Bukefalos 28 år!

Barfotahästar rör upp känslor i Arvidsjaur – ryttarförening anmäld

Arvidsjaurs Ryttarförening rör upp känslor inom ridsporten. Beslutet att inte sko sina hästar har renderat i flera anmälningar – men nu stöttas föreningen av en lektor vid Sveriges lantbruksuniversitet.
– Det är bra om det här blir mer vanligt, man ska inte sko hästar i onödan, säger Jenny Yngvesson.
 
Har i USA, beroende lite pa var man bor och de enskilda hastarna, ar de flesta hastar som inte ar rena tavlings hastar barfota om de kan.
Kompisarna som bor i Colorado's klippiga bergen har inte skor pa hastarna. De har inga problem att klara sig barfota trots den harda terrangen. Nar jag tog min hast for att rida dar skoddes han runt om med "sulor" da han inte var van. Vi bodde i Florida dar marken ar mjuk sand och min hast aldrig var skodd ...

Nar vi flyttade to South Carolina bodde vi med rod lera som grund. Marken var hard som betong och han var skodd runt om aret runt. Nar jag fick min "Dutch warmblood" (han var utbildad i "cross country" and hoppade ofta och garna pa den harda marken) var han barfota. Forra agaren hade aldrig haft skor pa honom och han hade inga problem alls att marken var sa hard.

Har i Oregon dar halva staten ar lerjord och mjuk halva aret, medan den ar stenhard pa sommaren nar det inte regnar alls, skos min hast vissa sommrar da han ar lite omfotad. I sommras behovdes det inte sa det beror pa hur han kanner sig. Men kan han ga barfora ar han barfota.
 
Har i USA, beroende lite pa var man bor och de enskilda hastarna, ar de flesta hastar som inte ar rena tavlings hastar barfota om de kan.
Kompisarna som bor i Colorado's klippiga bergen har inte skor pa hastarna. De har inga problem att klara sig barfota trots den harda terrangen. Nar jag tog min hast for att rida dar skoddes han runt om med "sulor" da han inte var van. Vi bodde i Florida dar marken ar mjuk sand och min hast aldrig var skodd ...

Nar vi flyttade to South Carolina bodde vi med rod lera som grund. Marken var hard som betong och han var skodd runt om aret runt. Nar jag fick min "Dutch warmblood" (han var utbildad i "cross country" and hoppade ofta och garna pa den harda marken) var han barfota. Forra agaren hade aldrig haft skor pa honom och han hade inga problem alls att marken var sa hard.

Har i Oregon dar halva staten ar lerjord och mjuk halva aret, medan den ar stenhard pa sommaren nar det inte regnar alls, skos min hast vissa sommrar da han ar lite omfotad. I sommras behovdes det inte sa det beror pa hur han kanner sig. Men kan han ga barfora ar han barfota.

Du vet säkert mer än mig om detta och tog bara första bästa länk nu men Houston Mounted Police går ju ganska mkt all in på barfota: https://www.houstontx.gov/police/mounted/horses.htm

Finns ett intressant poddavsnitt på Spotify hos Humble Hoof om bakgrunden/"grundaren" där de helt enkelt sett att hälsan förbättrats med ändringar inkluderat att sko av: https://open.spotify.com/episode/625pT47bUKdfiZNAaAW0Mw?si=mZt6qwWDTMuSaz5rdwrvHQ
 
Nu vet jag inte hur de gor det (har inte tid att lyssna) men det ar mycket vanligare har att hastarna ar barfota. (Det finns en hel rorelse med sarskild avverkning etc, men det ar inte det jag pratar om).

Manga, manga hastar kan ga barfota, men sjalvklart behovs det en invanjning forst. Jag forestaller mig att det ar som de som alltid har hogklackat som inte kan ga langre strackor i platta skor for de far ont i halsenan.

Men sjalvklart ar det battre for hasten att ga barfota sa som naturen avsag och sa som vild hastar gor, ofta over mycket svar terrang. Hoven kan expandera for varje steg, precis som den ar avsedd att gora.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 638
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 650
Senast: Tofs
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 725
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp