Barfota hästar

M

minikaninen

Jag är lite nyfiken på hur ni upplever att rida hästen barfota på vintern, med risk för is och liknande?
Rider just nu en häst som är barfota men har ännu sluppit den värsta halkan. :banana:
 
de halkar ju mindre om man inte har skor, den lilla ponnyn kan jag släppa på blankis utan att hon halkar. så jag föredrar helt klart att låta de gå barfota på vintern då jag inte heller kan rida så mycket.
 
Hej!

Här har vi haft blankis nästan hela vintern och jag har sett att de som inte haft skor har ett stort problem.
Unghästen som inte vet hur det är att gå med broddade skor halkar inte så förfärligt, men de som annars är van att gå med skor kan knappt röra sig ute. En av dem halkade ikull och kunde inte komma upp själv.

Jag gillar inte barfotahästar på vintern, skulle inte våga mig ut i skogen om det inte är riktigt mycket snö...

Å andra sidan så är det bättre med en oskodd häst om det är mycket snö och plusgrader än en häst med skor och brodd men utan snösulor. Den oskodda hästen får då inte snöstyltor som den skodda får med risk för att bryta benen...
 
det beror ju lite på var man bor också... vi har väl inte blankis mer än ett par dagar /år oftast... men desto mer hemsk kramsnö och då är det bättre med oskodd än skor med sulor. helt klart!!!!
har dessutom aldrig upplevt att de broddar jag har använt har hjälpt när det är blankis. släpper hellre ut barfota då...
 
Jag skodde min kuse nu i veckan eftersom han går stadigare med brodd än barfota. Eftersom vi har mycket hala vägar så föredrar jag skor med snösula och brodd vintertid, även om jag rider sparsamt på kusen.
Det tråkiga är just vid blidväder och snö, dvs snöstyltor är inte kul och det slipper jag helt med honom barfota.

Så det är både för och nackdelar med barfota kusar på vintern.
 
Hej!

Intressant fråga tycker jag. Hur en häst fungerar på halt underlag oskodd är väldigt olika. Det beror på hur deras hovar ser ut. Det fungerar inte att bara ta av skorna och släppa hästen och tro att den inte ska halka. En häst son har varit skodd har oftast en utplattad bärrand, den delen av hovens undersida som ligger an mot skon, för att skon ska passa ordentligt. En sådan häst blir som Bambi när den kommer ut på isen. En häst däremot som har gått en längre period utan skor som har haft chans att låta hornväggen växa ut och bilda en smal hård kant som sticker ner mer än sulan mot underlaget, den hästen har ett mycket bättre grepp på halt underlag.
Det beror på att trycket är detsamma på de båda ytorna och det krävs en viss kraft åt något håll för att hoven ska glida. Ju mindre yta av hästens sula som är i kontakt med isen, desto större kraft behövs för att hoven ska glida.
Jämför med svag is. Att gå upprätt leder till att man trampar igenom, trycket blir för koncentrerat, men om man glider fram försiktigt på mage eller på en bräda så fördelas trycket och isen håller.

Hästen jag rider är barfota och har stor kontaktyta mot isen, så det är halvfarligt att rida henne.

Det blev långt, men då vet du varför du får så olika svar.
Sen är ju blankis alltid hal om man är barfota, eller hur ;)

Mvh
 
Vi skodde våran unghäst i höstas trotts att han inte var varken hovöm eller hade några andra problem, det var bara därför att vi tyckte att det var dags???
Men nu har skorna åkt av i gen eftersom vi inte såg några fördelar för just honom just nu att vara skodd dessutom så missade vi ridning i det vackra jullovs vädret p,g,av snöstyltor.
 
Det finns ingen blankis i vår hage. Däremot fruset "knaggel". Det går fyra hästar i hagen varav en är skodd. Två av de oskodda traskar fram utan minsta problem, nummer tre smyger längs hagens kanter för att undvika knagglet och den skodda halkar (?) på knaggarna. Själv klarar jag mig bra med vanliga gummisuleskor men håller definitivt på att bryta benen med träskor/tofflor.

Nu löser vi det på så sätt att hästarna får äta i den lilla upptrampade hagen när det är tö och mjukt i backen och i den mellersta (där underlaget har hållit sig plant) när det fryser på. Fordrar viss vakenhet på morgonkvisten...

Jag rider inte när det är blankis på vägarna. Så fort det snöat och liksom smält fast eller töat lite så att hästen får grepp i isen ger jag mig dock ut oskodd. Alternativt rider jag i ridhus eller på fälten här bredvid. Någon gång har jag ridit ut vid tveksamt väglag, men då smyger hästen fram och är skiträdd för att halka = tråkigt och spänningar och hippokondri (han är ju halt, hjälp).

Brodd är nog bra, men ett elände att få dit och ur. Jag vill inte ha en broddad häst i hagen, speciellt inte som det inte finns någon direkt fara för omkullhalkning (knaggelhalka måste ju iallafall räknas som lindrig).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenska ryttare ligger i framkant när det kommer till att rida höga klasser med hästarna barfota, och svenska forskare ligger nästan...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: Gunnar
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: skogaliten
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp