Barfota bild

Sv: Barfota bild

frågan är väl egentligen mer rimlig tvärtom?
Varför man sätter på skor på sin häst?
Jag menar det ursprungliga är ju en oskodd hov och hoven är en bra konstruktion som fungerar bra till det som naturen har designat den för. Men om jag ser till mig själv så använder jag ju inte mina hästar till det som naturen har designat dem för. Jag utsätter hovarna på en del av mina hästar för mer friktion och slitage än vad hoven kan stå emot. Alltså väljer jag att sätta på en slityta mellan hoven och marken för att mina hästar inte skall bli ömma i hovarna. De av mina hästar som inte utför den mängen av arbete går barfota.

Okay. Jag har själv min skodd då hon blir ömfotade utan skor. :(

Men tack för svaren :)

Men då kommer en fråga till: Varför blir vissa hästar blir skodda fram? om gör det kan ju hästen lika gärna gå skodd runt om lr oskodd.

Detta med hoven som extra hjärta är gammalt nonsens som numera är är motbevisat av forskningen. Även en helt ihopgipsad hov som är helt låst evakuerar blodet ur hoven när hoven belastas.

Däremot så håller jag med dig om att hoven mår bra att vara barfota, om hästen inte jobbar mer än hoven tål.
En korrekt skodd häst med frisk hov har markkontakt med strålen och är minimalt låst.

Hästen belastar sina framben mer än sina bakben därför så klarar sig en del hästar med skor enbart fram.

Helt rätt, det är ju en kalkylerad risk att inte ha något att brodda i på vintern. Fast en oskodd hov har ett bra grepp i snö och den har ett enormt mycket bättre grepp än en skodd hov utan brodd på is.
De vintrar som vi får isgata i hagarna så skor jag upp alla mina.

Helt rätt, det är ju en kalkylerad risk att inte ha något att brodda i på vintern. Fast en oskodd hov har ett bra grepp i snö och den har ett enormt mycket bättre grepp än en skodd hov utan brodd på is.
De vintrar som vi får isgata i hagarna så skor jag upp alla mina.

kanske skulle upfinna broddar som du sätter på hovarna :D

Det behövs inte, jag behöver aldrig jaga hovslagaren:D

Om hästen klarar att gå brafota är det nog att föredra. Det beror lite på hovens kvalité, min ena klarar att gå barfot men inte den andra, hans hovar försvinner direkt. Man blir förvånad över hur mycket olika saker kan skilja sig åt hos olika individer.

Slänger in en fråga bara till någon som vet! Oljor olika pulver och sådant.. Finns det någonting som hjälper hovarna från att spricka, gå sönder mm.. Finns det någonting så att dom får bättre kvalite? Undran från en med ett fullblod:smirk: Som precis har genomgått en lång tid med en hålvägg! Inget att leka med direkt..:cry:

Slänger in en fråga bara till någon som vet! Oljor olika pulver och sådant.. Finns det någonting som hjälper hovarna från att spricka, gå sönder mm.. Finns det någonting så att dom får bättre kvalite? Undran från en med ett fullblod:smirk: Som precis har genomgått en lång tid med en hålvägg! Inget att leka med direkt..:cry:

jag har hört att man kan ta vanlig trätjära. som man inte blandar ut med någotting...

Fungerade på kompis hästar ..

men inte testat på min...

Jag kör med bra foder osv ...

Tack för bilderna.

Jättefina hovar. Den blev riktigt fin hästen som hade lite trasiga hovar till att börja med.

På dina bilder tycker jag mig se hästar med fina och välbalanserade hovar. Som bär sig på hela hovytan, så att säga.

Norrland

Jag har en fråga om det här med barfotaverkning.

På endel bilder jag sett ser det ut som om hoven är "uppverkad" i tån. Alltså som om hovväggen och bärranden är någon cm högre i tån än övriga hoven. Om ni förstår hur jag menar.

På andra bilder är hela hoven jämn, även i tån, och den vilar på hela bärytan. Om ni förstår.

(Jag är lite dålig på att beskriva).

Min fråga är om det här påverkar hästen något? Blir den hovöm om tån är "uppverkad", eller spelar det ingen roll?

Återigen vill jag betona att jag inte vill skapa hetsig debatt mellan metoder. Jag är novis och försöker bara ärligen förstå det här med barfotaverkning.

Om man inte frågar lär man sig aldrig! :)

Norrland

Om man raspar in tån så får man en rappare överrullning och mindre belastning på böjsenorna. raspar man in för mycket så tar du bort en del av hovens bärighet och riskerar att hovbensspetsen blir inflammerad.

Är det mustangrullningen du syftar på må tro. Det handlar om en snabb överrullning precis som SO säger. Det raspas olika beroende på om hoven ligger i rehabilitering eller inte. Är tån lång och/eller ligger balansen rätt.
Radikala metoder görs oftast inte inom AANHCP då tycket är att det är bättre att låta det ta extra lång tid utan smärta obehag istället för att rätta till det dramatiskt.

Sedan kanske det beror på när man fotar hoven då överrullningen självklart är mer distinkt kort tid efter verkningen. Dessutom tycker jag inte att bärytan bli mindre såsom jag tycker du beskriver det utan det ska vara jämnt och fint srunt kring hela sulan samt med en överrullning. Däremot blir det mindre anläggningsyta när man har kortat in tån pga problem med lång tå.. Inget jag sysslar med utan det är sånt man ser på bilder.

Mumin

Ja du, jag har bilder tagna nu på barfotahästarnas hovar och det är inte mkt som skiljer direkt :angel: Kan lägga in dom i helgen då jag inte har någon kabel här utan den är kvar hemma :(

Kanske att man låter traktstöden vara kvar i nästan alla lägen, vi lämnar endast kvar dem vid behov. Om hoven har tunn sula och den behöver hjälp med förstärkning så att säga. Annars tycker jag bara de skapar otyg. Hästarna här tycks iallfall skötas alldeles utmärkt och när min häst flyttar hit ska jag anlita samma hovslagare. Utbildad och allt :angel: :D :o

Jag är som sagt inte negativ till hur duktiga hovslagare sköter barfotahovar, men har sett för mkt skräp så jag är kräsen. Och dom riktigt duktiga går inte att anlita i min kommun då intresset är för stort för marknaden så att säga. Min hovvårdare har jag varit mkt nöjd med men av försäkringssyfte har jag gärna en "vanlig" som är duktig om det finns tillgång till någon.
Mustangrullningen kan jag fixa själv om jag känner för att runda till :angel: Dessutom är denna hovslagare heller inte negativ till att man sköter hovarna själv mellan gångerna , bara man är villig att ta lite skäll och kritik :love:

Mumin

Äntligen en tråd med en sansad seriös "frågelåda" kring barfotaverkning :bow:
Jag har ett par hästar oskodda, men verkade efter "vildhästprincipen".
Skulle vara intressant att höra vad som egentligen är den stora skillnaden mellan hur ni hovslagare verkar och "vildhästverkarna".
Jag har hittat massor av information och beskrivningar om "vildhästverkning", men aldrig riktigt fått grepp om vad som som är så fel, enligt hovslagarna.
Hade tänkt PM:a någon hovslagare för att undvika hetsiga debatter, men i den här tråden tänkte jag att min fråga kunde passa in. Det är ju trots allt precis detta som trådskaparen också frågar sig antar jag. Men det är ju så jädrans svårt att få till bra hovbilder.

Jag har varit ganska provocerande i en annan tråd här, men jag hoppas att ni inte är alltför "pissed" på mig.....;)

Vad TS efterlyste var bilder av verkade hovar gjorda av hovslagare, bilder på verkade hovar utifrån olika metoder finns ju att återfinna i ganska stor omfattning på nätet.

Vad TS efterlyste var bilder av verkade hovar gjorda av hovslagare, bilder på verkade hovar utifrån olika metoder finns ju att återfinna i ganska stor omfattning på nätet.

Hej, du upprepar dig,,,, har vissa svårt att förstå vad tråden handlar om????

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 230
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka