Bukefalos 28 år!

Barn och hundar

Sv: Barn och hundar

Idag hade vi besök av sambons systerson på 1 år. Han klappade snällt på katten och när han var på väg att bli för hårdhänt sa hans mamma till honom. Det gäller att han lär sig i tid, onödigt att katten ska behöva bli arg på honom. Samma gäller ju mot hundar eller andra djur över huvudtaget.

Han klappade även på hundarna, men katten var roligare :D
 
Sv: Barn och hundar

*kl*
Ursäkta om det blir lite trådkap, men tyckte ändå att det passar in i tråden..Hoppas det är ok :) Jag har nämligen en fråga till er här i tråden.

Vid vilken ålder anser ni att barnen förstår att man ex inte går fram till hunden/inte rycker i hundens päls/inte springer efter hunden när den försöker smita undan etc? Helt enkelt, hur gamla är de när man kan börja ge dem lite grundläggande hundvett (såklart genom regelbundna möten med hund).

Har nämligen själv inga barn, men mina bröder har. Däremot har jag en tik av något mindre storlek som tycker mindre barn (upp till typ 3-4 års ålder) är väldigt läskiga och ganska onödiga varelser, vilket samtliga i familj och närhet är väl medvetna om... Är väldigt noga med att hunden inte ska hålla sig kring barnen om hon nu inte vill bli klappad på, och försöker även få mina (inte särskilt hundvana) bröder att förstå att de måste hålla ett öga på sina barn så de inte smiter fram till hunden när hon lagt sig på sin plats etc.

Men allt som oftast får min stackars dam istället utstå terrorisering (utestängning, arga tillrop, kommentarer som "alla andra hundar tolererar när barnen är på dem utan att bli arga" osv) när ungarna är hemma på besök och allt blir plötsligt hennes fel, då de enligt mina bröder är för unga för att förstå bättre...kan ju tillägga att barnen är 2,5 och snart 3 år gamla och har haft hunden omkring sig regelbundet sedan de var småttingar.

Så vad anser ni? Är de för unga för att förstå att hunden inte är någon leksak? Håller nämligen på att bedriva ett mindre krig med mina bröder i frågan :devil:

Jag tycker de borde veta vad som gäller kring hunden i de åldrarna. Även om de kanske inte kan ta all fakta, men ändå förstå.

Jag har en son på 1,5 och förra veckan var till veterinären med våran hund och i väntrummet var det en stor pälsig hund som min son var väldigt intresserad av. Men han gick aldrig fram, han beundrade på avstånd, han har aldrig fått gått fram till andra hundar. Jag vet inte hur mycket han förstår egentligen, men en sak vet jag att barn är INTE dumma. De förstår mera än man tror!!

Katten här hemma klappar hans så mjukt och ömt och använder lite lätt som kudde för att att han är så mjuk. Hunden får klapp på ryggen. Han är extremt försiktig med djur, det är den information han fått hela tiden!!
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och hundar

+ hemlig

Tack för era svar!
Såklart kan de inte veta exakt vad det handlar om, men ett "ajaj" (om man skulle hårddra det) borde de förhoppningsvis kunna förstå iallafall :)

The war continues - Får fortsätta uppfostra mina bröder ;) Kanske skulle jag rent av visa dem någon tråd här inifrån för att bevisa att det inte bara är jag som anser att barn och hund inte nödvändigtvis passar så bra ihop, och absolut inte utan uppsikt!
 
Sv: Barn och hundar

Min systerdotter har växt upp med Nisse men utan att träffa honom mer än kanske 6-7 ggr/år. Hon är nu 2,5 år men lärde sig redan vid ca 1 år att man klappar fint och låter hunden vara när han äter och har lagt sig i korgen. Så fort hon var på väg mot han i korgen sa vi ifrån att ajabaja hunden sover låt han va!
Och det satte sig fort.
Dock kan du själv sätta gränser mot dina brorsbarn - förklara för dom hur man hanterar hunden och förklara vad som kan hända om dom inte lyssnar (jag anser att man kan spä på lite för att dom ska veta att hundar kan vara "dumma" om barn inte är snälla mot dom).
Lägg i värsta fall en filt bakom där du sitter platsa hunden där om du ser hon är orolig så kan du verkligen "skydda" hunden mot barnen, då blir även hunden tryggare på den filten och vet att ligger hon där den är så kommer inte barnen åt henne.

Min Nisse gillar bäbisar tills dom börjar gripa i saker medvetet, då drar han sig undan och håller sig på avstånd oftast tills han märker att dom inte kniper efter hans päls/öron/svans längre.

Förstår inte riktigt hur dina bröder tänker, dom har världens chans att lära sina barn hundvett i tidig ålder i o m din hund och sätta regler där. Är det bättre att dom blir nått år till och springer fram till en okänd hund som kanske hugger dom?
 
Sv: Barn och hundar

Man kan aldrig förvänta sig att barn under 3 år själva ska kunna uppföra sig 100%. Dom agerar fortfarande spontant och tänker inte alltid på vad dom gör. Däremot förstår barn tidigt saker man inte får även om man får påminna dom. Empati tror jag att barn utvecklar runt 3 års ålder.

Min nyblivna 1åring förstår inte att han inte får dra i pälsen, det är svårt att förklara för honom. Men han förstår när han gör fel och det är ju en pågående process för honom att lära sig hur man är med djur och andra. Min snart 3åring vet vad hon inte får göra. Men om hon plötsligt får för sig att bygga ett torn av klossar på den liggande hunden förstår hon inte att han kan få klossarna över sig.

Det är stor skillnad på barn som bor med hund och barn som inte gör det. Mina barn är lika avslappnade med hunden som vi vuxna, dom vet vad som gäller och hur man är bland djur. Barn som inte lever med djur vet inte hur man umgås med dem, därför blir de uppspelta och uppfinningsrika. Enkla regler och konsekvens är det viktiga.

Min hund har varit med på mammaträffar med barn i olika åldrar. Det viktigaste är att hunfen har en plats där den får vara ifred. Men väljer han att ligga bland barnen så får han ta risken att bli klappad eller få en boll i huvet. För barnens måste också få leka, hunden är inte kung i huset och inte gjord av porslin heller. Men givetvis fåringen göra honom ont med flit och man ser till att akta honom precis som man aktar sig för att göra illa varandra. Tex kastar man inte bollar inne, man rullar dom.

Men, det är jag som skyddar min hund. Det är inget jag lägger på andra. Jag talar om vad som gäller, jag förebygger och skyfdar hunden och jag säger också igrån och förklarar när barnen gör fel. Jag visar också barnen HUR man umgås med min hund. Det är mitt ansvar och dessutom lyssnar barnen på mig för de märker att jag menar allvar. Om barnens föräldrar agerar medlare.om ngt de själva inte tycker är viktigt och inte heller står vakt vid hunden kommer barnen att bryta regeln.

Så jag tycker att du ska strunta i dina bröder och så vid din hunds sida själv. Och låt barn få lära sig att umgås med djur. Det skapar en djurvänligare värld.

DSC00496.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och hundar

försöker även få mina (inte särskilt hundvana) bröder att förstå att de måste hålla ett öga på sina barn så de inte smiter fram till hunden när hon lagt sig på sin plats etc.

då de enligt mina bröder är för unga för att förstå bättre...kan ju tillägga att barnen är 2,5 och snart 3 år gamla och har haft hunden omkring sig regelbundet sedan de var småttingar.

Så vad anser ni? Är de för unga för att förstå att hunden inte är någon leksak?

Ja, uppenbarligen, eftersom det inte fungerar. Små barn har inte utvecklat impulskontroll. Vid vilken ålder det sker kan nog variera men start vid c.a 2 år och sedan sker en utveckling över tid. En del lär sig aldrig och har problem även som vuxna. Det är ett samspel mellan "hur stark är impulsen" och "hur bra är kontrollen". Barn som själva har hundar hemma är vana vid dem och det blir inte lika superintressant. De har också oftast föräldrar som är observanta och förstärker rätt beteende hos barnet. Att få det inpräntat varje dag av livet ger förstås bättre och snabbare effekt än att få höra det när man är på besök hos dig.

Du har ett ansvar att skydda din hund så det här med

Men allt som oftast får min stackars dam istället utstå terrorisering (utestängning, arga tillrop, kommentarer som "alla andra hundar tolererar när barnen är på dem utan att bli arga" osv) när ungarna är hemma på besök och allt blir plötsligt hennes fel,

måste du ta hand om och förebygga. Så jag rekommenderar att du ordnar en tydlig "mur" runt din hund (kan vara en osynlig gräns som du bevakar eller något konkret typ ett galler runt liggplatsen som gör det enklare för barnen att respektera avståndet). Oavsett hur bra det fungerar med andra hundar så fungerar det ju inte hemma hos dig, och då är det du som måste ta kontroll.
 
Sv: Barn och hundar

Jag vill tilägga att jag tycker absolut inte att man ska skrämma barnen med vad hunden kan göra om dom stör den. Hundar är och får aldrig utgöra ett hot mot ett barn och barnen ska inte respektera dem av rädsla utan förståelse. Man måste vara snäll mot varandra ovh bemöta andra med respekt. Hunden ska få vara ifred därför att han vill det, punkt. Ingen får göra illa varandra för då blir den andra ledsen, hundar som människor.
 
Sv: Barn och hundar

delvis KL, men även svar till dig såklart :)

Tack så mycket för allas svar! Det är intressant att höra era åsikter.

Självklart är det jag som ser till att hunden är skyddad och jag säger även till barnen när jag själv är där för att säga till. Det jag menar är att när jag får banningar från mina bröder när jag säger till, då de menar att barnen inte förstår när de är så små, så blir jag lite fundersam.. Nu har jag förvisso inga egna barn, men jag tror allt att barn förstår mer än man tror vid den åldern (utan att för den sakens skull alltid kunna kontrollera sina handlingar till 100%) och frågan var mer ifrågasättande för att se om jag faktiskt kan "kräva" att barnen ska förstå att ligger hunden på sin plats vill hon vara ifred, eller vad det nu månde vara.. Sen att man får upprepa sig och göra det så tydligt det bara går (gränser etc), det förstår till och med jag ;)

Hur som helst, det var verkligen inte meningen att kapa tråden och börja diskutera min hund och hanteringen kring just henne, utan det var mer en allmän fråga - vid vilken ålder börjar barnen förstå att hunden inte är en leksak (vid vilken ålder förstår barn ett ajabaja).

Återigen, tack för reflektioner och konkreta tips. Känns som att jag har fått en liten bild av hur andra hanterar det! Slut på trådkap ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 410
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 328
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 132
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp