Barfota hästar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Vikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 743
V

Vikkan

Hej!

I torsdags köpte vi ett varmblodssto på 7 år. Hon går nu barfota och har gjort det i hela sitt liv. De jag undrar är om hon behöver skor nu när ja ska börja träna henne ordentligt? Jag vill träna dressyr och hoppning. Så om hon har gått barfota hela sitt liv borde väl hon klara av det? Förra ägaren red henne inte så mkt.

Tacksam för svar:)

MVH Vickan:D

Sv: Barfota hästar

Om hon inte visar några tendenser till att ömma klarar hon sig nog utan skor. Rider du mycket på hårt underlag så du märker att hovarna nöts för mycket skulle jag sko. Dessutom kan du fråga din hovslagare om råd när h*n verkar hästen, h*n ser om hovarna bör skos.

Det lär du ju märka om hästen klarar av det eller inte, mycket hänger på underlag, vilken typ av träning som bedrivs och om kan tänka dig att vara återhållsam i ridning om så krävs. Slits hoven snabbare och hästen uppvisar ömhet, så är det sannolikt läge för skor om du inte kan tänka dig att låta hästen få en rehab tid i hage eller på underlag som inte sliter.

Jag föredrar att ha mina hästar barfota och hade absolut inte satt på skor i förebyggande syfte. Men sätt igång och rid, ni märker ju om hon blir öm i fötterna!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 383
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
847
Senast: tara
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka