Barn och hästar

Cyllene

Trådstartare
Jag är nyfiken på hur ni har det på era gårdar och i era stall när ni samtidigt har små barn. Hur gör ni för att ha det så säkert som möjligt? Jag vill gärna höra från "alla åldrar" så att säga.

Jag tar också gärna på tips på olika smarta lösningar. Min hovslagare tyckte jag skulle hänga en gunga i en bjälke i stallet när T blir lite äldre, om vi gör det återstår dock att se men möjligheten finns ju.

Jag har ett barn som hellre åker sele än vagn, så nu håller jag på att flytta foderhäckarna närmre staketen så jag kan fylla på utan att gå in i hagen. Vi bygger också om så jag kan ge löriftshästarna kraftfoder utan att gå in i hagen.

Var ställer ni vagnen när ni är hos hästen? Leder ni hästen med barn i sele? Osv osv.

Jag är ju mycket mer hästvan än barnvan så allt är nytt för mig och jag vill såklart ha tips om hur man gör stallet så barnvänligt som möjligt! Än så länge springer inte Ture 3 mån så mycket, men det kommer väl det också. ;)
 
Sv: Barn och hästar

Det enda sättet att vara säker i stallet är ju att lämna barnen hemma. Men det går ju inte alltid.

Mina barn är med till stallet, 8 mån åker vagn/sele och 3 åringen "går lös".
Gunga var smart, vi har en tom box med lite leksaker i. Annars är ju allt annat intressant ändå. Bara ett grimskaft kan man ha superskoj med!
Jag leder/tömkör/longerar med dottern i sele.

Sonen börja följa med när han var 10 mån. Fram tills han blev 2 år ungefär så hade jag en regel: Hästar i stallet = sitta i vagnen. Funkar inte lika bra på dottern, så där varvar vi vagn och sele.
 
Sv: Barn och hästar

Nu har jag inga barn, men har haft häst i stall där det funntis barn.

Något som alltid gör mig blek är när man låter vagnen stå i stallgången och folk flyttar hästar intill.:crazy:
Låt vagnen och barnet stå i en tom box eller i sadelkammaren så att de inte blir översprungna av en häst!
 
Sv: Barn och hästar

Nu är ju mina ganska så mycket större än din lilla, ingen av dem sitter i vagn i stallet. Men vi har några regler:

När mamma tar in/släpper ut hsätar, väntar barnen vid cykelkärran. Storebror håller lillebror i handen.

När någon häst ska flyttas i stallet får barnen vara i sadelkammaren eller utanför stallet.

De borstar sin lilla ponny mer än gärna, men där gäller mammas ord fullt ut annars får man inte göra det. ALDRIG gå bakom hästen, man pratar med den och berättar vad man gör (eller ja, D kan göra det, L pladrar mest - men hästen vet var de är iallafall) och lyfter hovar gör mamman.

De får aldrig vara ensamma med ponnyn, jag är ALLTID med, utan undantag. Jag håller mig oftast vid sidan av hästen, så han har full koll på de små, och så jag kan parera om han stegar iväg. Samma sida som barnen då, de är aldrig på olika sidor.

Grepar och sånt man kan skada sig på har de lärt sig vart det hör hemma, och är själva mycket noga att ställa tilbaka sakerna - "hästen tycker om att ha ordning" säger D :laugh:

De har hjälm på från att hästen kommer ut ur hagen, till den är ute i hagen igen, tyvärr slarvar jag ibland, men jobbar på att försöka bli bättre på det.

De rider en del med, och då håller jag en hand bakom dem, och den andra i tyglarna (så hästen får en känsla av att jag "rider").

Sen ska vi börja köra i höst, det som gäller då är att de väntar i stallet medan jag ställer hästen framför vagnen och sedan kan de komma ut och bli upplyfta, sist hoppar jag i.


Usch, jag låter som värsta regeldonnan, men jag anser att det här är ett minimum av säkerhet kring så pass rörliga djur och människor som det ändå är. Och kidsen har roligt, det är huvudsaken :love:
 
Sv: Barn och hästar

Nä tycker dina regler var toppen! Tillslut kommer det vara självklara saker mer än "regler", och det är ju så det ska vara :bow:

Dottern är fortfarande så liten så i stallet sitter hon fastspänd i vagnen eller i en sele. Men snart kommer hon ju vilja röra på sig mer, och kommer då självklart redan från början förklara vad man får och inte får göra nära hästarna.

Värsta är väl att hon är fruktansvärt förtjust i stallet stöööörsta häst, det är väl den hon vill borsta på sen ;)
 
Sv: Barn och hästar

Tycker dina regler var jättebra!! Jag har lite lika regler för sambon som inte är hästvan. :o

Barn och människor som inte är hästvana ska inte behöva hamna i dumma situationer i onädan helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och hästar

Min äldste son snart 8 år har varit med i vårat egna stall ända sedan vi köpte våran första arab när han var 4 år,samtidigt födde jag en till pojk som nu är 4 år. Redan från början tränade jag min arab som då var 1 1/2 att alltid stå stilla utan att få röra sej,dvs att stå där jag parkerat den. sedan har det tillkommit fler hästar och båda araberna står lösa i stallgången samtidigt medans barnen borstar dom. Pojkarna hämtar hästarna själva i hagen förutom hjälp med grindstängningen. Dom fodrar i hage samt box. har lärt hästarna att kommer man med foder så ska man backa undan och de går inte fram förrän vi eller barnen ger klartecken att dom får gå och äta. Gäller även vårat föl,nu 6 månader gammal. Jag har inte barnsäkrat stallet på något sätt utan sätter stor vikt på hästhanteringen istället. Tvärtemot vad alla andra verkar göra med sina barn så går mina barn ofta runt hästen men då nära bakdelen.

Båda pojkarna rider själva på hästarna i ridhuset samt hemma i hagen. Ute i skogen har dom dock ledare,gäller även deras foderponny.
 
Sv: Barn och hästar

Jag glömde ta med det, men det du gör med hästarna gör jag med, nu är våran så ny att det inte sitter ännu, men meningen är att han också ska stå stilla vid hantering, backa vid fodring (med min folkilskna märr var det en nödvändighet, funkade toppen) och rent allmänt vara försiktig med barnen.

Att mina inte får bakom beror på höjden, de når knappt ovanför baken på hästen med ansiktet ( L har ansiktet i hästens lårhöjd...), och är än så länge (åtminstone minstingen) ganska "lättvippade". Skulle hästen putta till dem lite så far de i backen, och det riskerar jag inte. Så småningom ska jag visa dem hur man passerar bakom hästen, när de är något längre och stadigare.
 
Sv: Barn och hästar

Jag försöker att göra så lite som möjligt med stall och hästar när L är med. Mocka tomt stall med stängd dörr (när han var yngre satt han i selen när jag mockade om han var vaken - vilket han är för det mesta), Utsläpp/insläpp ensam med barnet fast sin bilstol, och jag hanterar absolut inte hästar - hur snälla de än är - med barn i vagn eller sele. När han blir större kommer det att bli regler ala Nevin. Niu är han 1 år 10 mån.
 
Sv: Barn och hästar

Min lilla Idun har varit med i stallet sen hon föddes. Tycke det var viktigt att hon tidigt vande sig vid de stora djuren som tar upp mycket av vår tid.
När hon var riktigt liten låg hon i sin vagn i sadelkammaren (med dörren öppen) när hästarna togs ut/in och när hovslagaren var hos oss.
När hon blev lite större hade vi ett täcke i sadelkammaren med leksaker och sådär, hon fick även ofta dricka ett av sina mål välling i stallet när hon hade lärt sig att hålla flaskan själv.

Nu när hon är 3 borstar hon och pysslar lite med sin häst hon hjälper gärna till att fodra och ströa boxarna.
Hästarna är så vana vid henne så de bryr sig inte så mycket om henne, håller koll på var hon är så de inte trampar henne annars låter de henne vara.
När hästarna plockas in och ut i hagen brukar hon stå utanför stallet på gårdsplanen och vänta tills hästarna är inne/ute.
Hon är lite "valpig" än och vill inte riktigt foga sig till mina regler men det blir bättre och bättre och hitills har det gått riktigt bra hon har ledit min "stora" unghäst in från hagen någongång men oftast brukar vi se till att hon leder sin egen häst med hjälp av vuxen om hon absolut vill leda.

För mig är det väldigt viktigt att hon tycker det är kul med hästarna och vill hon hjälpa till så får hon gärna göra det och det är otroligt nyttigt för hästarna att få umgås med en lite mindre person tror jag.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 154
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 951
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp