Barfota bild

Sv: Barfota bild

Jag vägrar liksom vdb att lägga in "före bilder" som bevisligen avspeglar rena vanvårdsfallen på hovar som aldrig varit verkade för att sedan med efterbilder visa,,, titta va fint det blev.. .

Varför det? Är ni inte stolta över erat arbete? Det tycker jag är att förminska sig själv, för förhoppningsvis är det väl en skillnad på före och efter, om det är första gången hoven verkas på väldigt länge?

Skillnaden är att hovvårdarna visar före bilder på hovar där dom i stället skulle skicka dom bilderna till kommunens djurskyddsinspektör och anmäla ägaren, sedan är det aldrig efterbilder utifrån deras första verkning av dessa hovar utan snarare "lite senare bilder" som tas när dom anser att efterbilderna är mogna att precenteras..

Men är det inte precis det du själv gör?? Du lägger inte heller ut bilder på första verkning, utan gör det först när "efterbilderna är mogna att presenteras"? Och jag tycker att det ÄR konstigt att ägare som miss-sköter sina hästars hovar, helt plötsligt får för sig att ringa en hovvårdare, och inte en hovslagare. Det verkar vara genomgående, efter vad bilderna från hovvårdarna visar... Eller KAN det vara så att oseriösa hovslagare haft hand om dessa vanvårdade (?) hästar, och när ägaren inte tycker hästen blir hjälpt längre, söker man hjälp på annat håll? Och varför har i såna fall inte hovslagaren anmält ägaren, eller sig själv om hovarna ser så förskräckliga ut?

Den berömda barfota hästens hovar har efter första verkningen av hovvårdare besparts att delges offentligt enbart för att bespara barfotaverkarna den bistra sanningen..

"...bespara barfotaverkarna den bistra sanningen...?? Vad menar du med det??

Jag ska ta bilder mkt snart och lägga ut här. Dock så kommer dom bilderna vara på mina kunders hästars hovar som jag verkat under lång tid.Jag kommer lägga in bilder före verkning och efter verkning,,, ingen av förebilderna kommer uppvisa en hov som inte varit verkad längre tillbaka än max sju veckor..

Vad trevligt! Ser fram emot dessa bilder! Precis vad som efterfrågades i trådens inledning.

Under tiden kanske Ideeal vill visa upp ett par bilder på sina barfotaverkade hovar,,, enbart för att vi senare ska kunna ta del av skillnaden.

Det vore väl bra, så kanske diskussionen får en annan trevligare vändning??! :)

Jag provar!!!

Statisk obalans före verkning fram.

20070525056.jpg

Statisk balans efter verkning fram.
20070525068.jpg

Statisk verkning fram.

20070525063.jpg

Statisk obalans bak före verkning.

20070525057.jpg

Statisk balans bak efter verkning.

20070525067.jpg

Statisk verkning bak.
20070525066.jpg

Nöjd kund efter verkning fast mkt bestämd dam!!!

20070525069.jpg

Tyvärr gick det inte på denna individ att ta bilder underifrån då hon både bits och rycker så bilderna blir skit suddiga och fotografen öm i baken.

Ja ja nu har jag i alla fall börjat och lyckats fatta detta enormt tröga system hur man lägger in bilder på detta forum..

Jag lovar att jag återkommer..

Nu är det fritt fram för kritisk bedömning!!!! :rofl: :rofl:

Grattis till att du kan lägga in bilder!:D
Sicken söt liiten häst!
Bet hon fotografen i baken?:eek:
Har hon dålig smak?:rofl:
Hästen ser nöjd ut efter verkningen ,och jobbet verkar väl utfört.:bow:
Har jag fått sparken som din fotograf nu?!;)

Grattis till att du kan lägga in bilder!:D
Sicken söt liiten häst!
Bet hon fotografen i baken?:eek:
Har hon dålig smak?:rofl:
Hästen ser nöjd ut efter verkningen ,och jobbet verkar väl utfört.:bow:
Har jag fått sparken som din fotograf nu?!;)

Tack!!!

Den ska verkas om två veckor precis när du "råkar" vara här så jag tänkte att du kunde verka henne då så får vi svaret på vem som har goaste baken och jag photar på lite mer "distans"

Jag tror att hon som jag hellre väljer din bak före min.:p

Söt?? Hon e falsk,,, tindrar med ögonen för att i nästa secund ge ett tjuvnyp, beter sig typiskt kvinnligt.:rofl: :rofl: :angel:

Senast ändrad:

Tack från trådskaparen för bidler! :bow:

Illa att det blev ömt i baken. Fina bilder dock. Har inte kunskap nog att bedöma dom. var inte syftet med tråden heller, bara att se barfotahovar verkade av hovisar.

Norrland

Tack från trådskaparen för bidler! :bow:

Illa att det blev ömt i baken. Fina bilder dock. Har inte kunskap nog att bedöma dom. var inte syftet med tråden heller, bara att se barfotahovar verkade av hovisar.

Norrland

Jag återkommer med massor av nya bilder på barfotaverkade hästar nu när jag lärt mig hur man ska lägga in dom.

Min kvinnosyn??? Det är väl att ni gärna vill ta del av min bakdel. :crazy:

Yes!!!! Äntligen! :banana: :bump: :bow: :D

Jag började tro att alla fotograferande hovisar hade lämnat landet eller nåt! ;) :D

Tack för trevliga bilder. Synd att det inte blev några underifrån-bilder för det är ju också väldigt intressant att se. Hoppas du verkar någon pålle som är lite mer hovis-vänlig så man kan få ta del av sådana bilder också.

Bildserie på barfotahäst som får hovslagarhjälp.
5årig häst,nu ny matte som också är mkt noggrann och detta resultat fick vi på 3 verkningar(3e vecka pga kraftig obalans) med täta verkningar och bra foderstat.

Utgångsläget:Obalanserade hovar med sprickor pga detta och troligen pga dålig foderstat och eftersatt hovvård också.:crazy:
Före bilder, före första verkning:

Efter första verkning:

Efter tredje verkning(2bilder):

Alltså bara 9 veckor har gått sen första bilden,notera sista sidbilden det nya friska hornet som växer ut.Hästen är inte färdig i hovarna men mkt stor skillnad eller hur?
Hästen behandlades också för lite rötangrepp.
Första verkning exrtemt stel obekväm häst,andra ,tredje verkning avslappnad häst som står helt annorlunda.och rör sig annorlunda!

Hovslagare skor alltså inte alla hästar.;)

Sådär ser mitt korsningssto ut 6-8 veckor efter hovisbesök! Hon har sprickor och hovar som flyter ut. Hon är en stor (170 cm) och maffig donna, korsning tinker/travare/fullblod. Har hovis med ca 8 veckors mellanrum och precis när hon är nyverkad så är hon fin men som sagt, det dröjer inte länge... Har haft henne skodd också men det blev inte mycket bättre för det. Hon får noga uträknad foderstat men jag läste någonstans om kiselgur(?), som kanske kunde göra susen på såna fötter!? Någon som vet? Hennes hovar var verkade ca 2 ggr/år innan vi köpte henne som 5-åring, vi har nu haft henne i 5 år och hon har fått hovvård regelbundet hela tiden. Hon blir också barfotaverkad och jag kan höra om jag får fota nästa gång hovis är här, om någon är intresserad? Han säger att sprickorna inte är genomgående och att det inte är något att bry sig om..?
Lite OT men... :angel:

Min häst är också en skäck, om det kan ha betydelse för hornkvalitén? Tycker mig förstå att hästen på bilderna är en skäck, eller?

Min häst är också en skäck, om det kan ha betydelse för hornkvalitén? Tycker mig förstå att hästen på bilderna är en skäck, eller?
Att hästen är skäck har ingen betydelse.
Om din häst blir utfluten och får ytliga sprickor i hovarna 6-8veckor efter verkning så verkar "ca 8 veckor " alldeles för lång tid mellan verkningarna!!
Du hinner inte ikapp problemet.Inget fel på din hovis utan på verkningsintervallet.;)
Hästen på bilderna ovan verkades var 3-4 vecka tills hovarna var ok.
Nu när hovarna är i bättre balans kan den gå längre intervaller mellan verkningarna.
Häng inte upp dig på färgen..
Enda likheterna mellan ovan nämda häst och din verkar vara att hästen innan den fick ny ägare verkades för sällan.
Verka din häst oftare och du blir av med problemet.
Så enkelt är det.
Om din häst blir ful i hovarna 6-8 veckor efter verkning,jamen hallå verka oftare!;) ;) :p
Du har ju själv lösningen på problemet i ditt eget inlägg!
Tricket är att hästar är individer,8 veckor verkningsintervall på din är tydligt för lång tid!
Förstår du min poäng??
Din häst behöver verkas oftare för att må bra i sina hovar,så enkelt är det.:idea:
Lycka till,tänk på att sommartid behöver de flesta verkas oftare,prova var 5e vecka ett tag?

Senast ändrad:

;) Min hovis vill tvärtom ha henne med längre mellanrum då det inte finns mycket att ta, säger han! Men oftare verkningar blir det då!! :bow: Tack för hjälpen!

Att hästen är skäck har ingen betydelse.

Jag håller med då min lilla bestämda dam oxå är skäck. Hon har kanonhovar och inte en enda spricka.

Några saker som spelar in på att hovarna spricker är, verkningsintervallen, rundningen av bärranden,bearbetningen av yttre vägghornet, fodret, närmiljön som tex, hagar proppfulla med bakterieangrepp, avsaknad av daglig hovvård, årstid beroende på nederbörd (ju torrare årstid ju större risk för torrsprickor, ju blötare årstid ju större risk för övermättade hovar med avbrytningar i vägghornet) och den största boven i detta drama är enligt min egen studie hästar med stora rubbningar i tarmfloran.

Sådär ser mitt korsningssto ut 6-8 veckor efter hovisbesök! Hon har sprickor och hovar som flyter ut. Hon är en stor (170 cm) och maffig donna, korsning tinker/travare/fullblod. Har hovis med ca 8 veckors mellanrum och precis när hon är nyverkad så är hon fin men som sagt, det dröjer inte länge... Har haft henne skodd också men det blev inte mycket bättre för det.

Trist, strax innan jag verkade min lilla bestämda dam så skodde jag ägarens andra häst som är en ren Tinker. Första gången jag såg den så va den barfota och hovarna va mkt värre än Lilla skutts första före verknings bilder.

Som sagt den är skodd sedan en tid tillbaka så jag får inte lägga ut bilder på dom hovarna i denna tråd.
En sak är dock säkert med denna Tinker som även har fyra vita hovar är att dom hovarna skulle man kunna spegla sig i utifrån vägghornets glans och totalt avsaknad av minsta lilla spricka. Dom verkligen glänser av välbefinnande.

Jag håller med då min lilla bestämda dam oxå är skäck. Hon har kanonhovar och inte en enda spricka.

Några saker som spelar in på att hovarna spricker är, verkningsintervallen, rundningen av bärranden,bearbetningen av yttre vägghornet, fodret, närmiljön som tex, hagar proppfulla med bakterieangrepp, avsaknad av daglig hovvård, årstid beroende på nederbörd (ju torrare årstid ju större risk för torrsprickor, ju blötare årstid ju större risk för övermättade hovar med avbrytningar i vägghornet) och den största boven i detta drama är enligt min egen studie hästar med stora rubbningar i tarmfloran.
:bow: Håller helt med ,självklart är det mer än verkningsintervallen som påverkar hovkvaliten.
Bra att du tydliggjorde detta!;)
Jag är bra trötter i dag.:o:angel:

knapplån, här kommer bilder på min hästs bakhovar, första perioden i sommar utan skor, har gått 3 veckor sedan hon verkades
hbakhov.jpg

högerbak

vbakhov.jpg

vänsterbak

är verkad utav en utbildad hovis

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 230
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka