Bukefalos 28 år!

Barn och ponnyhantering

vicsan

Trådstartare
Jag har en dotter på 8 år som har blivit väldigt hästintresserad. Vi har egna ponnies på gården som jag har tränat mycket både från marken och från hästryggen. Min dotter har fått vara med både från marken och ridit en del. I går var hon ute och red den ena ponnyn i skogen (jag gick vid sidan om för jag vill inte släppa henne själv i skogen) och ponnyn blir rädd för nåt i skogen och tar ett jätte hopp så min dotter flyger av. Ponnyn blir rädd för dunsen och försöker sparka åt mon dotter som ligger på marken. Tack och lov så träffar hon inte. Det är aldri någon som har trillat av från den ponny så det var en ny situation för ponnyn. Hur kan man träna på att "trilla av" så hon lär sig att det inte är farligt? Hur ser ni på beteendet att hon försökte sparka efter min dotter? Var skulle ni ha gjort i min situation när det hände? Jag tog tag i ponnyn och ledde iväg henne så hon inte skulle träffa min dotter. Ponnyn sparkkade bara med ena benet några gånger så hon stod inte och attackerade henne på båda bakbenen Tacksam för råd.
 
Sv: Barn och ponnyhantering

det var nog bara en reaktion att försvara sig, hästen blir rädd och hoppar till (glömmer ev ryttaren), ngt ramlar ner från ryggen och då blev det kanske lite "naturligt" att hota med ena benet mot det okända som ramlade ner från ryggen. de unghästar jag har sett folk ramla av, har antingen reagerat som "oj vad var det?" och frusit fast på stället. eller "hjälp jag blir attackerad av ett rovdjur" bockar runt lite och sparkar med bakbenen. är dom inte vana vid att det är ryttaren som ramlat av så förstår man att de reagerar som de gör.
tror inte hästen riktigt menade att attackera ryttaren, mer att den blev rädd.
 
Sv: Barn och ponnyhantering

Håller med, den blev bara skrämd.

Skulle det hända så skulle jag bara se till att den fattar att det var dottern och inte en varg som dök upp, dottern får prata med den så att det låter bekant och ponnyn får se efter och se att det var den lilla tjejen, så att de förhoppningsvis räknar ut att det var flickan om ramlade av och nu ligger där jämte.
 
Sv: Barn och ponnyhantering

Fånga ponnyn, dottern får gå fram och klappa och prata lite med den, när den är lugn, hoppa upp igen och lämna det som hänt bakom sig.
Fortsätt och visa att det inte var något farligt.
 
Sv: Barn och ponnyhantering

kl

Alla hästar reagerar ju olika, men jag har alltid vant mina vid rörelse runt benen.

Träna ponnyn på att ha saker kring benen, även som låter.
Börja försiktigt med grimskaft tills ni kan svänga med det runt benen. Övergå till longerlina, spö med påse på etc.

Man kan låta hinkar , säckar, ja det mesta dunsa runt kring benen på ponnyn och till sist bryr sig de flesta hästar inte om det dunsar eller flyger saker runt benen.
Men allt ska ske långsamt och försiktigt i hästens takt så det inte blir motsatt effekt.

Samma kan man ju lära hästen att om tyglarna släpps ska den stå still. Väldigt smidigt vid avtrillningar:D

När min tös har trillat av (såvida inte en skada uppkommit som förhindrar det) så gör jag inte så stor sak av det. Lugnt fram till hästen och upp igen. Brukar vara det bästa.
 
Sv: Barn och ponnyhantering

Tack för alla råd om situationen. Jag gjorde inte så stor grej av situationen när det hände utan stod vid ponnyn och lugnade henne. Min dotter blev rätt rädd och ledsen men hon kom upp på hästryggen igen. Hon såg inte att ponnyn försökte slå efter henne. Ponnyn är supercool i de flesta sitationen och är van vid liv och rörelse runt benen men tydligen har vi inte vant henne tillräckligt. Jag såg på ögonen och öronen att hon blev rädd när dotter flög av. Det positiva var att hon stannade så fort min dotter trillade av.
 
Sv: Barn och ponnyhantering

Jag håller med de andra om att hästen bara försvarade sig.

För att lösa problemet med rädslan för att någon trillar av kan man träna hästen att bli van vid att studsa en pilatesboll bredvid den samt när du rider.

När den kan det kan du även träna på att hoppa av hästen undertiden den skrittar/travar. Detta får den att bli mer van vid att något plötsligt kan trilla ner från ryggen.
 
Sv: Barn och ponnyhantering

En del kan reagera med ett plötsligt jättehopp om de blir bitna/stuckna av någon insekt på ett känsligt ställe.
Sparkarna efter kan eventuellt vara en reaktion på att det fortfarande gjorde ont.

Jag har även varit med om att åka av efter hejdundrande avbockning där sedan hästen vände sig om och måttade sparkar mot mig när jag låg på marken. Den stackars hästen hade ont i ryggen. (Vilket jag tyvärr inte visste innan jag satt upp på den.)

/V
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 732
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 251
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp