Barfota Info

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare NinasApache
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 528
Sv: Barfota Info

martha skrev:
Tänkte väl det, att jag missuppfattat....för att vara rädd om våra spelare så krävs ju att det finns hästar som startar....nu är det en sån fruktansvärd nedgång i travet och folk börjar på att bli "nöjda" på storebror......t om stortränare står med tomma boxar...höj prispengarna, låt "oss" få vara men o bestämma om våra hästar, då kankse det går att vända den trend som råder nu......folk köper inte häst, uppfödare ger sig...vilka hästar skall då spelas på i framtiden??? Man får nog ställa en allvarlig fråga VARFÖR det blivit såhär.. Jag vet iallafall varför jag börjat tröttna....
Du satte ord på mina tankar!!!!!

solros skrev:
Jag ser inget problem med det. I Frankrike har det fungerat i många år, varför kan det inte fungera här? Där ska man bestämma redan vid anmälan om man ska köra med skor eller inte, och får sedan ändra från barfota till skor men inte tvärtom, vi får vänta ända tills en timme innan...

Bestämmer ni om ni ska köra barfota precis innan defileringen? Vanligtvis vet iallafall jag långt tidigare om hästen ska gå barfota eller inte om banan passar. Hur banan är tar man reda på när man kommer fram. Blir det ändrade förutsättningar får man ju ändra. Nä sluta gnäll. Och vad ni än gör, åk aldrig till Frankrike om ni får en bra häst. :devil:

Vill spelarna absolut ha den informationen ska de få den. Vi ska inte glömma var prispengarna kommer från...
Jag bestämmer om min häst ska gå barfota eller inte efter att jag har värmt och för att få det bästa ultimata för henne värmer jag ca 1 timme före start...
Så ja, för mig skulle det bli krågligt o gå ut över hästen och hästens för dagen bäst prestation....

Kan ha upprepat någons inlägg, har inte hunnit igenom hela tråden.

Senast ändrad:

solros skrev:
Jag ser inget problem med det. I Frankrike har det fungerat i många år, varför kan det inte fungera här? Där ska man bestämma redan vid anmälan om man ska köra med skor eller inte, och får sedan ändra från barfota till skor men inte tvärtom, vi får vänta ända tills en timme innan...

japp och dom flesta anmäler att dom ska köra barfota bara för att kunna få sätta på ett par skor eftersom man inte får ta av.....

Bestämmer ni om ni ska köra barfota precis innan defileringen? Vanligtvis vet iallafall jag långt tidigare om hästen ska gå barfota eller inte om banan passar. Hur banan är tar man reda på när man kommer fram. Blir det ändrade förutsättningar får man ju ändra. Nä sluta gnäll. Och vad ni än gör, åk aldrig till Frankrike om ni får en bra häst. :devil:

det kan vara olika, jag har vetat lång tid innan och jag har fått besked tre minuter före defilering.. hur kan du veta långt innan hur bana ska vara?? kan ju vräkna ner regn...2 cm på 10 minuter....
jag har varit ifrankrike med en bra häst...och jag tycker iallafall inte om barfotasystemet...

Vill spelarna absolut ha den informationen ska de få den. Vi ska inte glömma var prispengarna kommer från...

men ska det inte också vara lite sport att spela.... är det inte det som gör sporten rolig att allt kan hända???

martha skrev:
Jag tycker mer att det är mer o mer på spelarens villkor och inte på hästens.....jag ställer mig mera emot att vi skall underställa oss allt...barfotainfo...värmning innan V5( om man har häst i sista avdlningen och måste värma för tidigt och på många banor finns inte skogsslingor som det går att värma på vintertid tex) mörkeranmälan( man får inte matcha fram sin egen häst dessutom har en reserv knappt en suck att varken komma med eller få ett skapligt spår....det är VI som betalar för hästarna, tränar o månar om dom...ärligt så börjar jag tröttna lite på storebrorsmentaliteten som bara kommer med nya saker hela tiden.......

Jag skall flytta stoppen på autokäken ett hål på Lördag. vart skall jag medela det?

Det kommer säkert inte att gå bättre för spelarna som kollektiv eftersom det är en viss del som delas ut…

Men de slipper iallfall att se den hånflinande tränaren i vinnarcirkeln som glatt berättar att hästen gick barfota runt om och blev 20 meter bättre. Om han visste att hästen var bättre barfota? Javisst, det hade han provat ordentligt. Varför han inte sa något till tidingarna innan? Vi bestämde det precis innan… Ja, just det… Att hästen vann till 50 gånger pengarna, rensade rent på V5 och "tränaren fru" blev ensam om fem rätt samt hade 1000 vinnare på hästen, det säger han kanske inte i vinnarcirkeln men gärna till alla på stallbacken… Vi har sett det så många gånger…

Sveriges tränarkår, som kollektiv, får ta på sig att kravet har kommit. Man kan faktisk säga att de som gjort såhär har tiggt och bett om att barfotakörningar ska informeras. Nu är vi där. Och nej, jag tycker väl inte heller att det är bra men tycker också att vi helt och hållet får skylla oss själva. Nu är det bara att bita i det sura äpplet…

löjligt!!!!!!!!!!!!
så nu när vi startar på fredag så måste vi rapportera de en timme innan starten???? hallåååååå eller...blir så trött!

...eller som tränaren som säger att dom skall dra skorna på favoriten, för att efteråt skamset säga...funkade visst inte, han blev för lätt :crazy: hur glada blir spelarna då??

Då ska de vara nöjda för de fick ju veta innan att hästen ska gå utan skor. Lite får de väl tänka själva?

egentligen spelar det ju mig ingen större roll så länge det handlar om egna bara jäbligt löjligt tycker jag det är. däremot kan et ju bli lite jobbigt om man har flera passhästar som ska ut.. och det änras tillhöger o vänster

Egentligen är det inte så mycket besvärligare än innan. Man har ju rätt att ändra till skor. Så det är väl bara att lämna upplysningen att man ska köra utan, sedan har du valmöjligheten kvar.

Om nu spelarna tycker att den informationen är värdefull så ska de kunna få den. Sedan håller jag med om att den inte är så värdefull alltid. Det finns mycket annat som också spelar in, men det verkar de inte bry sig i, än så länge. Mardrömmssenariet är väl om man ska lämna fullständig utrustningslista, typ av bett och check, helstängt, halvstängt, norskt eller öppet, vilken typ av benskydd, längd på checkrem o.s.v. :)

Jag tycker det är onödigt! varför ska spelarna veta de? :confused:
dom vet väll inte om hästen springer bättre barfota eller med skor?!
om dom ska veta de så måste dom ju följa hästens i ganska många starter för att få veta d?! jag tror inte att det är så många som gör det.

aja jag förstår mig inte riktigt på de där :confused:

Liknande trådar

Trav Rune U.S. är död. Så tråkigt. http://travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=59389&infoTyp=nyhet#
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Roquepine
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Prince Juliano e. Juliano Star har flyttats från Karl-Erik Kihlman till Timo Nurmos. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Mantorpstränaren Claes Svensson (bilden) hotas av åtal för att han slog sin häst under ett lopp på hemmabanan i somras. Läs...
Svar
2
· Visningar
1 268
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Odins Kjempe gick obesegrad genom 2008 och ståtade med nio raka segrar innan årsdebuten. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet