Bukefalos 28 år!

Barn nr 2?!

Ja alltså, snacka om i-lansproblem där man aldrig kan göra rätt.

Man skall inte jobba deltid - det är en kvinnofälla.
Man skall jobba heltid - men vara hemma mycket med sina barn.
Man skall jobba deltid när barnen är små - men vafan, man skulle ju inte jobba deltid!?
Man skall hjälpas åt hemma och ägna mycket tid tillsammans som familj - men det ultimata verkar tydligen vara att vara ensamstående.
Man skall ge barnen mycket tid och kärlek - men inte för mycket tid tillsammans med föräldrarna.

Alltså jag orkar inte. O_o

jag fattar ingenting av det du skriver. Ingen har skrivit det du radar upp, det är dina vridna tolkningar möjligen. Vem har sagt att man inte ska göra saker tillsammans? Det är klart att man kan göra saker tillsammans? Vad har det med föräldraledighet att göra över huvud taget? Det normala är ju att EN person är ledig åt gången, och att man i bästa fall turas om. Sedan, vad det gäller att göra saker på varsit håll, så är livet med barn så (upplever jag det) att för att du ska få tid att rida eller träna, måste din man vara ensam med barnen. För att han ska kunna åka i väg på konferens, måste du vara ensam med barnen. Det blir lätt att man byts av för att saker och ting ska bli gjorda (många aktiviteter går inte så värst bra att kombinera med barnpassning). Och då måste båda vara fullt bekväma med det för att inte situationen ska uppstå att bara EN person - tex mannen - är den som jobbar över, åker på konferens och gör saker och ting på egen hand. OBS - jag försöker förklara vad jag menar, jag generaliserar således!
 
jag fattar ingenting av det du skriver. Ingen har skrivit det du radar upp, det är dina vridna tolkningar möjligen. Vem har sagt att man inte ska göra saker tillsammans? Det är klart att man kan göra saker tillsammans? Vad har det med föräldraledighet att göra över huvud taget? Det normala är ju att EN person är ledig åt gången, och att man i bästa fall turas om. Sedan, vad det gäller att göra saker på varsit håll, så är livet med barn så (upplever jag det) att för att du ska få tid att rida eller träna, måste din man vara ensam med barnen. För att han ska kunna åka i väg på konferens, måste du vara ensam med barnen. Det blir lätt att man byts av för att saker och ting ska bli gjorda (många aktiviteter går inte så värst bra att kombinera med barnpassning). Och då måste båda vara fullt bekväma med det för att inte situationen ska uppstå att bara EN person - tex mannen - är den som jobbar över, åker på konferens och gör saker och ting på egen hand. OBS - jag försöker förklara vad jag menar, jag generaliserar således!

Jag har inte skrivit att någon i tråden har skrivit det, men om du skall vara på det viset så kan jag faktiskt hänvisa till där t.ex du skriver att män skall vara föräldralediga för att lära sig ta ansvar.

Ja, det kanske är det normala, men varför skall det vara det bästa? Du skriver ju gång på gång att man skall vara ensam med barnet i perioder. Som att jag inte har skrivit något annat. Du har valt att läsa in sjuka saker i mina inlägg som jag inte har skrivit och applicerat dina egna fördomar på dom.
 
Här är ett axplock av citat från blandade inlägg som skulle kunna pekas till mina påståenden ovan;

Jag skulle säga att det är ganska stor skillnad på att gå på ett sådant schema och vara föräldraledig på heltid. Jättestor skillnad, till och med.

Jag jämförde aldrig med det. Jag jämförde med att vara föräldraledig på deltid med hänvisning till ett tidigare inlägg där man kunde ta ut föräldraledighet t.ex 4 timmar/dag. Du valde sen att applicera det på någonting annat.

M
Men jag är ute efter att man som förälder tar hela ansvaret. Att umgås är en sak, att ensam ro runt barn, hem, matlagning osv en annan. Jag tror man knyter an bättre av att vara ensam längre perioder med barnet än när man umgås tillsammans med barnet och den andra föräldern.

Ensam, hela ansvaret. Inget hjälpas åt och vara en familj. Man skall vara ensam.

Jag skulle säga att det innebär troligen att du kommer ha huvudansvaret för matsäck-gympapåsar-kalas-kläder-osv framåt också.

Här blev faktiskt till och med mannen förbannad och stött då du dömer honom utan att känna honom.

Jag köper inte argumentet att skiftjobb är i närheten av samma sak som att vara föräldraledig.
Det handlar om att vara ensam med ansvaret, snarare än att lära känna barnet. Varför ställer du dig inte frågan varför kvinnan vara ensam hemma, som är det vanligaste scenariot?

Jag har inte jämfört med heltid som sagt, men med deltid som var det som diskuterades innan. Men det spelar ju ingen roll, man skall ju vara ensam minst 40 h/v för att det skall räknas tydligen?

Men det är ju inte skadligt för dig på något sätt om din man lär sig sköta allt på egen hand, eller hur?

Han är en vuxen man som redan nu planerar vad ungen skall ha för regnkläder och matsäck till skolan. Han behöver inte lära sig sköta saker på egen hand, hans mor och far uppfostrade honom till en vuxen och självständig människa. Det krävs ingen föräldraledighet för att göra det.

Och redan där tror jag att din kalkyl spricker. Med en bebis städar man jämt. Efter varenda måltid. Jag städar köket typ 5 gånger om dagen när jag är hemma.

Här applicerar du din egen standard på andra. Bara för att du verkar besatt av städande så är inte alla andra det.

man går skift, helt enkelt. Om inte annat gör man det när man skiljer sig...

Här förutspår vi skilsmässan. Tack för den!

Två minuter för att städa bord, golv, barnstolar, bänkar? Ställa undan maten? För att fylla diskmaskinen eller diska? Dammsuga? Plocka undan leksaker? Well done, är väl det enda jag säger i så fall, om det tar 20 minuter om dagen.

Än en gång skall du trycka till andra med en nedlåtande attityd att det skulle vara nästintill omöjligt. Jag städade köket imorse, tog 7 min (ja, jag klockade!). 13 min kvar idag då..

Därför är det förstås väldigt bra om man är två som i perioder är hemma ensamma med hela ansvaret.
 
Jag har inte skrivit att någon i tråden har skrivit det, men om du skall vara på det viset så kan jag faktiskt hänvisa till där t.ex du skriver att män skall vara föräldralediga för att lära sig ta ansvar.

Ja, det är BRA att vara ensam med bebisen en period. Det betyder inte att någon endaste människa har skrivit allt det där andra som du radar upp. Så varför du drar upp det är märkligt. Det finns ingen anledning att reagera som du gör.
 
Ja, det är BRA att vara ensam med bebisen en period. Det betyder inte att någon endaste människa har skrivit allt det där andra som du radar upp. Så varför du drar upp det är märkligt. Det finns ingen anledning att reagera som du gör.

Men jag har inte skrivit att en endaste människa har skrivit allt det där andra. Så kan du snälla sluta läsa saker som folk inte ha skrivit!?

Jag skrev det med hänvisning till att det aldrig går att "göra rätt", för hur man än gör så blir det fel. Andra tycks förstå det, synd att inte du gjorde det.
 
Om det är så jobbigt att se lite längre än över sitt eget köksbord, och tar emot så att problematisera och reflektera över vad man gör, då är det inte så konstigt att samhället är ojämställt. Det du gör påverkar andra, du lever inte något vacuum, och du påverkar dina barn och deras framtida utsikter.

Ingen i tråden har blivit påhoppad på grund av sina val.

Du tycker inte att det första är rätt utpekande då? Det är ju iallafall vad jag kallar kritik riktad mot specifik person.
 
Han är en vuxen man som redan nu planerar vad ungen skall ha för regnkläder och matsäck till skolan. Han behöver inte lära sig sköta saker på egen hand, hans mor och far uppfostrade honom till en vuxen och självständig människa. Det krävs ingen föräldraledighet för att göra det.

Det där du skriver - om och om igen - kan jag tycka är naivt, på gränsen till barnsligt. Alla som inte har haft barn förut lär sig massor som man inte kunde innan - i synnerhet när man är ensam med barnet. Vågar jag påstå. Att din man är vuxen har liksom inte med saken att göra. Jag är en vuxen kvinna, det betyder inte att jag vet precis hur det är att ha säg häst, innan jag faktiskt ensam har haft ansvar om en. Eller hund eller bil eller vad det nu än är. Du går extremt på defensiven.
 
Det där du skriver - om och om igen - kan jag tycka är naivt, på gränsen till barnsligt. Alla som inte har haft barn förut lär sig massor som man inte kunde innan - i synnerhet när man är ensam med barnet. Vågar jag påstå. Att din man är vuxen har liksom inte med saken att göra. Jag är en vuxen kvinna, det betyder inte att jag vet precis hur det är att ha säg häst, innan jag faktiskt ensam har haft ansvar om en. Eller hund eller bil eller vad det nu än är. Du går extremt på defensiven.

För att jag tar jävligt illa upp när du anklagar min man för att behöva lära sig ta ansvar, du skriver att vi kommer skiljas och att jag kommer få ta allt ansvar i framtiden. Du berättar för oss hur vårt förhållande ser ut nu och kommer se ut sedan. Du går på oss direkt och personligen och ja, jag tar jävligt illa upp för det. Men vad spelar det för roll? Du verkar duktig på att berätta för andra hur deras liv ser ut baserat på dina egna fördomar. Baserat på saker som ingen har skrivit.
 
Skillnaden är att Buke är en låtsasvärld på nätet precis som t ex Facebook. Och var skrev jag att folk skriver här för att få beröm?

Man får ju lätt uppfattningen om man "ska göra rätt" - eller att det inte går. Vad är det annars som du vill ha sagt? Varför ska du sträva efter att "göra rätt"? Varför är det ens en diskussion?
 
För att jag tar jävligt illa upp när du anklagar min man för att behöva lära sig ta ansvar, du skriver att vi kommer skiljas och att jag kommer få ta allt ansvar i framtiden. Du berättar för oss hur vårt förhållande ser ut nu och kommer se ut sedan. Du går på oss direkt och personligen och ja, jag tar jävligt illa upp för det. Men vad spelar det för roll? Du verkar duktig på att berätta för andra hur deras liv ser ut baserat på dina egna fördomar. Baserat på saker som ingen har skrivit.

Förlåt mig, men jag tänker inte fortsätta diskutera med dig mer, Californication. Du är inte i stånd att resonera ens någotsånär distanserat och då är jag inte intresserad.
 
Man får ju lätt uppfattningen om man "ska göra rätt" - eller att det inte går. Vad är det annars som du vill ha sagt? Varför ska du sträva efter att "göra rätt"? Varför är det ens en diskussion?

Vad? Jag tror du inte ska grotta ner dig alltför djupt i inläggen här på Buke, det känns lite läskigt att du överanalyserar allt, vänder och vrider på allt så att det blir jättekonstigt. Jag förstår inte ens vad du yrar om. :confused:
 
Vad? Jag tror du inte ska grotta ner dig alltför djupt i inläggen här på Buke, det känns lite läskigt att du överanalyserar allt, vänder och vrider på allt så att det blir jättekonstigt. Jag förstår inte ens vad du yrar om. :confused:

Jag fattar inte heller. Först får folk kritik för att dom "inte gör rätt" utan gör "fel som påverkar andra", men sen så skall man inte sträva efter att "göra rätt"? :arghh: Jag förstår ingenting. Man kan verkligen aldrig göra rätt utan att få kritik. :banghead: :confused:
 
Vad? Jag tror du inte ska grotta ner dig alltför djupt i inläggen här på Buke, det känns lite läskigt att du överanalyserar allt, vänder och vrider på allt så att det blir jättekonstigt. Jag förstår inte ens vad du yrar om. :confused:

Jag tror att det är en bra grej att fundera på vad man vill säga med sina inlägg, så att man kan utveckla det om någon nu råkar fråga eller inte förstår. Annars förstår jag inte ens varför man skriver här.
 
Jag tror att det är en bra grej att fundera på vad man vill säga med sina inlägg, så att man kan utveckla det om någon nu råkar fråga eller inte förstår. Annars förstår jag inte ens varför man skriver här.
Kanske för att man inte förstår själv och nån annan kan förklara. Men då får man inte bli sur på svaret.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 763
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 971
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 895
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
851
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp