Bukefalos 28 år!

Sv: Barfota

Jag ser inget problem med att tävla barfota.
Har man bara sett till att hästen har hov att tävla på så.
Givetvis så sliter det på hästen att ha tunga skor under maximal prestation.

Nu pratar vi iofs inte om tunga skor, utan om normalskor. Problemet som jag ser det är att de flesta hårt tränade hästar faktiskt inte håller i sina hovar, alla rider inte i ridhus även om jag måste säga att det luta mer och mer åt det hållet för många inackorderingar.

Men de som tränar på högre nivå, tränar ofta på mycket grusväg. Just det underlaget borgar inte för litet slitage i hoven, och tyvärr måste jag nog säga att man kan inte rida 1-2 ggr per vecka och sen tro att man kan bibehålla kraft, styrka och kvalite i den ridningen/träningen.

Sen är jag fast övertygad om att många hästar faktiskt kan gå utan skor, om man nu tittar strikt till enbart islandshäst så finns det ju 13000-14000 hästar i Svergie. Alla dessa tränas inte på speciellt hög nivå, utan som Tira te x hemma mulle med någon enstaka tävling. Här kan med säkerhet många klara sig långt oskott, förutsatt att verkningen sköts som den ska.
 
Sv: Barfota

Man kan väl träna med skor och tävla barfota?
Den häst som uppvisar dessa gångarter med stor volym och bra takt
utan hjälp av boots och skor måste ju vara den givne vinnaren?
Om det nu är hästens egna rörelser man vill ha fram för att sen föra vidare i aveln.

:bow: :bow:

Jag har tänkt mig att jag ska gå i frontlinjen där :idea:
Efter att ha fått mycket beröm för min häst av känd tränare är jag ruskigt sporrad att satsa på tävlingsbanorna med honom barfota :love:
 
Sv: Barfota

Jag förespråkar absolut inte träning barfota.
Om det nu är någon träning att tala om så tror jag att det svårt att få det att fungera utan skor. Framför allt om man inte har anpassat underlag.
 
Sv: Barfota

:bow: :bow:

Jag har tänkt mig att jag ska gå i frontlinjen där :idea:
Efter att ha fått mycket beröm för min häst av känd tränare är jag ruskigt sporrad att satsa på tävlingsbanorna med honom barfota :love:

Bara att hoppas att det går hem.
De första travtränarna som regelbundet startade sina hästar barfota ansågs vara lite smått sinnesfövirrade. Numera så gör ju alla så.

Inom Islandshästsporten så verkar samma missuppfattningar råda gällande tungbalansering som var vanliga inom travsporten för 20 år sedan.
 
Sv: Barfota

Förklara gärna, det där med tungbalansering.

Att med hjälp av tyngder och tunga skor framkalla ett rörelsemönster som inte är naturligt för just den individen.

Att med hjälp av tyngder och tunga skor ta genvägar förbi tidsödande träning.
 
Sv: Barfota

Att med hjälp av tyngder och tunga skor framkalla ett rörelsemönster som inte är naturligt för just den individen.

Att med hjälp av tyngder och tunga skor ta genvägar förbi tidsödande träning.

Då har du förmodligen träffat de mindre kunniga inom islandhästvärlden, och de finns inom alla sporter tyvärr. Folk som tror att det går att går fortare att ta genvägar, som sen får betala ett dyrare pris i veterinära kostnader.
 
Sv: Barfota

Då har du förmodligen träffat de mindre kunniga inom islandhästvärlden, och de finns inom alla sporter tyvärr. Folk som tror att det går att går fortare att ta genvägar, som sen får betala ett dyrare pris i veterinära kostnader.

Så är det nog...
Fast det verkar vara ganska utbrett bland utövarna.

Jag kommer ihåg att för ett par år sedan så visades en bild i ridsport på en hov som tillhörde en Islandshäst som hade bedömds ha de bästa hovarna, det skrevs bland annat att hoven var så fint välvd i sulan.

För vilken yrkeskunnig hovslagare som helst så var det bara en väääldigt gammelskodd hov med väldigt långa tår.

När en sådan hov bedöms som rasens bästa så blir man fundersam på vad man vill förmedla till hästägarna eller var det bara okunnighet hos bedömmarna?
 
Sv: Barfota

Okunnighet får vi hoppas :crazy:

I senaste Islandshästen på omslaget stegrar en häst som jag tycker ser ut att ha hovar som närmast liknar de man ser på Saddlebreds i USA på gångartstävlingar.. :(
Men av det jag har sett så är det en vanlig hovform...

Ska se om jag kan hitta en bild...
 
Sv: Barfota

Så är det nog...
Fast det verkar vara ganska utbrett bland utövarna.

Svårt för mig att kommentera eftersom jag inte vet vad du har sett eller träffat, själv ser jag helst till de etablerade tränarena/instruktörerna och vad de har för referensramar samt vill/kan förmedla.

Genomgående har attityden ändrats vad gäller manipulation av hov och dessa längd hos dessa, förhoppningsvis kan även dessa instruktörer förmedla en högre kunskap hos andra människor vad gäller just hoven och hovens funktion.

Tidigare är det precis som du skriver, man använde sig av skor och boots i större utsträckning än vad som sker idag. Nu tittar man först vad som händer innan man vidtar åtgärd, boots tex kan vara ett bra hjälpmedel under en period medan målet är att få hästen i rätt takt utan hjälpmedel. Så vid ev användning av hjälpmedel så bör det finnas en plan på träningen, och vad man vill uppnå med detta.

Långa tår var också något som tillämpades, men här måste jag säga att det säkert är minst 5-7 år sedan jag hört något uttalande om det. Lång tå brukar i de flesta fall ge en bruten vinkel, och många lurades i tron om att lång tå betydde understucken trakt. Sen blev de varse om det när de tävlade och hamnade i hovbeslagskontroll, sådant uppskattas inte.

Nu finns det säkert en och annan som inte lyckat ta sig ur den här villfarelsen, det är tråkigt för dom därför att hästen oavkortat tar stryk av detta i ben, senor ligament och leder.
 
Sv: Barfota

Man bör inte blanda ihop päron och äpplen i denna tråd, främst inte som yrkesutövare då det lätt kan uppfattas som oseriöst.

Det är och har alltid varit en viss skillnad på draghästar och ridhästar oavsett ras utifrån hur dom fysiologiskt utsätts för onaturlig belastning.

Draghästar har alltid en mer korrekt fysisk belastning än ridhästar oftas har utifrån dagens majoritet av utövare.
 
Sv: Barfota

Fånigt att diskutera poäng i det här fallet tycker jag :crazy:
Beror väl på vad hästen har för förutsättningar i övrigt och hur duktig ryttaren är.
Ska du döma ut att tävla barfota på islandshäst pga poäng?


Absolut inte,,, bara notera domarnas poäng och komentarer, mig veterligt så är 5.0 minimum för godkännt, allt under är som jag förstår det underkännt avseende gångarterna..

Kan under 5.0 ha ngt med att göra att hästen inte vill ta full belastning och vad kan det då bero på??? Ryttarens nervositet eller hästens ömfothet???

Så för mig är det självklart att man behöver ta del av poängen och analysera poängen utifrån vilka poäng man får i en bedömmnings sport.

Domarna är ju trots allt utbildade för att kunna bedömma det dom bedömmer och i många fall skickliga på att analysera avvikande rörelsemönster som är hovrelaterade.
 
Sv: Barfota

Absolut inte,,, bara notera domarnas poäng och komentarer, mig veterligt så är 5.0 minimum för godkännt, allt under är som jag förstår det underkännt avseende gångarterna..

Kan under 5.0 ha ngt med att göra att hästen inte vill ta full belastning och vad kan det då bero på??? Ryttarens nervositet eller hästens ömfothet???

Så för mig är det självklart att man behöver ta del av poängen och analysera poängen utifrån vilka poäng man får i en bedömmnings sport.

Domarna är ju trots allt utbildade för att kunna bedömma det dom bedömmer och i många fall skickliga på att analysera avvikande rörelsemönster som är hovrelaterade.

Då måste du nog analysera delpoäng och kommentarer som sagt, för om man tex får fel galopp på sin häst så det blir 0 på galoppen så sänks ju snittet...
Och vad jag förstått det så är under 5.0 inte "underkänt avseende gångarterna", väldigt många på klubbtävlingar hamnar under 5.0 trots att de har trevliga gångarter. 5.0 ska väl vara medel, men då knappt någon får 10.0 på tävling så är det snarare över medel...
Om man får "underkänt" i tex tölt är väl det oftast för att hästen är stel och passtaktig, jag har svårt att se att det skulle påverkas av att den "inte tar för sig".
Jag ska på en liten tävling på lördag, jag får väl delge dig mina poäng då och domarkommentarer om jag får dem.

Men på träningen jag var på sist fick jag ju kommentaren av tränaren att hästen hade fantastiska gångarter, väl över medel... Barfota... Hur ska vi tolka det då? Eller ska jag be honom översätta det i poäng?

Äh, fånig diskussion... den får du föra med dig själv. :crazy:
Vi får väl se om det blir fler barfota tävlande på högre nivåer inom islandsvärlden helt enkelt.
 
Sv: Barfota

Denna diskussionen börjar bli riktigt löjlig. Nivån här är så fruktansvärt låg.
Jag är varken för eller emot varken skor eller barfota. Jag bara delgav min version av hur det varit för oss. Jag har inte sagt att det finns nåt "rätt" eller "fel" i hur man vill sko eller inte sko sin häst. Jag utgår från min egen häst och hur hon fungerar, och kommer alltid sätta henne främst oavsett vad för löjliga kommentarer som fälls här.
För min häst fungerad det inte med skor så jag provade ett annat alternativ, och det visar hon tyligt att hon trivs mycket bättre med. Hon hon rör sig obehindrat på i stort sett alla typer av underlag. ( rider mestadels på grus) Även i trav-tölt tex. Hon har aldrig varit så possetiv i ridningen som hon är nu. Jag tränar henne och tävlar en del och det funkar för oss. Och det går frammåt hela tiden. Det räcker för mig.
Jag tänker inte göra något med min häst som hon inte mår bra av " bara för att det ska vara så, och det har alltid varit så". Jag sätter min häst främst och gör det jag SER att hon mår bra av, och inte bara för att man ska göra "som alla andra" alltid. Jag har flera andra hästar också och en del av dom går skodda. För det passar just den individen och det är det som är bäst för just den hästen. Man kan inte generalisera alla hästar i hela världen, dom är individer precis som vi och det är vårt jobb att göra det som är bäst för dom.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
981
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 912
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 693
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp