Barfota bild

Sv: Barfota bild

Tick, tack, tick, tack...........Tiden gååååååååååår och nästan bara Lilla Skutt är en flitig fotograf.

Var håller ni hus alla hovisar som tidigare nästan bodde på Buke? Jag trodde ni ville göra lite "reklam" för hur en riktig barfotaverkning ska se ut? ;)

Tick, tack, tick, tack...........Tiden gååååååååååår och nästan bara Lilla Skutt är en flitig fotograf.

Var håller ni hus alla hovisar som tidigare nästan bodde på Buke? Jag trodde ni ville göra lite "reklam" för hur en riktig barfotaverkning ska se ut? ;)

Ja ja bilder är på G..

Under tiden har jag hittat några bilder som jag tycker ser bra ut,,tyvärr inte barfotabilder utan på en fysiologisk Svensk standardskoning med balanserad rak benaxel,kort tå, lagom renskuren sula och stråle, fin balans mellan stråle och trakt samt hör och häpna så verkar denna häst även få bra markkontakt med strålen trots att den är skodd!!!

Vad tycker ni andra???

Länk:http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/blockspec.htm

Vad tycker ni????

Tyckte jag såg jättefint ut, dock ingen hovis men hade jag haft en som gjorde sånna jobb så hade man ju aldrig bytt.

SOHovslagare lovade ju också visa bilder.*host*

Hosta på du.
Jag kunde inte ta bilder när jag jobbade sist eftersom jag hade lilla Tova med mig och ville bli klar medans hon satt nöjd. Annars hade det kanske varit intressant då det var en shettis och en ardenner som barfotaverkades. Men om två veckor så är min föräldraledighet över och då skall jag fota både barfota och skott tänkte jag.

Ja ja bilder är på G..

Under tiden har jag hittat några bilder som jag tycker ser bra ut,,tyvärr inte barfotabilder utan på en fysiologisk Svensk standardskoning med balanserad rak benaxel,kort tå, lagom renskuren sula och stråle, fin balans mellan stråle och trakt samt hör och häpna så verkar denna häst även få bra markkontakt med strålen trots att den är skodd!!!

Vad tycker ni andra???

Länk:http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/blockspec.htm

Vad tycker ni????

Trång hov och trångt skodd med för många sömm är vad jag ser:(

Hosta på du.
Jag kunde inte ta bilder när jag jobbade sist eftersom jag hade lilla Tova med mig och ville bli klar medans hon satt nöjd. Annars hade det kanske varit intressant då det var en shettis och en ardenner som barfotaverkades. Men om två veckor så är min föräldraledighet över och då skall jag fota både barfota och skott tänkte jag.

:eek: Jobbar du under pappaledigheten?? :eek:

:D ;) :angel:

Hosta på du.
Trevligt om du också kan bidra med bilder!:bow: ;)

Kan du utveckla vad det är du ser???

Vad är det du inte fattar? Ballarna är ju tydligt ihopklämda (trång hov) och jag anser iaf att en sko med traktarmarna så nära strålen är trångt skodd. Och varför 8 sömm per sko om det inte är nödvändigt?

Bakhoven ser väl något bättre ut.

Fast det är väl oerhört svårt att veta bara genom att se en bild, vet du något om den här hästen som vi andra inte känner till?

Jag utgick ifrån att hovis skrev att den är skodd i balans, och då antog jag att syftet med hans inlägg var att hästen är frisk och välskodd. Därav mitt svar att hästen hade för många sömm. Om hästen inte är okej kanske det är en annan sak sett från hovslagarens sida.

Jag utgick ifrån att hovis skrev att den är skodd i balans, och då antog jag att syftet med hans inlägg var att hästen är frisk och välskodd. Därav mitt svar att hästen hade för många sömm. Om hästen inte är okej kanske det är en annan sak sett från hovslagarens sida.

En häst kan ju faktiskt vara verkad och skodd i balans, men ändå kräva 4 söm på varje sida av olika omständigheter. Kan ju räcka med en avdragen sko gången innan för att alla sömmen ska vara nödvändiga, hoven kan ju vara frisk för det. Det kan ju också vara så att just denna häst behöver 4 söm på var sida, utan att det behöver vara något märkvärdigt med det. Som med allt annat kan det ju vara individuellt.

En häst kan ju faktiskt vara verkad och skodd i balans, men ändå kräva 4 söm på varje sida av olika omständigheter. Kan ju räcka med en avdragen sko gången innan för att alla sömmen ska vara nödvändiga, hoven kan ju vara frisk för det. Det kan ju också vara så att just denna häst behöver 4 söm på var sida, utan att det behöver vara något märkvärdigt med det. Som med allt annat kan det ju vara individuellt.

Jo så är det. Just denna häst är lite speciell,, den kan inte skos med stora utlägg fram för då klipper den ur sko direkt när den drar sina repor i sin stora gräshage. Man skulle kunna sko den med ett nummer mindre skor både fram och bak, då skulle den se mindre "trakttrång" ut med då får inte trakterna det understöd från skorna som den behöver för att hoven skall vara i balans med skon och den kommer ofelbart att överbelasta trakterna som snabbt kommer "haverera".

Åtta söm fram är ett måste på denna individ och så länge inte den bakersta sömmen placeras bakom hovens bredaste del så har det ingen betydelse om det är sex eller åtta söm.

Bak räcker det gått med sex söm då den faktiskt är mer trakttrång bak än fram i verkligheten och behöver bredda sig betydligt mer bak vilket inte framgår på bilderna utifrån den synvilla som lätt kan uppstå för ett ovant öga.

Frisk är den absolut enligt expertis och så sent som en vecka efter dessa bilder togs ansågs vara skodd i så optimal balans som anses möjligt på just denna individ. Vad som kan anses som förvillande är att detta är en extremt högpresterande individ som lägger maximal belastning över trakt/ballar på belastad hov, och att ballarna naturligt är mindre expanderade på obelastad hov trodde jag va till allmän kännedom.

Det viktigaste utifrån högpresterande hästar är att dom tar upp belastningen i benets styvaste riktning för deras hållbarhet så som belastningen avspeglas i den övre bilden där man inte bara ska se sig blind på själva hoven utan hela benaxeln och ledernas belastning.

*kl*

Bara_undrar ;) om inte vi kommit lite off-topic nu? :angel:

Är det så att hovisarna inte HAR några fina barfotafötter att visa och därför försöker avleda oss? :angel:

*kl*

Bara_undrar ;) om inte vi kommit lite off-topic nu? :angel:

Är det så att hovisarna inte HAR några fina barfotafötter att visa och därför försöker avleda oss? :angel:

På vilket sätt försöker vi avleda? Jag har visat(visserligen kackiga men dock) bilder, liksom Skutt och Coari som visserligen har hänvisat till bilder på hovar han inte skott men tagit bilderna till! Sen uppstod diskussion kring de bilder som uppvisades. Bara en följd av de vi visar upp, eller? Jag ska barfotaverka 4hästar i nästa vecka, ska försöka komma ihåg kameran då.

Vad är det du inte fattar? Ballarna är ju tydligt ihopklämda (trång hov) och jag anser iaf att en sko med traktarmarna så nära strålen är trångt skodd. Och varför 8 sömm per sko om det inte är nödvändigt?

Bakhoven ser väl något bättre ut.

Om hästen har ett övertramp bakifrån då? Hästar jag inte känner skor jag alltid med 8söm per framsko tills jag känner hästen. Det finns alltid fler orsaker än vad det till synes verkar vara.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 230
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka