Bukefalos 28 år!

BARF - för vilka hundar?

Ainon

Trådstartare
Finns det några typer av hundar som man inte ska BARFa?

Kan man ge viss del torrfoder samtidigt? Mer praktiskt med torrfoder om man ska bort någonstans eller är ute och vandrar...
Funderar att testa med Uno då jag hittat en butik som säljer sådant väldigt nära mig i Köpenhamn.
 
Sv: BARF - för vilka hundar?

Min Melker äter klassfärskfoder blandat med torrfoder. Men han är lite tråkig för han äter inte bara torrfoder.
/Sofia
 
Sv: BARF - för vilka hundar?

Jag skulle inte blanda barf och torrfoder. Isåfall ska torrfodret vara ett halvfoder som kompletterat köttet. Ska man blanda försnämnda tycker jag att man bör vara duktig på att räkna på mineral och vitaminer, proteiner med mera så att det blir en bra balans.

För övrigt kan alla "normala" hundar äta barf. Det är bara bra för dem.
 
Sv: BARF - för vilka hundar?

Borde ju iaf gå att gå över till torrfoder om man ska bort på tur eller så?
Hur lång övergångsperiod ska man då ha barf-torroder-barf?

Hur påverkar barf levern, kan det vara slitsamt på den eller nåt?

På sidan med barf (http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10764/25/Foderplan.doc) så står det att man ska ha 4 dagar med kött, 1 "bendag" och 1 fastedag, gör ni här som barfar också så?
 
Sv: BARF - för vilka hundar?

Jag skulle inte blanda barf och torrfoder. Isåfall ska torrfodret vara ett halvfoder som kompletterat köttet. Ska man blanda försnämnda tycker jag att man bör vara duktig på att räkna på mineral och vitaminer, proteiner med mera så att det blir en bra balans.

För övrigt kan alla "normala" hundar äta barf. Det är bara bra för dem.
Kan bara hålla med!
 
Sv: BARF - för vilka hundar?

Borde ju iaf gå att gå över till torrfoder om man ska bort på tur eller så?
Hur lång övergångsperiod ska man då ha barf-torroder-barf?

Hur påverkar barf levern, kan det vara slitsamt på den eller nåt?

På sidan med barf (http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10764/25/Foderplan.doc) så står det att man ska ha 4 dagar med kött, 1 "bendag" och 1 fastedag, gör ni här som barfar också så?
På vilket sätt skulle det vara slitsamt för levern? Naturligare finns ju inte om du gör rätt.
Vad gäller resor o dyl så gör man upp med sin värd om frysplats eller ben, man har en kyl kopplad till cigg-uttaget, etc..
Har varit borta hemifrån 10 dar med medhavd mat utan problem.

mvh
 
Sv: BARF - för vilka hundar?

Tillägg:
Läs på om BARF på t ex jipotimas.se, kennel mustelas, kurants.se m fl sidor, samt yahoos! Nordbarf mailinglista.

mvh
 
Sv: BARF - för vilka hundar?

Eftersom allt som man behöver för att Barfa sin hund finns i vanliga livsmedelsbutiker, så är det inga större problem att barfa hunden även när man är på semester. Du kan köpa kycklingvingar/hel kyckling, revbenspjäll, köttfärs mm mm.
Visserligen blir det väl lite dyrare än om man köper från t ex jipotimas, men även maten för oss människor brukar ju bli dyrare om vi
är på semester.
 
Senast ändrad:
Sv: BARF - för vilka hundar?

Jag har ingen möjlighet att ta med mig frysvaror/kylvaror när jag är hos familjen, vilket blir minst 6-7 veckor om året i alla fall. Jag har heller inte råd att köpa saker på lilla Ica Supermarket varje dag. Därför kommer jag aldrig att börja BARFa, även om det verkar vara jättebra för hundarna.

På vandring kan du väl inte ha med dig sådant heller?

Mina äter färskfoder, men får surt leva på torrfoder när vi är i Sthlm - pga förvaringsmöjligheterna. Jag önskar dock att jag hade kunnat beställa en frysbox hos varje medlem i familjen :p
 
Sv: BARF - för vilka hundar?

Vad gäller resor o dyl så gör man upp med sin värd om frysplats eller ben, man har en kyl kopplad till cigg-uttaget, etc..
Har varit borta hemifrån 10 dar med medhavd mat utan problem.

mvh

Är man ute på vandring kan man inte släpa med barf-mat tyvärr. 2-7 dagar med begränsad packmöjlighet och utan kylmöjlighet gör att det inte fungerar.
Därför jag tänkte om man kunde blanda med torrfoder för att få en lättare och snabbare övergång till bara torrfoder för de tillfällena.

Får ta och forska runt lite mer om just foderbyten innan jag bestämmer mig.
 
Sv: BARF - för vilka hundar?

Samtidigt, om barfdelen är välbalanserad, och torrfoderdelen är välbalanserad, vad kan hända om man mixar lite till ex vid vandring?

Det är väl värre med dom som ger ett välbalanserat torrfoder och sen varje kväll skrapar ner ett såsigt köttben från tallriken i hundskålen, då är ju inte fodret balanserat längre. Men om barfen ges varje morgon enligt ett vedertaget schema, och sedan ger man tex ett bra torrfoder varje kväll, vilka ämnen är det som blir fel?
 
Sv: BARF - för vilka hundar?

Samtidigt, om barfdelen är välbalanserad, och torrfoderdelen är välbalanserad, vad kan hända om man mixar lite till ex vid vandring?

Det är väl värre med dom som ger ett välbalanserat torrfoder och sen varje kväll skrapar ner ett såsigt köttben från tallriken i hundskålen, då är ju inte fodret balanserat längre. Men om barfen ges varje morgon enligt ett vedertaget schema, och sedan ger man tex ett bra torrfoder varje kväll, vilka ämnen är det som blir fel?
Du har rätt i princip, förutom att man inte ger hunden ett såsigt tillagat ben utan att den är under uppsigt. Hundar får inte äta av tillagade ben, kan orsaka allvarliga skador på tarmsystemet.

mvh
 
Sv: BARF - för vilka hundar?

Jag känner givetvis till detta, men det undantar inte det faktum att väldigt många hundar i landet äter just kryddade, såsiga, tillagade ben och andra rester från middagsbordet.
 
Sv: BARF - för vilka hundar?

Är man ute på vandring kan man inte släpa med barf-mat tyvärr. 2-7 dagar med begränsad packmöjlighet och utan kylmöjlighet gör att det inte fungerar.
Därför jag tänkte om man kunde blanda med torrfoder för att få en lättare och snabbare övergång till bara torrfoder för de tillfällena.

Får ta och forska runt lite mer om just foderbyten innan jag bestämmer mig.

Fodax har något slags halvtorkat kött som man ger vid tex vandringar med mera. Mycket fett och energi, som en väldigt kompakt burgare.
 
Sv: BARF - för vilka hundar?

Fodax Musch (Scrolla ner litegrann)

Ska dock helst förvaras i kylskåt efter öppning, om jag tolkar det rätt. Har aldrig provat det själv, så jag har ingen aning om hur det håller sig i annan temperatur.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 578
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 164
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 429
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp