt nöjda med att få jobba på det viset.

+ Apocalypsen

Ah, då är jag med. Fast kan inte det ses som oansvarigt, att lämna en eller flera KO obevakade, utan "styrning" sas på ett inhägnat område? Kanske tom brottsligt av ett företag att lämna hundar som med mycket lite vilja kan ses som vapen obevakade? Vad händer när en person som gjort intrång (ett brott som inte ens kan bestraffas med fängelse) blir ihjälbiten? Vem bär ansvaret för det?
Kraven på stängsel låsning o varningsskyltar är ganska stora!
Det går inte att släppa en KO på en villatomt o sen skylla på intrång när något händer.
PL

knappis, info om KO med fler herde/vakthundar:
http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm

Här finns lite historik om herdehundar, specifikt då OES, en ras som återskapats utan den typiska mentaliteten.
Av en tillfällighet surfade jag in på Old English Shepdogs hemsida:

http://oess.nu/

Förutom fåraherden så var det Pyrenéern, som var en herdehund, samt Bergern, som var den lilla vallhunden.
Vi kom att diskutera herdehundar o deras ursprung på ett annat forum.

Blev intresserad av att läsa om att den Pyreneiska Mastiffen återskapats med hjälp av den Pyréniska Herdehunden o båda dessa raser ofta har dubbla baksporrar, som Leon.

För många år sedan när jag hade får o mjölkkor funderade jag allvarligt på att inportera en Anatolian Karabach, detta var före webbens era, så det krävdes mycket luskande för att ta reda på information om rasen.
Det hela föll på att det med den Svenska Allemansrätten skulle vara omöjligt att ha en sådan hund som boskapsvaktare.
Visserligen fick vi en del djur rivna av varg o/e hundar, men mest hade vi problem med typ zoofiler o dylikt pack.

Den AK, användes som vaktund när djurflockar skulle flyttas, de gick före o lockade ner lejon o björn ur bakhåll, den tränades även till stridshundar av de gammla Assyrierna, hundarna anföll fiendens hästar genom att slita ut tarmarna på dem.

Läste i tidningen idag att Danmark verkar vara på väg att förbjuda dem (tillsammans med staffar och endel andra relativt ofarliga raser :crazy: )

Ja, det förbudet har varit på gång i flera månader nu, men snart kommer det slutgiltiga beslutet. Bland annat så förbjuds även min ras, så det blir inga utställningar i Danmark i framtiden inte..

Tycker man hellre ska förbjuda de beslutsfattarna från att fatta fler beslut.
Och bestämma något vettigare sätt att rädda samhället och hundar från oseriösa hundägare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Stärka 3 åring
  • Tävlingsdebut
Tillbaka