Barfota bild

Sv: Barfota bild

Jag har en fråga ang en hovslagare, utbildad och expert på amerikanska hästar enligt hans kunder. Tar sig enbart an quarterhästar och dyl. Han har sparat trakter på en häst i stallet och den har understuckna trakter och lång i tårna som tusan :mad:
Vad är egentligen konceptet? Är det något speciellt han försöker få fram, steg eller liknande? Är detta vanligt inom western?

Inget angrepp på hovslagare i stort utan mer en förfrågan om ni har stött på liknande metoder här i Sverige?

Mumin

Ja du,, vad svarade denna hovslagare på detta när du frågade h*n??? För visst frågade du eller är du inte mer vetgirig än feg???

Frågan är vad detta har med tråden att göra och hoppas ingen svarar på din fråga mer än den enda hovslagaren som har svaret,nämligen den som du borde ha frågat.

Lägg ner nu och försök håll dig till vad tråden handlar om,, vilket Boj har poängterat mer än en gång... I denna tråd så tror jag att dina inlägg och bilder inte har med tråden att göra utan du kan väl lägga upp en egen tråd i ditt ämne.

Lika sympatisk som vanligt och utan sjävkännedom. Du brukar menar du inte hamna snett i ämnena vid disskussioner :angel:

Jag har inte träffat hovslagaren i fråga så jag har inte haft tillfälle att fråga men givetvis kommer jag fråga vid första bästa tillfälle. Feg är inte riktigt ordet jag tänker mig när jag beskriver mig själv utan rättfram och ärlig möjligtvis.
Ville dock veta innan jag frågade om någon visste om det är något ala speciall eftersom han är inriktad och det finns ev en mening med att de ska se ut så. Vill kanske känna mig lite mer insatt innan jag tar en disskussion. Men för all del, jag kan söka på nätet om du inte besitter tillräcklig kunskap för att svara :angel:

Dessutom är bilderna jag tagit inte av mina hästar utan ett annat stall som tillhör huset jag bor på vid studietillfällen och dom är verkade av helt vanlig hovslagare, samt två av skara hovslagarskola och en av någon barfota metod, vet inte vilken men kan vara roligt att ta med kanske

Så tji fick du :devil:
Mumin

Jag har en fråga ang en hovslagare, utbildad och expert på amerikanska hästar enligt hans kunder. Tar sig enbart an quarterhästar och dyl. Han har sparat trakter på en häst i stallet och den har understuckna trakter och lång i tårna som tusan :mad:
Vad är egentligen konceptet? Är det något speciellt han försöker få fram, steg eller liknande? Är detta vanligt inom western?

Inget angrepp på hovslagare i stort utan mer en förfrågan om ni har stött på liknande metoder här i Sverige?

Mumin
En Quarterhäst skall också verkas och skos i balans, efter dess exteriör osv,långa tår och understuckna trakter är väl inget man strävar efter.?:eek:
Ser inga fördelar med den hovformen.:confused:
Om du sett EN av hans kunder så kanske det inte är hela sanningen om hur han verkar,vad vet jag?(inte ett skit:D )
Du får väl fråga hovslagaren själv .;)

Sen om en häst har lätt att bli understucken med långa tår måste den verkas oftare,att spara deformerade trakter/långa tår gör inte att hoven "hoppar rätt" helt plötsligt och växer i balans..
Täta intervaller mellan verkning ,korta in tårna ,verka ner deformerade trakter och försöka få dem att växa i balans igen är väl vad man får prova.

Samtidigt måste ev problem i hästens kropp rättas till om de är en bidragande orsak till att hovarna växer fel också.Om inte annat har säkert hästen spänningar av felaktiga hovformen .

Och som sagt hovslagaren måste ha tillgång till hästens hovar tillräckligt OFTA för att hinna ikapp problemet med de obalanserade hovarna.
Och veta vad h*n gör.

Som sagt quarterhästar skall också skos fysiologiskt.

Fast nu är vi "off topic" va?:D

Tack för bilderna.

Jättefina hovar. Den blev riktigt fin hästen som hade lite trasiga hovar till att börja med.

På dina bilder tycker jag mig se hästar med fina och välbalanserade hovar. Som bär sig på hela hovytan, så att säga.

Norrland
Kul att du uppskattar mina bilder.*blir glad*:p

Ska bli ännu mer kul att höra om du klarar av tekniken i den nya telefonen.:angel: :rofl:

Pilla på knappar för att det ska gå e inte min grej. Jag skiter i detta och gör som jag brukar. Alla e bra på ngt och jag betalar gärna för väl utförd tjänst från rätt yrkesman.

Återkommer

Tyckte också att det ser mkt trevligt ut. Utan tvekan skulle jag anlita dig. :love: Fler bilder kanske på gång? :)

Mumin

Vad TS efterlyste var bilder av verkade hovar gjorda av hovslagare, bilder på verkade hovar utifrån olika metoder finns ju att återfinna i ganska stor omfattning på nätet.

Jag vet.
Det var väl det jag skrev också....?
Att det finns massor av information kring "alternativmetoderna", men inte om hovslagarnas.......

Vad TS efterlyste var bilder av verkade hovar gjorda av hovslagare, bilder på verkade hovar utifrån olika metoder finns ju att återfinna i ganska stor omfattning på nätet.

Gick tillbaka och kollade, och ser att trådskaparen skriver så här:
"Jag vill bara helt enkelt se bilder på barfotahovar verkade av hovslagare och höra hur de tänker runt verkningen.

Det är ju så mycket debatt runt det här, så jag vill helt enkelt fördjupa mig i hovisarnas tankar runt barfotaverkning på det traditionella sättet!"

Det är PRECIS samma tankar som jag har.

Men OK.
Nu vet jag tyvärr vad för slags personer jag har att göra med.
Ännu mer tyvärr så växte ju inte mitt förtroende för hovslagare direkt.

Boj är ingen hovslagare vad jag vet så ingen skada skedd :idea:
Man får ha hud tjockt som stål om man ska överleva här med en åsikt som skiljer sig från mängden :D :angel: :p

Mumin

Tyckte också att det ser mkt trevligt ut. Utan tvekan skulle jag anlita dig. :love: Fler bilder kanske på gång? :)

Mumin
Tack för trevliga kommentarer.:)
Ni får vänta lite på nya bilder,jag har lite mkt just nu och måste få fjutt på batterierna i kameran.Och städa i datorn.:o
De andra hovisarna får bidra med bilder också hoppas jag.;)
Kul att så många är intresserade av hovar!:bump:Jag blir glad.På riktigt.:p

Nej hovslagare är jag inte, däremot är hovarnas status och vården väldigt viktig i arbetet med hästar.

Äntligen en tråd med en sansad seriös "frågelåda" kring barfotaverkning :bow:
Jag har ett par hästar oskodda, men verkade efter "vildhästprincipen".
Skulle vara intressant att höra vad som egentligen är den stora skillnaden mellan hur ni hovslagare verkar och "vildhästverkarna".
Jag har hittat massor av information och beskrivningar om "vildhästverkning", men aldrig riktigt fått grepp om vad som som är så fel, enligt hovslagarna.
Hade tänkt PM:a någon hovslagare för att undvika hetsiga debatter, men i den här tråden tänkte jag att min fråga kunde passa in. Det är ju trots allt precis detta som trådskaparen också frågar sig antar jag. Men det är ju så jädrans svårt att få till bra hovbilder.

Jag har varit ganska provocerande i en annan tråd här, men jag hoppas att ni inte är alltför "pissed" på mig.....;)

OK jag skall försöka förklara vad jag ser som den stora skillnaden.
En hov verkad av en barfotaverkare kan absolut vara OK verkad, men den som gjort jobbet vet inte varför den är OK. Vildhästmetoden är en standardiserad metod som inte tar någon hänsyn till att hästar har exteriöra skillnader som man ibland måste ta i beaktande när man verkar.

Hovslagaryrket är ett mycket gammalt yrke som för inte så länge sedan knoppade av en annan yrkesgren, veterinärerna.
Tidigare så var det hovslagaren som skötte all hästsjukvård inklusive hovvården.
Ibland så uppfinner någon av våra duktiga smeder/hovslagare ett helt nytt sjukbeslag, när dom sedan plöjer igenom hovslagarlitteraturen så brukar dom utan undantag finna att deras uppfinning redan testats någon gång i historien då kan dom jämföra sina resultat med de reflektioner över beslaget som gjordes för kanske 200 år sedan. Vi som är hovslagare idag är väl förankrade i denna genuina tradition och erfarenhet. Vi är dessutom väl uppdaterade i den senaste forskningen.
Jag är som hovslagare bl a. utbildad i hästens anatomi, biomekanik, hovsjukvård, sjukbeslagsmide och en del veterinärmedicin.
Jag kan när jag behöver slå i exempelvis "Lameness in horses" (veterinärernas bibel om hältor)och läsa och förstå vad jag läser tack vare min veterinärledda utbildning. Detta gör att jag på ett tidigt stadium kan avgöra om jag skall ta hjälp av en veterinär när jag stöter på problem.

Barfotarörelsen i Sverige förkastar kategoriskt veterinärmedicinen och marknadsför sig som att det är något helt nytt det dom håller på med. (debatten om barfotaverkning rasade lika het i mitten av 1800 talet) Man påstår sig kunna bota nästan alla förkommande hovsjukdomar genom att ta av skorna. På OL´s väckelsemöten kastar han ur sig rent anatomiskt felaktiga påståenden, när detta ifrågasätts så bemöts ifrågasättaren av agressivitet eller så plöjer han bara vidare utan att svara. Man har inte ens så pass mycket grundkunskap att man kallar hovens delar eller hovsjukdomar för deras rätta namn. I det fall metoden slår fel så kan man av prestigeskäl hellre låta en häst gå halt i år än att man kontaktar en hovslagare eller veterinär som ofta skulle kunna häva smärtan direkt.
Det verkar inte finnas någon etisk gräns för hur mycket t ex. en fånghäst får lida under en långa behandlingsperioder bara den i en avlägsen framtid kan bli frisk.

Jag är inte negativ till barfotahästar men jag anser att man oavsett vad man kallar sin verkning för, skall ha en hovslagarutbildning i botten om man vill jobba med hästhovar. Är man för lat eller inte har tillräcklig motivation för att gå denna utbildning så tycker jag att man skall välja ett annat yrkesområde.

Tack för en mycket bra förklaring.

Var det samma debatt på 1800-talet som idag? Det visste jag inte. Historien upprepar sig, det är säkert.

Norrland

Tack för svaret :)

Tycker att ditt resonemang låter mycket vettigt.
Fattar jag rätt, om du menar att det rent verkningstekniskt inte är några stora skillnader, utan skillnaderna ligger i att SANHCP förlitar sig på att hoven själv visar hur den "vill" bli verkad (väldigt bekvämt, så klart;) ), medan du menar att verkaren måste avgöra detta, baserat på sin utbildning och erfarenhet?
Om hoven och hovslagaren är överens, liksom, så skulle en SANHCP-verkare och en hovslagare verka i stort sett likadant?

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 230
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka