Bukefalos 28 år!

Barfotaboots?

Cherarriduracell

Trådstartare
Nu står jag här med en häst jag nyligen börjat sko igen, i samma veva som han skoddes fick han en spattdiagnos. Nu ska han skrittas och försiktigt öka motionen på, och hovis kommer ut på torsdag denna vecka. Jag är i valet och kvalet för hur jag ska göra, sko om eller ta av skorna och skaffa barfotaboots?

Hästen i sig har bra hovar, ömmar sällan, fick skor för att han slet ner sina hovar då han började ridas i högre tempo. Det känns egentligen inte särskilt nödvändigt att sko en häst som ska skrittas 30 min om dagen, men alla vägar omkring är det spränggrus på. Hur hade ni gjort?

Besitter själv kunskap att verka friska hovar, så tar jag av skorna kommer jag sköta hovvården själv men att hovis kollar till hovarna då han ändå kommer ut, för att se att de ser okej ut. OM jag väljer att ha hästen barfota, vilka barfotaboots är lämpligast/mest prisvärda? Broddbara till vintern? Har även hittat någon "öllövskon" som är gummiöverdragen, läst både bra men även dåligt om den. Hur är barfotaboots i förhållande till dem, kan hästarna få liknande skador som man läst att de kan få av gummiskon?

Lite hjälp här i hovdjungeln :crazy:
 
Nu står jag här med en häst jag nyligen börjat sko igen, i samma veva som han skoddes fick han en spattdiagnos. Nu ska han skrittas och försiktigt öka motionen på, och hovis kommer ut på torsdag denna vecka. Jag är i valet och kvalet för hur jag ska göra, sko om eller ta av skorna och skaffa barfotaboots?

Hästen i sig har bra hovar, ömmar sällan, fick skor för att han slet ner sina hovar då han började ridas i högre tempo. Det känns egentligen inte särskilt nödvändigt att sko en häst som ska skrittas 30 min om dagen, men alla vägar omkring är det spränggrus på. Hur hade ni gjort?

Besitter själv kunskap att verka friska hovar, så tar jag av skorna kommer jag sköta hovvården själv men att hovis kollar till hovarna då han ändå kommer ut, för att se att de ser okej ut. OM jag väljer att ha hästen barfota, vilka barfotaboots är lämpligast/mest prisvärda? Broddbara till vintern? Har även hittat någon "öllövskon" som är gummiöverdragen, läst både bra men även dåligt om den. Hur är barfotaboots i förhållande till dem, kan hästarna få liknande skador som man läst att de kan få av gummiskon?

Lite hjälp här i hovdjungeln :crazy:

Ska hästen bara skrittas ett halvår framöver så skulle jag dra skorna. Börja med att testa med några boots som är enkla att ta på/av till att börja med. Cavallo som finns på hööks är jätteenkla. Easyboots trail likaså.
 
Ska hästen bara skrittas ett halvår framöver så skulle jag dra skorna. Börja med att testa med några boots som är enkla att ta på/av till att börja med. Cavallo som finns på hööks är jätteenkla. Easyboots trail likaså.

som jag förstått det ska motionen försiktigt ökas "så mycket det går utan att han får ont", men ja, det är motionsridning i mestadels skritt ett bra tag. Kikade på cavallo just för att de är enkla att få tag i. Vet hööks hur breda de är? står bara på hemsidan att den ena är 5 mm bredare än den andra, inga mått.
 
Finns måttabell på cavallos eller iotas hovvårds hemsida, men tror de ska finnas nånstans på hööks sida också, just för att det är rätt noga med valet av storlek.
 
Jag går emot strömmen här. Vad säger veterinären? Vad rekommenderar han/hon? Har du en välutbildad hovslagare som kanske kan tycka till också? Min häst har haft hasledsinflammationer båda bak samt att hon har röntgenförändringar i ena bak. Veterinären hade då förslag på hur hon skulle skos för att underlätta och öka stabiliteten, och hovslagaren och veterinären diskuterade vad som skulle bli bäst för min häst. Att ta av skorna var det aldrig tal om.
 
Jag går emot strömmen här. Vad säger veterinären? Vad rekommenderar han/hon? Har du en välutbildad hovslagare som kanske kan tycka till också? Min häst har haft hasledsinflammationer båda bak samt att hon har röntgenförändringar i ena bak. Veterinären hade då förslag på hur hon skulle skos för att underlätta och öka stabiliteten, och hovslagaren och veterinären diskuterade vad som skulle bli bäst för min häst. Att ta av skorna var det aldrig tal om.
Tror att den frågan är högst individuell. Min spatthäst under rehab gick barfota på lösdrift och skrittpromenader i ett halvår. Inte tal om att behöva sko, och ännu bättre att avstå än att behöva brodda pga att man helt sabbar glidmomentet. (Men nu är det ju våååår så inte ska vi prata broddar :D)

Fördelen med boots är barfota 23 h och påverkat glidmoment 1h per dygn. Fast de glider med rätt bra, sabbar inte glidmomentet helt, det är mer plast än gummi så de ger grepp utan att suga fast.
 
Jag går emot strömmen här. Vad säger veterinären? Vad rekommenderar han/hon? Har du en välutbildad hovslagare som kanske kan tycka till också? Min häst har haft hasledsinflammationer båda bak samt att hon har röntgenförändringar i ena bak. Veterinären hade då förslag på hur hon skulle skos för att underlätta och öka stabiliteten, och hovslagaren och veterinären diskuterade vad som skulle bli bäst för min häst. Att ta av skorna var det aldrig tal om.
När han var på klinik var han skodd fram och barfota bak, inget sas om att sko/inte sko. Framskorna borde väl inte påverka haserna något nämnvärt? Ska självfallet diskutera med hovis, men känns"tunnt" att ha endast en persons åsikt/kunskap att gå efter. Hästen har aldrig varit skodd bak i min ägo, var inte då jag köpte honom heller.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Miingla
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 655
Senast: Morces
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 198
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 542
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp