Bukefalos 28 år!

Barn nr 2?!

Och redan där tror jag att din kalkyl spricker. Med en bebis städar man jämt. Efter varenda måltid. Jag städar köket typ 5 gånger om dagen när jag är hemma.

Öh, nej man städar inte jämt och alltid. Du kanske gör, men inte alla.

Hur låst vid dig själv är du egentligen? Bebisen skiter nog fullständigt i lite stök skall du se.
 
Öh, nej man städar inte jämt och alltid. Du kanske gör, men inte alla.

Hur låst vid dig själv är du egentligen? Bebisen skiter nog fullständigt i lite stök skall du se.

Mmm... ja, det är klart att man har olika standard. absolut. Men mat på golvet brukar de flesta tycka är bra om man tar upp. Och bebisar älskar ingenting mer än att kasta saker på golvet - ie, du måste städa - ofta.
 
M
Men jag är ute efter att man som förälder tar hela ansvaret. Att umgås är en sak, att ensam ro runt barn, hem, matlagning osv en annan. Jag tror man knyter an bättre av att vara ensam längre perioder med barnet än när man umgås tillsammans med barnet och den andra föräldern. Det skapar dessutom en mycket större förståelse när det är tufft, kolik, eller vad som nu händer.
Exakt! Vår son föddes i april och sen dess har maken varit hemma onsdagar tillsammans med mig. Det har varit toppen, men ansvaret för barnet har varit delat (om inte lite mer på mig med anledning av amning). För mig är det jätteviktigt att maken får vara föräldraledig "på riktigt", vilket han kommer vara efter årsskiftet. Vi kommer att vara hemma samma antal dagar, men han kommer ta ut fler föräldradagar för att skydda SGI.
 
Mmm... ja, det är klart att man har olika standard. absolut. Men mat på golvet brukar de flesta tycka är bra om man tar upp. Och bebisar älskar ingenting mer än att kasta saker på golvet - ie, du måste städa - ofta.

Jag gör som så att jag städar upp efter han ätit, och mannen gör likadant när han gett mat är väl bäst att nämna. Tar väl två minuter. Sen städar vi undan lite när han sover tupplur om det behövs. Sen en lite större röj när han lagt sig för natten. Allt som allt kanske 20 minuter läggs på städning, om ens det. Är ingen svinstia här.
 
Jag gör som så att jag städar upp efter han ätit, och mannen gör likadant när han gett mat är väl bäst att nämna. Tar väl två minuter. Sen städar vi undan lite när han sover tupplur om det behövs. Sen en lite större röj när han lagt sig för natten. Allt som allt kanske 20 minuter läggs på städning, om ens det. Är ingen svinstia här.

Två minuter för att städa bord, golv, barnstolar, bänkar? Ställa undan maten? För att fylla diskmaskinen eller diska? Dammsuga? Plocka undan leksaker? Well done, är väl det enda jag säger i så fall, om det tar 20 minuter om dagen.
 
Och redan där tror jag att din kalkyl spricker. Med en bebis städar man jämt. Efter varenda måltid. Jag städar köket typ 5 gånger om dagen när jag är hemma.

När jag pratar städning pratar jag inte om att torka av bordet. Är jag hemma blir det klart jag som byter blöjor på dagen.

Ja, jag är gravid för första gången. Det betyder inte att min erfarenhet av barn är 0. förutsätt inte så mycket.
 
Två minuter för att städa bord, golv, barnstolar, bänkar? Ställa undan maten? För att fylla diskmaskinen eller diska? Dammsuga? Plocka undan leksaker? Well done, är väl det enda jag säger i så fall, om det tar 20 minuter om dagen.

Du nämnde ju bara "plocka upp mat från golvet"? Du tycks vara förvirrad. Vet du ens vad du skriver? Du säger ju emot dig själv gång på gång.

Men ja, jag lägger nog inte ens 20 min om dagen på att städa i köket. Dammsuga varje dag? Kul skämt.
 
Mmm... ja, det är klart att man har olika standard. absolut. Men mat på golvet brukar de flesta tycka är bra om man tar upp. Och bebisar älskar ingenting mer än att kasta saker på golvet - ie, du måste städa - ofta.

Då är det ju smidigt om man ammar = mindre dräll. Smakportioner är små och inte 5ggr om dagen de månaderna jag är hemma själv. snarare pappan som får griset runt 1årsdagen.
 
Jag har nu bestämt mig för att jag och mannen inte längre är man och kvinna, blivande mamma och pappa.

Vi är numera två partners, blivande föräldrar av icke-binärt kön.

Då kanske han slipper påhopp, smutskastning och förtal som att han vid 30+ skulle behöva "uppfostras" och "läras" ta ansvar.

Jag tycker så jävla synd om er som har den här tragiska livssynen där det förutsätts att alla kommer skilja sig, att männen är värdelösa varelser som inte kan någonting och där kvinnan "måste lära mannen ta ansvar". :cry:

Min icke-binära partner har snarare lärt mig ta betydligt mer ansvar än vad jag har lärt henom. Jag känner inget behov av att hen skall behöva lära sig ta ensamt ansvar. Det kan hen så bra själv redan.
 
Två minuter för att städa bord, golv, barnstolar, bänkar? Ställa undan maten? För att fylla diskmaskinen eller diska? Dammsuga? Plocka undan leksaker? Well done, är väl det enda jag säger i så fall, om det tar 20 minuter om dagen.

Nu är vi inne på den där diskussionen "hinner jag med häst när jag har barn". Denna låter likadan, för vissa tar omhändertagandet av ett barn all tid, för vissa sker det i farten. Vi har olika syn på det och jag tror inte vi kommer tycka likadant hur länge vi än diskuterar det.
 
Två minuter för att städa bord, golv, barnstolar, bänkar? Ställa undan maten? För att fylla diskmaskinen eller diska? Dammsuga? Plocka undan leksaker? Well done, är väl det enda jag säger i så fall, om det tar 20 minuter om dagen.

Sonen är 1,5 år och äter oftast maten han får, kladdet hamnar oftast på honom och det tvättas lätt bort. Resten, ja, jag är väl en supermamma som kan ta klivet bort till diskmaskinen från bordet och lägga in disken på 2 minuter. Som jag även skrev så städar vi undan när han sover. Man behöver ju inte göra det svårare än vad det är.
 
Du nämnde ju bara "plocka upp mat från golvet"? Du tycks vara förvirrad. Vet du ens vad du skriver? Du säger ju emot dig själv gång på gång.

Men ja, jag lägger nog inte ens 20 min om dagen på att städa i köket. Dammsuga varje dag? Kul skämt.

Du missförstod mig. Men skit samma: för att vara lite mer generaliserande och mer realistisk, så ser det ut så här i dag i svenska hem när det gäller arbete och ansvar: kvinnor lägger ner i snitt 4 timmar varje dag på hushållsarbete, enligt SCB. Män lägger ner 3 timmar. Det ger en bättre bild av den totala tidsåtgången i det genomsnittliga hemmet. inte några 20 minuter alls, utan detta är en betydande del av vardagen. I förhållanden som inte är jämlika - vilket är det typiska scenariot - ägnar hon drygt en extra timme åt städning och andra hushållssysslor. Det är mycket tid om man tänker på hur lite utrymme för andra aktiviteter man har i en barnfamilj. Ännu större är skillanderna förstås om man är föräldraledig. Då tenderar den som är hemma att få dra merparten av lasset.

Därför är det förstås väldigt bra om man är två som i perioder är hemma ensamma med hela ansvaret.
 
Därför är det förstås väldigt bra om man är två som i perioder är hemma ensamma med hela ansvaret.

Jag tycker att det är bättre om man som familj hjälps åt, istället för att lägga allt ansvar på den ene partnern. Det anser inte jag vara bra och sunt, oavsett vem det än är som tar "hela ansvaret".

Och jag anser att man skall vara jävligt försiktig med att förtala människor och hela grupper på det viset som du gör.

Tänk om jag sa att "alla somaliska män slår sina fruar" för att statistiken säger det och berättade för kvinnor i min närhet att "JO, du är visst förtryckt för du lever med en somalisk man och statistiken säger att det är så".

Du kommer aldrig vinna några poäng genom att försöka trycka ner och smutskasta andra människor. Vilka jävla fördomar.

Jaja, nu skall jag dammsuga vidare så min icke-binära partner kan moppa golvet när hen kommer hem. :nailbiting:
 
Nu är vi inne på den där diskussionen "hinner jag med häst när jag har barn". Denna låter likadan, för vissa tar omhändertagandet av ett barn all tid, för vissa sker det i farten. Vi har olika syn på det och jag tror inte vi kommer tycka likadant hur länge vi än diskuterar det.

Det har ju egentligen ingen roll, så länge målet är detsamma: att män och kvinnor tar lika stort ansvar för hem och barn. Men jag är inte ens säker på att det är ett mål. Jag tror helt ärligt att många vill ha det som det ser ut i de flesta hem i dag, hon gör det mesta, han gör mindre.
 
Du missförstod mig. Men skit samma: för att vara lite mer generaliserande och mer realistisk, så ser det ut så här i dag i svenska hem när det gäller arbete och ansvar: kvinnor lägger ner i snitt 4 timmar varje dag på hushållsarbete, enligt SCB. Män lägger ner 3 timmar. Det ger en bättre bild av den totala tidsåtgången i det genomsnittliga hemmet. inte några 20 minuter alls, utan detta är en betydande del av vardagen. I förhållanden som inte är jämlika - vilket är det typiska scenariot - ägnar hon drygt en extra timme åt städning och andra hushållssysslor. Det är mycket tid om man tänker på hur lite utrymme för andra aktiviteter man har i en barnfamilj. Ännu större är skillanderna förstås om man är föräldraledig. Då tenderar den som är hemma att få dra merparten av lasset.

Därför är det förstås väldigt bra om man är två som i perioder är hemma ensamma med hela ansvaret.

Varför måste du hela tiden ge kängor till höger och vänster, vi lägger inte mer tid på städning per dag, vad din statistik än säger. Ska man räkna in matlagning så väger det över åt mannens håll då han oftast sköter det.
Att ägna hela dagarna åt städning låter onödigt tråkigt och stressigt.
Sen säger jag inte att vissa inte lever på detta vis, jag redovisar enbart att vi inte gör det.
 
Tänk om jag sa att "alla somaliska män slår sina fruar" för att statistiken säger det och berättade för kvinnor i min närhet att "JO, du är visst förtryckt för du lever med en somalisk man och statistiken säger att det är så".


Om man inte kan använda statistik och generaliseringar som underlag för en diskussion om hur jämlikt/ojämlikt samhället är, hur ska man då angripa problemet? Du kanske är ett unikum. Din familj kanske är den som inte alls följer det mönster som de flesta andra familjer gör. Gratulerar i så fall. Men du borde ändå kunna se att det här är ett relevant problem?
 
Om man inte kan använda statistik och generaliseringar som underlag för en diskussion om hur jämlikt/ojämlikt samhället är, hur ska man då angripa problemet? Du kanske är ett unikum. Din familj kanske är den som inte alls följer det mönster som de flesta andra familjer gör. Gratulerar i så fall. Men du borde ändå kunna se att det här är ett relevant problem?

Nej du har ju tydligt talat om för mig hur min icke-binära partner är och vad hen behöver och inte behöver lära sig.
att generalisera är en sak, att peka ut specifika personer på det viset som du gör, att berätta för andra hur deras förhållande- och familjesituationer ser ut är en helt annan sak.

Och jag tycker att du är ute på jävligt djupt och farligt vatten när du anser att föräldraledigheten är till för att uppfostra män.
 
Nej du har ju tydligt talat om för mig hur min icke-binära partner är och vad hen behöver och inte behöver lära sig.
att generalisera är en sak, att peka ut specifika personer på det viset som du gör, att berätta för andra hur deras förhållande- och familjesituationer ser ut är en helt annan sak.

Och jag tycker att du är ute på jävligt djupt och farligt vatten när du anser att föräldraledigheten är till för att uppfostra män.

tycker du? Jag tycker att föräldraledigheten är en period av lärdomar för båda könen. problemet är att kvinnor skolas mycket längre än män. Hur man kan ta det påpekandet så personligt som du gör är underligt. Men det är nog ingen idé att vi tar den har diskussionen vidare.
 
tycker du? Jag tycker att föräldraledigheten är en period av lärdomar för båda könen. problemet är att kvinnor skolas mycket längre än män. Hur man kan ta det påpekandet så personligt som du gör är underligt. Men det är nog ingen idé att vi tar den har diskussionen vidare.

Och jag tycker föräldraledigheten är till för barnet.

Man tar ett påstående så personligt som den andre gör det, dvs du pratar om min partner specifikt i vissa fall. Du kanske borde gå en retorikkurs i så fall om du finner det märkligt att folk reagerar på dina direkta påståenden om andra människor.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 783
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 154
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
257
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp