Bukefalos 28 år!

Barn och hundar

MikaTela

Trådstartare
Hur hårda är ni med barn och hundar?
Får barnen leka med hundarna hur som helst även om hunden är världens snällaste?
Får barn sitta på ryggen på era hundar?

Jag blir så irriterad på folk som anser: det är okey HUNDEN är så snäll!
Ja, men det är ju tur den är snäll om den blir illa behandlad?
Jag anser inte barn ska lära sig att man får sitta på hundar, man sitter på hästar, kameler, elefanter osv - inte hundar!
Sen är jag hård att man ska inte kela med hunden ansikte mot ansikte mycket för att lära barn att även om inte min hund bryr sig så kanske en annan gör det och då kan den hugga dom i ansiktet.

Visst är det gulligt att se bild när ungen sitter på hunden eller ligger över den, men va händer när den hunden får ont? Eller vad händer om barnen gör det på en annan hund som inte är lika tollerant?

Vad har ni för åsikter kring detta?
 
Sv: Barn och hundar

Vi har inga egna barn men våra vänner och mina syskon har. Jag låter aldrig några barn vara ensamma med våra hundar. De är inte vana vid att bli klättrade på, bli hårt klappade, nån som drar i dem.
Jag skulle aldrig riskera att det hände något. Visst hundarna är jättesnälla, men de är djur och man vet inte vad som händer ifall det råkar gå snett.
Oftast platsar jag hundarna hos mej när det är mindre barn på besök, med större barn så får de vara med men jag talar noga om att de inte är leksaker och man ska vara försiktig. Och om hundarna säger ifrån så måste de lämnas ifred.
 
Sv: Barn och hundar

Jag har i ga egna barn o är väldigt restrektiv med vilka barn som öht får hälsa på mina hundar.
Mina kusiner får leka med Ruben, de har vett i skallen o han är trygg med dem, han är liten så absolut inget sitta på ryggen utan de leker tafatt o den typen av lekar o alltid under uppsikt av vuxen.
Hundar är hundar o inga leksaker. Jag säger alltid tioll batn när vi är ute att de inte får röra hundarna. Här hemma är inte små barn välkomna så här är det aldrig nåfra problem.
 
Sv: Barn och hundar

Mina hundar umgås med barn flera gånger i veckan (inte mina) och de tycker om de flesta barn. Barnen och hundarna har lärt sig att visa varandra ömsesidig respekt och framförallt schäfertiken har ett väldigt stort tålamod med barn, som jag dock är noga med att barnen inte får utnyttja. Det har hänt att bebisar har satt sig på Grima när hon ligger ner, men just hon kan tycka att det är ganska mysigt, hon är lika tålmodig och vänlig med valpar.

Leks det vilt får dock ingen av mina hundar vara i närheten då de gärna stjöl leksaker/mat/godis av barnen och att jakten väcks i dem så att barnen kan få sig nyp i kläderna (och ibland i huden).
 
Sv: Barn och hundar

Nej det får de inte.

Barnen fick tidigt lära sig att vara med i hundarnas uppfostran. Hunden respekterar dem och deras mat/saker/säng/rum lika mycket som våra men respekten är ömsesidig. Barnen får lära sig att respektera hundarna också.

Vår första hund älskar barn med tål inte för hög aktivitet/energi och börjar då jucka. Barnen får dels lära sig att förhindra att det ens händer men sedan ser vi föräldrar till att hunden lär sig att inte blanda sig i barnens lek när de har kompisar hemma t ex. Är det barnkalas får hundarna vara bakom galler, för deras skull.

Våra barn var 8 månader, 4 och 7 år gamla när vi skaffade första hunden. Så att ha hund hemma är lika självklart som att gå till skolan för dem. Inget att hysteriskt leka med och pilla med helt enkelt. Ute däremot leker de gärna med hundarna och hundarna tycker det är kul!
 
Senast ändrad:
Sv: Barn och hundar

Mina hundar är inte vana vid barn och jag skulle aldrig låta ett barn behandla mina hundar på annat vis än dom är vana vid. Dvs inga drag i pälsen, svansen, öronen, inget knuffandes, skrik eller "åka hund". Sen tycker jag att småbarn och djur aldrig ska lämnas ensamma ihop och att man ska lära sina barn hur man behandlar djur rätt utan att dra i djuret eller se det som en leksak.
 
Sv: Barn och hundar

Hur hårda är ni med barn och hundar?
Får barnen leka med hundarna hur som helst även om hunden är världens snällaste?
Får barn sitta på ryggen på era hundar?

Absolut INTE!!
Jag har en dotter på 1år och en flock på 4 medelstora hundar. Håller nu på för fullt att försöka få henne att få lite hundvett ;)
Alla våra hundar är väldigt olika, den äldsta är en ÄNGEL med barn, Elina får (för hunden) klättra hur hon vill på henne utan att hon rör en fena. Detta försöker jag nu avstyra (hur mysigt de båda än tycker det är:love:) då det är svårt för barn att skilja på hund och hund. Skulle hon göra samma sak på vår hanhund är det inte säkert vi har nåt barn kvar. (Nåja, lite överdrivet kanske, men han skulle mycket väl kunna gå in så pass i försvar att han bet).
Att hon kryper upp i soffan och lutar sig lite (hon lägger gärna huvudet på rumpan på dem) är okej, så länge det inte går längre.
Hon får ALDRIG slå/nypa/rycka i pälsen/peta i ögonen osv på dem. Då får hon gå därifrån omedelbart.
Går hundarna undan får hon inte följa efter, det betyder att de vill vara ifred.
Allt ovan gäller givetvis alla barn, inte bara mitt.

Sen lämnar jag aldrig henne helt ensam med hundarna så att jag inte ser vad som händer. En olycka händer så snabbt.
 
Sv: Barn och hundar

Vår omplacering kom till oss pga att han hade riktigt svårt för barn. På grund av detta blir han inte "utsatt" för barn överhuvudtaget. (Varken kända eller okända.)

När det väl är dags för barn i min lilla familj kommer jag att vara mycket noga med att se till att barnen lär sig ordentligt hundvett. Och, framför allt aldrig någonsin lämna barn och hund ensamma tillsammans. (Jag är inte säker på att jag skulle kunna lita på någon hund ihop med barn, det är verkligen en kombo där vad som helst kan hända :crazy:.)
 
Sv: Barn och hundar

Min hund är fantastisk med barn. Men mina ungar får lära sig att respektera henne. När hon går undan ska hon få vara ifred och det är en regel vi håller hårt på.
När minstingen var bebis och liten knodd så var det hunden som ville vara med henne hela tiden. Då fick vi ta undan henne i stället för hon kunde bli lite väl kärleksfull.
 
Sv: Barn och hundar

Jag har en son på 16 månader och nej, han får inte hålla på hur han vill med hunden! Hunden är jätte snäll och verkligen älskar barn, men en dag kan något gå fel. Jag har noga uppsikt på hunden och sonen när de "leker", blir sonen för "hård" mot hunden plockar jag bort sonen, blir hunden för hård plockar jag bort han.

Min son är väldigt försiktig runt djur, han älskar djur av alla slag men går inte fram till främmande hundar fast han är sugen på det. Så jag hoppas det håller sig!! :)

Skulle andra barn behandla min hund på ett sett jag inte tycker om skulle jag även då säga till, just på grund av att något kan gå fel.
 
Sv: Barn och hundar

Självklart ska hunden behandlas väl och barn ska lära sig hur man umgås med djur.

Hur dom får umgås, är mycket beroende på hunden (och på barnen givetvis) och barn måste får lära sig att alla djur är olika. Min förra hund t ex var 150% säker med mina barnbarn och hjälpte t ex den ena när den skulle lära sig sitta mm (la sig själv bakom så barnet inte skulle ramla osv). Hon var en superlugn och snäll hund som lugnt skulle gått undan om det blev jobbigt - men helst ville hon ligga och sova mitt i och stördes inte av något. Hon var verkligen fantastiskt snäll - mot allt och alla.

Med mina nuvarande hundar är det väldigt olika. 2 åriga hunden älskar barn och fungerar kanon ihop med mina barnbarn - men barnen måste ändå lära sig att vara försiktiga. Framförallt det yngsta barnet (2 år) som inte lärt sig gränser än. Dels pga hundens storlek och dels så kan även denna hund säga ifrån om det skulle gås för hårt fram.

1-åriga hunden fungerar kanonbra ihop med mitt 7-åriga barnbarn, men inte lika bra med 2-åringen. Yngsta barnbarnet är nämligen i den åldern då det hoppas, springs och det görs många snabba rörelser och det triggar min yngsta hunds vallinstinkter (nafsa, nypa hälar) så där får dom enbart vara ihop om barnet är på relativt lugnt humör och jag har stenkoll. Annars får hunden helt enkelt ta det lugnt i mitt sovrum när barnen är här. Är barnet lugnt fungerar dom däremot väldigt bra ihop och dom sover gärna tätt intill.
 
Sv: Barn och hundar

Min hund är en riktig enmanshund, han är inte intresserad av att prata med människor han inte känner. En bufflig och stor kille på nästan 40 kg. Första gången vi hade hemma ett barn undrade vi lite hur det skulle bli, en 1 årig liten tös som gärna undersöker allt.

Han kröp i princip fram till henne och slickade henne på händerna. Satt snällt bredvid och nästan vakade över henne :love: så underbart att se.
Dock är han mer undrande och lite tillbakadragen med äldre barn så där chansar jag inte. Tror aldrig han skulle göra någonting men anser att om hunden visar att den inte vill vara någons "gosedjur" så ska den slippa. Så jag säger helt enkelt nej om okända barn vill klappa honom. För hans skull.
 
Sv: Barn och hundar

De hundar jag har haft hemma har nästan alla varit väldigt tålmodiga och snälla med barn. Därför har de varit perfekta för att träna barnen på hur man umgås med hundar. Nära mig finns ett dagis och skola med småungar. Jag har också haft grannar med småbarn.

Samtliga ungar har fått lära sig samma saker:
Man klappar lugnt och försiktigt på hunden med en hand i taget och inte på hundens huvud, om hunden inte själv sätter huvudet mot deras hand.
Man springer inte fram till en hund utan går lugnt.
Man sitter bredvid hunden i soffan och vill man gärna så kan man luta sig lite mot den, om den visar att den vill bli klappad osv.
Man pratar lugnt och fint med hunden. Inga höga röster, inga rop, ingenting sådant.

Jag berättar också för alla barn jag träffar att om de möter en hund som de tycker är läskig eller en hund som inte är lika lugn som mina hundar är, då är det absolut bästa att de själva går lugnt och fint förbi hunden utan att titta på den. Om de börjar springa, skrika, ropa och ha sig så kommer hunden mest troligt vilja ta sig fram till dem för att leka eller bli skrämda.

Sen jag började "uppfostra" ungarna häromkring tycker jag faktiskt att barnen här i närheten börjat uppföra sig riktigt bra :p Flera gånger har det hänt att någon börjat springa mot oss och så kommer någon kamrat till dem efter och ropar "NEJ! Du får inte springa! Hunden vill inte!" (och då är det någon jag pratat med tidigare om sådant) :D

Så tja, även om jag inte har egna barn och aldrig kommer ha det så är jag extremt noga med hur barnen beter sig med djuren. De kommer ju mest troligt bete sig likadant mot andra hundar som de gör mot mina hundar. Då är det bra om de behandlar mina hundar som om de är känsligare än vad de är.
 
Sv: Barn och hundar

Vårt barn har råkat sätta sig på hunden vid något tillfälle. Det är naturligtvis inte önskvärt, men eftersom de var i storleksförhållandet 10 kg barn - 40 kg hund så kan jag inte säga att det var nån större katastrof, men självklart försöker vi se till att det inte upprepas.
De, barnet och hunden, älskar verkligen varandra. Därför försöker vi se till att de lär sig hur man umgås, man tar inte varandras mat, knuffas inte, luggas inte, håller tassarna på golvet osv.
Ibland vore det kanske enklare att helt sonika hålla isär dem, men med tanke på det utbyte de har av varandra så lägger vi gärna tiden på att lära dem umgås på ett bra sätt.
Tex är det tvååringen som sköter servering av middag till hunden varje dag, hon har fått lära sig att gömma saker som hunden får leta, hon "figgar" tillsammans med vuxen (mig eller farmor) vid träning.
Att man inte får hälsa på andra hundar har vi tjatat om sen hon var tre månader gammal och hon är numera jätteduktig på det. Hon vet även att det är skillnad på vår hund och familjens andra hundar, tex att man inte får ta farmors gamla hane i benen medan vår tik älskar att bli pillad mellan trampdynorna...
Och så har hon lärt sig att hunden ska gå fooooot:

DSC_1077.JPG
 
Sv: Barn och hundar

Nu har jag faktiskt, ta i trä, inte själv haft någon hund som varit de minsta berörd av barn och jag har heller aldrig haft barn i närheten av den som inte redan sedan tidigare är van vid hundar och förstår att dem inte är leksaker (har inga egna barn).

Men Jag skulle ALDRIG låta något barn rida eller sitta på hundarna!

om vi tar min schäfertik som fullständigt älskade barn så var det ibland svårt att sätta tydliga gränser. Hunden var sådan som alltså gick och la sig hos barnen i barnens rum och mer än villigt lät dem behandla henne hur som helst dvs klä ut henne med deverse huvudbonader, halsband och armband och andra finurliga saker. Sedan följde hon villigt med när barnen ville ha sällskap överallt. Allt tydde på att hon älskade all kontakt hon bara kunde få av barnen men återigen så tillät jag absolut inget klättrande av något slag, hon fick agera huvudkudde på sin höjd men då kommer det här perspektivet som någon annan skrev. Förstår barnen att långt ifrån alla hundar skulle gå med på alla, ibland ganska hårdhänta, pussar och kramar?

När det var aktuellt med min tik (var inne boende hos en barnfamilj med egen hund) så talade jag med föräldrarna om det och kollade vad dem ansåg okej och vi bestämde tillsammans vart gränsen skulle gå då min tik verkligen skulle ha stått ut med allt. Deras tik var precis lika snäll men hon gick därifrån om hon inte ville vara med eller barnet verkade inte alls ha samma intresse för deras hund som min.

Sedan kommer vi till unghunden här hemma nu, som är totalt galen i barn, vet inte om han gillar dem eller bara är nyfiken men han vill inte vika från deras sida man få dra honom i från allt vad barn heter. Dock vågar jag inte lita på honom riktigt, inte det att han är arg på någotsätt men han är extremt närgången och väldigt flamsig och olyckor händer så lätt så där gäller det att ha en lite nagel i ögat på honom hela tiden för allas skull. Jag vill att han ska gilla barn men han måste också förstå att dem (precis som han)inte tål allt för hårdhänt behandling och att barnen inte är leksaker så här handlar det om träning på kommunikation åt båda hållen barn till hund och hund till barn.
 
Sv: Barn och hundar

Ömsesidig respekt kör vi med här :).

Givetvis får inte dottern bete sig som hon vill med hunden. Men för att det ska fungera att ha hund och barn tillsammans dagligen så krävs det (i min värld) att hunden också har en bra toleransnivå.
 
Sv: Barn och hundar

Gamle Loke ÄLSKAR alla barn. Han bryr sig inte vad de gör med honom, bara han får lov att vara med. Barn får inte sitta på hans rygg eller störa honom när han äter (där säger jag stopp) men de får kramas, klappa, vila med honom i hans bur etc. Det finns inte en chans att denna hunden någonsin använder tänder för att freda sig och han känner aldrig något behov av att freda sig när det gäller barn. Den farligaste delen på honom är svansen som lätt kan välta ostadiga småbarn.

Lille Sarek är mycket mer försiktig. Små spädbarn som ligger gillar han, och så har han lärt känna några barn som han tycker är ganska roliga. Men han har ett visst zonförsvar och dessutom en viss social osäkerhet så allt umgänge med barn är strikt övervakat.
 
Sv: Barn och hundar

Jag har inte behövt reglera deras umgänge. Storsint hund och ett barn som är försiktig med hunden.
Hon har aldrig dragit i päls eller öron, eller satt sig på henne.
Det är friktionsfritt helt enkelt.
 
Sv: Barn och hundar

Med tanke på att barnet är större än hunden så låter jag inte sonen rida på hunden;)
Mitt barn är bara ett år och det är svårt att lära honom att vara försiktig, men han menar aldrig illa. Han kan lägga sig över hunden för att han vill gosa, samma anledning som han kan dra i pälsen. Helt enkelt svårt att låta bli.
Men jag försöker (klappa snällt fungerar så länge han inte kommer till de längre håret) och att han lägger sig över hunden då tar vi bort och förklarar.
Men det är väldigt svårt för en sån liten att fatta att det kan göra ont. Jag tror det hade varit enklare om hunden själv kunde säga till sonen, men han bara uthärdar.

Jag tycker inte det är helt bra att hunden är så tolerant också på det sättet att alla hundar inte är det. Sonen är hundgalen och favoriten är min kompis schäfer valp eller en annan kompis fox terrier valp. Första ordet var "ta" vilket betyder hund enligt honom.

Jag hoppas att min hund kommer få lättare att säga till sonen, eftersom jag tror sonen lyssnar mer på det.
Sen det där med ömsesidig respekt för mat funkar inte så bra här hemma:angel: Hundmat är löjligt gott enligt sonen och han matar gärna hunden konstant med sina mackor, kex och mat.
 
Sv: Barn och hundar

Din son kommer att bli äldre och då ha lättare för att förstå.

När min dotter var runt året fick vi passa henne kring djur eftersom dom är normalt nyfikna och inte har förståelse för att man inte kan peta in sitt finger genom ena hålet på hundens näsa exempelvis ;).

Nu är hon 3½ år och behovet av att passas med hunden har försvunnit helt :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 639
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 843
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 430
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 211
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp