Barn lever farligt på landet

Sv: Barn lever farligt på landet

Jag känner som sagt flera lantbrukare och ingen av dem jag känner använder dessa skotrar eller fyrhjulingar som arbetsredskap.
Jag vet att många blir provocerade av att höra de som de vet är fel men ändå gör...

När det gäller fyrhjulingar så är det svårt att få avdrag för dessa om de inte duger som arbetsfordon. Snabba sportmodeller kommer skatteverket inte att acceptera.
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Nej man behöver inte vara bakom flötet bara för att man är liten. Men man har inte samma överblick som en vuxen person. Inte har man heller samma referensramar vad gäller olika situationer så att man kan i förlängningen kan se konsekvenserna av sitt handlande.

Kicki :)

Nej självklart inte, och det är ju dessutom individuellt mellan barn också. Vissa vågar ingenting, andra ska göra allt och så finns det de mittemellan (grovdraget men ni förstår).

Dock så fattade iallafall jag o mina syskon när vi var små att vissa saker var farliga (utan vuxens tillsägelse). Saker som låter högt och som har tex knivar roterande innuti är farliga. Men sen om man håller sig borta från dessa eller inte är en annan sak:smirk:
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Nej självklart inte, och det är ju dessutom individuellt mellan barn också. Vissa vågar ingenting, andra ska göra allt och så finns det de mittemellan (grovdraget men ni förstår).

Dock så fattade iallafall jag o mina syskon när vi var små att vissa saker var farliga (utan vuxens tillsägelse). Saker som låter högt och som har tex knivar roterande innuti är farliga. Men sen om man håller sig borta från dessa eller inte är en annan sak:smirk:


Barn runt 3-4 år och även lite äldre är det ju inte lika lätt att lära så att det sitter kvar någon längre stund. Och även små barn måste ju få gå "lösa". Räknar man som små när man är 10-11 ja då har man ju mer egenvett. Nu har vi en bra uppläggning på vår gård eftersom det "farliga" finns bakom la´går´n. :) Men sedan har man ju anställda som arbetar på gården så det är ju inte bara man själv som behöver ha enorm uppsikt och det trots att som nu våra barn alltid varit oerhört drillade. Som vuxen har man ju det yttersta ansvaret. Är väldigt lätt för ett mindre eller "halvstort barn att hamna i en vinkel där dom inte syns från förarsätet en traktor eller tröska. :(

När barnen var mindre och hade kompisar hemma så var vi mycket noga med att påpeka vad som gällde, för dom drog ju lätt iväg kring allt kul som fanns. Förutom maskiner så är det ju allehanda mer eller mindre höga höjder, svämgödselbrunnar, lösgåendedjur (har kall lösdriftsladugård) rundbalsstaplar. Så även om man förstår att det som låter och har roterande knivar är farligt så räcker det inte på långa vägar, rundbalar låter inget alls och kan lätt förvandlas till en dödsfälla. Sannmålsfickor är åxå tysta men åker man över kanten och ingen är närvarande så är det klippt. Har man en svämgödselbrunn och små barn så är det ju jätteviktigt med fungerande grindar ett litet barn uppmärksammar ju bara svämtäcket och förstår inte att det inte håller att gå på.

Så det är A och O att "drilla" sina barn från födseln, det är en MYCKET billig livförsäkring, allt annat är ytterst oansvarigt av vuxna.

Kicki :)
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Jo, självklart , jag håller med dig i allt du säger.
Dock har jag själv inte så 3-4 åring gått "lös" på gården. Jag går ju utifrån egen synpunkt så därför är det ju svårt att veta hur andra ungar betett sig. Men vad jag förstått så har ungarna hos grannarna inte gett sig på något farligt, såsom staplade rundbalar eller gödselbrunn. Troligen föräldrarna och vuxnas tjänst.

Egentligen vet jag inte varför jag svarar:p Håller ju ändå med dig:smirk:
 
Sv: Barn lever farligt på landet

:D Går ju bra att svara ändå!!

Kicki :)
 
Sv: Barn lever farligt på landet

När det gäller fyrhjulingar så är det svårt att få avdrag för dessa om de inte duger som arbetsfordon. Snabba sportmodeller kommer skatteverket inte att acceptera.

Skulle var bra om försäkringbolagen gick in och tittade på det när det sker olyckor med skoter och fyrhjuling.
Om de är köpta som arbetsredskap och användts i annat syfte vid olycka, så ska inga försäkringpengar betalas ut. du får stå för allt själv inklusive ev. egna handikapp. Och anmälan till skatteverket att fordonet används till annat än arbete.
Då kanske fler tänkte sig för innan de leker med dessa maskiner.
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Det finns inget som säger att man inte får använda maskiner som är inköpta som arbetsredskap för privat bruk. Hur skulle det se ut?

Om jag tar lastbilen som är regad på företaget för att handla mat då min man t.ex. har personbilen. Om jag då skulle krocka så skulle jag inte få ut ett öre. :confused: Eller dom gånger man "blandar" ärenden för företaget och privat. Jag tar fyrhjulingen (om jag ägt någon) till betet för att titta till betesdjur, på hemvägen kör jag en omväg till en bekant för att hälsa på, när jag efter det är på hemväg gasar jag på lite för mycket och hamnar i diket......vad tycker du då ska gälla?

Det som gäller att det måste finnas fog att ha en sådan maskin inom företaget. Kan t.ex. inte köpa en svimmingpool och göra avdrag och hävda företagshälsovård. Men som skogsägare och mjölkprod. så finns det fog att ha en fyrhjuling och precis då som TomasN skrev av arbetsmodell och inte en sportvariant.

Kicki :bump:
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Skulle var bra om försäkringbolagen gick in och tittade på det när det sker olyckor med skoter och fyrhjuling.
Om de är köpta som arbetsredskap och användts i annat syfte vid olycka, så ska inga försäkringpengar betalas ut. du får stå för allt själv inklusive ev. egna handikapp. Och anmälan till skatteverket att fordonet används till annat än arbete.
Då kanske fler tänkte sig för innan de leker med dessa maskiner.

Vad har försäkringsbolaget med det att göra? Det förstår jag inte.

Vi har skatteverket som avgör vad som är avdragsgillt och vad som inte är det. Privata försäkringsbolag tar inga sådana myndighetsbeslut, tack och lov.

Det som gäller är försäkringsvillkoren. Jag har tex en fyrhjuling som är registrerad som terrängskoter. Så om jag kört en lång sträcka på landsväg så använder jag den fel och om jag då bryter mot försäkringsvillkoren så kan de ju vägra att betala ut ersättning. Försäkringsbolaget skulle kanske inte heller betala ut stöldersättning om jag ställde den utanför krogen en kväll. Då använder jag ju ubte den som en terrängskoter.

Mn snälla du blanda inte ihop försäkringsvillkor med myndighetsutövande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 527
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 986
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Dagbok Var så nära i tiden som för ett halvår sen typ bombsäker på att jag inte ville ha fler barn, av främst praktiska skäl. Har funderat...
2
Svar
20
· Visningar
3 059
Senast: miumiu
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
26 449
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp