Bukefalos 28 år!

Sv: Barfota

Jag tror att Hovis menar så här, verkning enligt de olika metoderna stämmer inte med reglerna som lyder i FIPO. Eftersom trådskaparen har islandshäst bör det handla om gångartstävling, enligt reglerna skall hovvinkel gå i linje med kotan något jag antar att Hovis inte anser är möjligt.


Jo det är dit jag vill komma. Helt omöjligt att korrekt vildhästverka en hov och få hovvinkeln att komma i samma linje med kotan. Ännu mer omöjligt om den är Strasserverkad.

Kolla gärna ni själva som har era hovar "profisionellt" verkade. Titta från sidan på hovväggen i tådelen från marken upp till kronranden och sedan på kotans linje. Bli inte förvånad om hovväggen lutar mer bakåt än kotans linje.

Jag tycker FIPO:s skoregler är bra och jättebra att det går att tävla dom barfota.Det verkar dock som om dom behöver påminnas om att verkligen kontrolera dom hästar som tävlar barfota att verkligen hovvinkeln är i samma linje som kotan.

Jag ska hjälpa till med att påtala det för dom, så slipper ni andra lägga ner onödigt arbete på det.

Bra va??
 
Sv: Barfota

vadå? nu förstår jag inte riktigt. du menar att vildhästmodellen är som bild 5a?
 
Sv: Barfota

Kontroller sker under uttagningar, dessa kontroller baseras på antalet tävlande samt i varje gren. Här lottar man vilka ekipage som kan komma att bli kontrollerade, i finaler är det en obligatorisk kontroll av såväl hovar med/utan skoning, utrustning samt bett och munkontroll.

De domare jag pratar med och det är ganska många, har egentligen inte träffat på någon barfotahäst mer än norr över och utan kontroll vid det tillfället.

I höstas hade våran klubb årliga hösttävlingar för lätta klasser, av 80 ekipage fanns 2 st oskodda hästar. Under de öppna klasserna ca 1 månad innan, fanns inga oskodda hästar. Kommer man högre upp i klasserna kommer man med största sannolikhet inte att hitta några oskodda hästar ännu, möjligen kan det komma senare och i någon passgren men knappast i gångartsklasser. För ännu kommer ingen metod vad den än må vara, att rå på de fysiska lagarna vad gäller en större volym/steg med en hov som är skodd och bootsad.

Gångartstävling innebär att hästen skall uppvisa en mycket bra takt, samt en stor volym och mycket rörelser. Detta kommer ju inte att vara möjligt för en häst utan skor, att kunna prestera på samma sätt som en skodd häst. Fö tränas ju dessa hästar på en ganska hårt sätt, och skulle förmodligen inte ens ha några hovar kvar när det är tävlingsdags.:crazy:
 
Sv: Barfota

Att hästen går bättre i gångarterna barfota kan säkerligen vara ett balansering"problem"
 
Sv: Barfota

knapplån.

Kan någon med häst verkad efter vildhästmodellen lägga ute en bild så jag kan få se vinkeln?

Tackar på förhand
 
Sv: Barfota

Jag verkar mina hästar enligt vildhästmodellen, och jag ska gärna lägga ut bilder. Ska bara låta hästen torka upp lite först :crazy: (här blötsnöregnar det..) så ska jag knäppa några kort...

Nu har jag ju också en hovslagare som kollar till hovarna med jämna mellanrum, men eftersom han bara kikat och inte rört så måste väl ändå hovarna vara "vildhästverkade"? :p
 
Sv: Barfota

knapplån.

Kan någon med häst verkad efter vildhästmodellen lägga ute en bild så jag kan få se vinkeln?

Tackar på förhand

Du skrev precis samma sak som jag tänkte! Jag vill också se hur hovar som är verkade enligt vildhästmodellen ser ut...:)
 
Sv: Barfota

Jag har åter igen tagit upp frågan med att tävla utan skor med SIF. Och jag fick detta till svar. Citat ur ett mail jag fick till svar.

"Hästar får tävla utan skor. Inga restriktioner. Givetvis får inte hästen vara ömfotad eller halt men det gäller även skodda hästar. Alla måste ju passera genom veterinärkontroll."

Observera att här står- inga restriktioner!
 
Sv: Barfota

Jag har åter igen tagit upp frågan med att tävla utan skor med SIF. Och jag fick detta till svar. Citat ur ett mail jag fick till svar.

"Hästar får tävla utan skor. Inga restriktioner. Givetvis får inte hästen vara ömfotad eller halt men det gäller även skodda hästar. Alla måste ju passera genom veterinärkontroll."

Observera att här står- inga restriktioner!

Oavsett om du tävlar med eller utan skor skall hovvinkeln ändå stämma med reglerna i FIPO, här finns inga åtskillnader. Ingen har påstått att du inte får tävla skolös, men det innebär inte per automatik att du blir regellös för det.
 
Sv: Barfota

Oavsett om du tävlar med eller utan skor skall hovvinkeln ändå stämma med reglerna i FIPO, här finns inga åtskillnader. Ingen har påstått att du inte får tävla skolös, men det innebär inte per automatik att du blir regellös för det.

Frågan till SIF var just om vildhäst modellen inte var godkänd på tävlingsbanan. Enligt dom så är den det. Det är allt som behövs för mig. Har tävlat flera gånger och det har gått hur bra som helst, samtliga gånger. Har varit inne på hovbeslags kontroll utan anmärkningar.
 
Sv: Barfota

Oavsett vilken metod du vill kalla verkningen för så omfattas barfotahästar av FIPO:s regler, hovbeslagskontrollen är ju inte till för enbart skodda hästar man tittar ju på annat också i en sådan.

Så oavsett om du kallar verkningen för Svenssons verkning, eller Bertils rasp så kan SIF inte avgöra om den verkning du tillämpar på hästen är ok. Allt förutsätter ju att verkningen är korrekt utförd oavsett metoden.

Boj utbildad FIPO domare
 
Sv: Barfota

Frågan till SIF var just om vildhäst modellen inte var godkänd på tävlingsbanan. Enligt dom så är den det. Det är allt som behövs för mig. Har tävlat flera gånger och det har gått hur bra som helst, samtliga gånger. Har varit inne på hovbeslags kontroll utan anmärkningar.
---------------------------------------------------------
FIPO. Skoning/Verkning.

2.3.1 Kotvinkeln.

Hoven skall vara i linje med kotvinkeln.

2.3.2. Hovlängd.

Hovens längd måste vara naturlig,all konstgjord förlägning av hovväggen är förbjuden. I tån får avständet mellan bärranden och sulan inte överstiga 10 mm.
---------------------------------------------------------
Det har tydligen gått bra för dig samtliga gånger när du tävlat, tävlar du i gångartsgrenar???

Nyfiken,,, får man fråga om dina poäng,,, jag tycker det skulle vara bra information från dig att delge det så alla andra vet vilkar förväntningar dom kan förvänta sig när dom tävlar Islänning i tron om att dom tävlar vildhäst.

Slutfråga. Finns det även en islands mustang ras???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota

Fånigt att diskutera poäng i det här fallet tycker jag :crazy:
Beror väl på vad hästen har för förutsättningar i övrigt och hur duktig ryttaren är.
Ska du döma ut att tävla barfota på islandshäst pga poäng?

Nu har jag inte tävlat så mycket med min häst ännu, men som bäst har vi legat strax över 4.0, på sista tävlingen (första som barfotahäst) fick vi 4.3 :banana:

Och bättre kommer det att bli :love:

Nu KAN ju det bero på andra saker, som att jag inte var lika nervös som vanligt osv... Men du ville ju räkna poäng :devil:
 
Sv: Barfota

Fördelarna med att tävla barfota borde vara uppenbara.
Men med just Islandshästfolket har problemet oftast varit det motsatta. Kunden vill oftast ha skott med så tunga skor som möjligt och helst med tunga skor som ser lätta ut. Jag har till och med fått frågan om jag inte kan göra blyinlägg på insidan av skon för att få extra tyngd som inte syns.
 
Sv: Barfota

kl

min dotters häst är barfota på sommaren och skodd på vintern när halkan och snön är här.

det har funkat bra hittils :idea:
och det är en vanlig barfotaverkning som hovsl gör på honom.
 
Sv: Barfota

Fördelarna med att tävla barfota borde vara uppenbara.
Men med just Islandshästfolket har problemet oftast varit det motsatta. Kunden vill oftast ha skott med så tunga skor som möjligt och helst med tunga skor som ser lätta ut. Jag har till och med fått frågan om jag inte kan göra blyinlägg på insidan av skon för att få extra tyngd som inte syns.


Tycker du? På Hovis tycker jag det låter som att det skulle vara helt förkastligt att tävla barfota? :confused:

Jag tycker också det är ett problem att man jobbar med vikter på hovarna för att få fram lyft som man lika gärna kan träna fram.
På tex avelsbedömningar premieras ju höga lyft, men som det är idag blir det knappast något man kan räkna med att det kommer nedärvas... Då ju lyften för det mesta kommer ifrån en händig hovslagare :crazy:

Så jag tycker att fler borde tävla barfota, där kan man verkligen få visa hur bra lyft ens häst verkligen har alt visa hur duktig man är på att träna fram lyft :idea:

Om det nu är lyften som är det viktiga... :devil:
 
Sv: Barfota

Gångartstävling innebär att hästen skall uppvisa en mycket bra takt, samt en stor volym och mycket rörelser. Detta kommer ju inte att vara möjligt för en häst utan skor, att kunna prestera på samma sätt som en skodd häst. Fö tränas ju dessa hästar på en ganska hårt sätt, och skulle förmodligen inte ens ha några hovar kvar när det är tävlingsdags.:crazy:

Man kan väl träna med skor och tävla barfota?
Den häst som uppvisar dessa gångarter med stor volym och bra takt
utan hjälp av boots och skor måste ju vara den givne vinnaren?
Om det nu är hästens egna rörelser man vill ha fram för att sen föra vidare i aveln.
 
Sv: Barfota

Jag ser inget problem med att tävla barfota.
Har man bara sett till att hästen har hov att tävla på så.
Givetvis så sliter det på hästen att ha tunga skor under maximal prestation.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
981
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 082
Senast: Snurrfian
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 918
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 693
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp