Bukefalos 28 år!

Barn i bilstol

Sv: Barn i bilstol

Att de får sitta med böjda ben får man leva med.
Tänkte bara utveckla detta lite...
Hur gott om plats det finns för benen beror egentligen inte på stolens utformning, utan mer på bilens konstruktion. Ju längre från sätets ryggstöd stolen sitter, desto mer plats för benen. Har man stolen i framsätet så kan man fälla ryggstödet lite extra bakåt så ger det mer plats för benen.
I vissa fall kan säkert en annan modell på stol ge bättre plats för benen.
 
Sv: Barn i bilstol

*KL*

Jag måste bara få flika in att alla barn inte är likadana. Vad jag ser som skillnad mellan att förstå och att inte göra, det borde ha kunnat läsas. Att jag uppfostrar mitt barn till att förstå, till att kunna acceptera ett nej, ser jag som en grundläggande oh viktig sak. Men att jag sen kan skylla irån mig bäst jag vill eftersom det inte är oss grunden sitter i, det skiter jag i. Det har ingenting med tråden att göra, det är bara så att hon hamnat i kläm. Jag känner ett stort behov av att försvara mig och min familj eftersom vi är vettiga tänkande människor vi också.

Tillbaka till topic:

Det är svårt att se henne sitta med knäna uppe vid hakan som hon nästan måste göra om hon ska sitta bakvänd. Finns det någon typ av stol som hon kanske kommer längre irån ryggstödet med så hon får plats med sina ben?

Ameo: Såg at du delvis svarat på min fråga, det är kanske dags att byta bil till en större.

/Revo
 
Sv: Barn i bilstol

Bra tips hade du, förutom att hon inte är alls intresserad av leksaker i bilen. Allting hamnar på golvet för att det är mer spännande att pilla på bilen och peka på saker :) Och att förklaringen inte riktigt fungerar, att hon inte förstår förklaringen har andra grunder som jag inte tänker förklara i den här tråden. Men det verkar inte gå in för en del..

Mik: Ja, jag vet då själv att jag skulle bli trött i benen av att sitta med dom vid hakan, även om mindre barn är väldigt mjuka och rörliga så kan det inte vara skönt att sitta så på den sträckan vi har till dagis t.ex. Bilen har ingen airbag, då skulle jag aldrig fundera på att ha ett barn i framsätet!

Själv tror jag nog att en ordentligt fastspänd barnstol som passar barnet och bilen i baksätet framåtvänd är säkrare än en av detsamma i framsätet. Som någon sa, det är ju där älgarna (och renarna när man bor i norrland) hamnar.


/ Revo :)
 
Sv: Barn i bilstol

Det är svårt att se henne sitta med knäna uppe vid hakan som hon nästan måste göra om hon ska sitta bakvänd. Finns det någon typ av stol som hon kanske kommer längre irån ryggstödet med så hon får plats med sina ben?

Ameo: Såg at du delvis svarat på min fråga, det är kanske dags att byta bil till en större.

/Revo
Enligt expediten i "min" barntillbehörsbutik så är Britax Freeway/Eclipse de stolar som ger bäst utrymme för långbenta barn. Det är möjligt att dessa modeller är borta ur sortimentet, då jag själv köpte min sista Eclipse för runt 4 år sedan... Men det gäller då säkert även deras efterföljare.
Barnet sitter lite högre upp från sätet i dessa stolar och det gör - om ryggstödet är lutat något bakåt - att det blir ett par cm extra utrymme för benen.
 
Sv: Barn i bilstol

*kl*
Första stolen för babyn första halvåret? Går den att hyra ifrån försäkringsbolag (vilket) eller måste man köpa den?
 
Sv: Barn i bilstol

*kl*
Första stolen för babyn första halvåret? Går den att hyra ifrån försäkringsbolag (vilket) eller måste man köpa den?

Går att både hyra och köpa.
Acta Graco från Folksam och Be Safe från If.
Vi har valt att hyra, alla 3 stolar från Be Safe, 102:- i månaden i 48 månader eftersom vi inte har några försäkringar hos If, sista stolen får vi behålla. När barnet växer ur stolen så skickar man bara efter en ny och skickar tillbaka den gamla. Lika så om man skulle krocka.

Och babyskyddet används längre än 6 månader, om man nu inte köper en mini-stol och får en jätte bebis.
 
Sv: Barn i bilstol

Och babyskyddet används längre än 6 månader, om man nu inte köper en mini-stol och får en jätte bebis.

Min första dotter växte ur sin akta graco på 4 månader, och hon var ingen jätte, så man kan nog inte generalisera och säga hur länge ett barn kan ha sitt babyskydd ;)

Revontuli

Min dotter har en Akta Graco cosmic xtp, och hon har inga problem att få plats med sina ben (sitter bakåtvänd i framsätet på vår saab 95)

Golden_Heart
Stolen kan hyras från If, Folksam eller NTF
 
Sv: Barn i bilstol

NTF glömde jag!

Är Graco stolarna så små? Tur att jag inte lyckades övertala min sambo och ha kvar vå Be Safe.
 
Sv: Barn i bilstol

Här i trakten är det babyskyddsåterförsäljarna som hyr ut skydd till dem som inte vill köpa.
 
Sv: Barn i bilstol

Tack :bow: Ska kolla om jag kan få tag på en sån, och se om dn passar henne. Provade med den stolen vi har nu (pengabrist för tillfället) att sätta den på alla platser det går att ha den på. Men det passade ingenstans mer än framvänt. Nu köper vi en ny godkänd stol som passar bättre, och som förhoppningsvis går att ha bakvänd. Annars tänker sambon bygga om bilen. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 083
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 508
Senast: nowayout
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 683
Senast: alazzi
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 484
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp