Barn och valp, hur TÄNKER folk??

skuggi

Trådstartare
Igår hände nått alldeles gräsligt här på gården... hur gräsligt vet jag inte säkert, men det LÄT gräsligt :cry:

Jag var ute på gräsmattan med lilla valpen då jag träffade på två små flickor i 5-7 års-åldern. De bar på en liten mopsvalp som visade sig vara lika gammal som min (9v).
De var ute med valpen HELT själva, INGEN vuxen och INGET koppel. Vet inte hur mopsar är vid 9v ålder, men min lilla skulle lätt springa ifrån mig om han ville och var lös..

Hur som helst så skulle de gå in med valpen och gick upp till sitt hus (3-vånings lägenhetshus). Där finns det en ganska rejält tung dörr, med vassa metallkanter...
Så hör jag plötsligt hur valpen SKRIKER :eek: (det lät så hemskt så tom min lilla valp avbröt leken och bara satte sig, det hördes på ekot att det var inne i trapphuset valpen skrek). Jag tittar upp mot huset och ser ena flickan öppna dörren inifrån (den var stängd helt...), lyfta upp valpen och lugnt gå in i huset igen. Detta medan valpen SKREK hysteriskt, ännu värre blev det när hon lyfte den :cry:

Vad ÄR det för j****la föräldrar som låter så små ungar släpa omkring på en valp på det där sättet???
Vet inte hur det gick, ibland låter de ju som tokiga fast de bara blivit rädda, vet inte i vilken lägenhet de bor och har inte sett dem ute nått sen dess.. :(
Om det gick hyfsat för valpen denna gången så lär ju inte föräldrarna få veta vad som hänt, och då lär ungarna ju gå ut med den igen, nästa gång kanske den blir överkörd, heller avklämd på mitten i dörren..

*morr*
Ville bara skriva av mig... har inte rumsrena ord för att beskriva vad jag tycker om de här föräldrarna... Jag känner mentalt efterblivna personer som skulle fatta sånt där bättre.. och såna får skaffa barn.. och hund?? Tycker man borde införa lämplighetstester både för folk som vill skaffa barn och hund, särskilt i kombination...
 
Sv: Barn och valp, hur TÄNKER folk??

Det är hemskt att vuxna människor inte har mer vett än att låta små barn handskas ensamma med djur på det sättet. Om du får reda på var de bor så kan du ju gå dit och helt försynt fråga hur det gick med valpen eftersom du hörde att den klämdes och blev orolig.
 
Sv: Barn och valp, hur TÄNKER folk??

Jo, jag tänkte hålla utkik och se om mamman kommer ut med valpen. De borde ju behöva springa ut lika ofta som vi föreställer jag mig :p
Om den inte blev allvarligt skadad och inte är hemma mer :cry:
 
Sv: Barn och valp, hur TÄNKER folk??

Det är så galet, och hemskt fascinerande på samma gång. Föräldrarna släpper gladeligen iväg ungar med små valpar (eller större hundar med för den delen). Undrar om samma föräldrar skulle sticka åt barnet en bunt med 10 000kr och säga "gå ut en sväng du". :crazy::cool:
 
Sv: Barn och valp, hur TÄNKER folk??

förstår inte det där heller, min brorsdotters jämngamla kompis, 8 år, har en egen chiuahua och springer runt med den som en leksak. Lyfter upp sätter, ner, skickar omkring, lägger i dockvagn.
Tar med den när hon går hem till kompisar.
Valpen blir snart 6 månader, men den leker inte, den bara ligger.
Verkar vara helt död på insidan.
Föräldrarna har varsin hund också, och de skaffade valpen som en "leksak" till dottern.
 
Sv: Barn och valp, hur TÄNKER folk??

Jag blir så förbannad när jag hör och ser detta. Men än mer förbannad blir jag varje gång jag besöker en inofficiell utställning som innehåller detta avskyvärda kapitel "Barn med hund" :devil:

För VAD kan man vänta sig av folk som besöker en utställning om inte lite eftertänksamhet och kunskap om hundar? Och är ägarna inte nog insiktsfulla så är åtminstone arrangörerna det. Så VARFÖR förekommer det fortfarande att små livrädda valpar släpas runt i ringarna av småbarn som är allt annat än ett stöd för valpen???!!! *ser rött:eek:
FÖRBJUD detta elände. Barn med hund är ett trevligt och familjärt inslag MEN sätt för guds skull ett krav på att det ska vara utställningsvana hundar i momentet. Aldrig skulle man låta en femåring piska runt ett litet ponnyföl framför publik så varför händer det HELA TIDEN på hundutställningar?! :mad::devil:
 
Sv: Barn och valp, hur TÄNKER folk??

förstår inte det där heller, min brorsdotters jämngamla kompis, 8 år, har en egen chiuahua och springer runt med den som en leksak. Lyfter upp sätter, ner, skickar omkring, lägger i dockvagn.
Tar med den när hon går hem till kompisar.
Valpen blir snart 6 månader, men den leker inte, den bara ligger.
Verkar vara helt död på insidan.
Föräldrarna har varsin hund också, och de skaffade valpen som en "leksak" till dottern.

Fy fan :crazy:

Vad tusan tror de barnen lär sig om djur då?
Att de är accessoarer? Usch vad arg jag blir när jag läser/ser sånt här.
 
Sv: Barn och valp, hur TÄNKER folk??

Igår hände nått alldeles gräsligt här på gården... hur gräsligt vet jag inte säkert, men det LÄT gräsligt :cry:

Jag var ute på gräsmattan med lilla valpen då jag träffade på två små flickor i 5-7 års-åldern. De bar på en liten mopsvalp som visade sig vara lika gammal som min (9v).
De var ute med valpen HELT själva, INGEN vuxen och INGET koppel. Vet inte hur mopsar är vid 9v ålder, men min lilla skulle lätt springa ifrån mig om han ville och var lös..

Hur som helst så skulle de gå in med valpen och gick upp till sitt hus (3-vånings lägenhetshus). Där finns det en ganska rejält tung dörr, med vassa metallkanter...
Så hör jag plötsligt hur valpen SKRIKER :eek: (det lät så hemskt så tom min lilla valp avbröt leken och bara satte sig, det hördes på ekot att det var inne i trapphuset valpen skrek). Jag tittar upp mot huset och ser ena flickan öppna dörren inifrån (den var stängd helt...), lyfta upp valpen och lugnt gå in i huset igen. Detta medan valpen SKREK hysteriskt, ännu värre blev det när hon lyfte den :cry:

Vad ÄR det för j****la föräldrar som låter så små ungar släpa omkring på en valp på det där sättet???
Vet inte hur det gick, ibland låter de ju som tokiga fast de bara blivit rädda, vet inte i vilken lägenhet de bor och har inte sett dem ute nått sen dess.. :(
Om det gick hyfsat för valpen denna gången så lär ju inte föräldrarna få veta vad som hänt, och då lär ungarna ju gå ut med den igen, nästa gång kanske den blir överkörd, heller avklämd på mitten i dörren..

*morr*
Ville bara skriva av mig... har inte rumsrena ord för att beskriva vad jag tycker om de här föräldrarna... Jag känner mentalt efterblivna personer som skulle fatta sånt där bättre.. och såna får skaffa barn.. och hund?? Tycker man borde införa lämplighetstester både för folk som vill skaffa barn och hund, särskilt i kombination...



Ush då låter inte kul..

Man blir så arg när man ser sådant, ingriper direkt!!
För ett tag sedan hade vi våra katter ute som vanligt på bakgården.
Här brukar det leka barn och just denna dagen var det en drös ute.
Efter fem minuter ser vi vår röda katt springa i full karrär och ungarna efter.:(
Inte nog med det kastar de grejor efter katten.
Min kille skriker efter dom och de lägger av efter ett par tillsäggningar!!
 
Sv: Barn och valp, hur TÄNKER folk??

Lika tråkigt varje gång att höra sånt här

Nåt som också är tråkigt är när hundägare tvingas avliva sina hundar när hundarna efter ett antal slitt och ryck i öronen/svansen säger ifrån med ett litet naffs..
(Med naffs menar jag inte ett stort hugg där det börjar blöda)

Tycker det är tråkigt att föräldrarna inte har bättre koll, eller pli på sina ungar. Eller för den att ungarna inte lär sig att lyssna på djurens tillsägelser/varningar..

Samma sak hände oss (vi avlivade inte!)

Hade främmande hos oss och hade ett flertal gånger sagt till barnen att de INTE fick vara dum eller störa hunden.
Ändå kommer en av ungarna in och lipar över att hunden bet honom.
Vars då frågade vi, "här på handen"..Syndes inte ens ett märke...:grin:

Den ungen fick lära sig och fick turligt nog en redig utskällning av sina föräldrar när det framkom att ungen hade dragit hunden i svansen...
 
Sv: Barn och valp, hur TÄNKER folk??

*delvis kl*

Hade ingen aning om att ungar fick "visa" valp på utställning :eek:
Det låter fruktansvärt :cry:
Enligt min åsikt har barn mycket sällan medvetenheten och medkänsla nog för att kunna hantera ett djur på ett korrekt sätt på egen hand. De tar i för hårt, de har inte rätt tajming och de gör bara djuren förvirrade och i värsta fall skrämda. De är själva barn, och behöver övervakas och ledas och lära sig rätt beteende. De ska INTE hantera djur själva.

Jag skulle aldrig lämna ett barn ensamt med mina djur, oavsett hur snäll de är. För barn är inte snälla, de kan lätt klämma fel, kliva på djuret eller liknande, och det vill jag aldrig utsätta mina djur för. Ska ungar kladda på mina djur är det under mitt stränga överinseende, och de gör ENBART det jag säger att de får göra, annars får det vara.
Har vi haft besök av ungar har jag sett till att katterna antingen är ute eller instängda.

Det är bra för barn att ha djur, OM de får lära sig om djuret och dess skötsel av sina föräldrar, de måste lära sig att djur inte är leksaker, och det tror jag inte de lär sig om man släpper ut dem vind för våg eller lämnar dem ensamma.
Usch, jag mår dåligt varje gång jag tänker på det där lilla pyret... :cry: har inte sett dem mer... men håller utkik...
 
Sv: Barn och valp, hur TÄNKER folk??

kl


Det är naturligtvis jättehemskt att barn får ha djur som de inte vet hur de ska behandla, även sådana som inte är hundar. Så en tjej slänga runt en marsvin för ett tag sen, henne skällde jag ut REJÄLT.

Det jag blir mest förvånad över är alla dessa historier som dyker upp, men ingen har gjort någonting?
 
Sv: Barn och valp, hur TÄNKER folk??

*delvis kl*

Hade ingen aning om att ungar fick "visa" valp på utställning :eek:
Det låter fruktansvärt :cry:

"Barn med hund" är en specialklass som brukar anordnas på inofficiella utställningar. Det brukar ske i pauser eller liknande, antagligen i syfte att få barn intresserade av utställningar.
På officiella utställningar finns "Junior handling" men det är en ren tävlingsform mer seriöst inriktad och där tävlar man i konsten att visa hund, alltså hunden i sig bedöms inte utan bara själva uppvisandet från föraren. "Barn med hund" är med andra ord ett knatteförstadie till "Jounior handling" med inte så benhårda regler och lite mer på lek.

Som sagt, jag tycker inte det är fel med "Barn med hund". Men det ska vara UTSTÄLLNINGSVANA och VUXNA hundar i klassen. Barnen själva är ju med för att vinna, så frustrationen över en valp som bara försöker gömma sig, piper och kryper baklänges torde säga sig själv... Det handlar inte om att stötta hundarna, utan att barnen ska lära sig visa hund på ett roligt sätt, så varför ingen reagerar på att det är valpar i ringarna fattar jag inte!? Det är som att ha barnridning eller nybörjarlektioner på en unghäst. Vansinne :mad:
 
Sv: Barn och valp, hur TÄNKER folk??

Ovan som jag är med utställningar så har jag bara sett det en gång, o det var en fröjd för ögat!

Det var pa raspecialen för Bergers på Lida i sommras.
Enbart hundar som tävlat tidigare under dagen fick delta o yngre familjemedlemmar fick visa dem.

mvh
 
Sv: Barn och valp, hur TÄNKER folk??

Låter som ett vettigt upplägg :)
Däremot tror jag att de som besöker en rasspecial ofta har en större kunskap än de som besöker "vanliga" inoffare.

Alla är vi nybörjare ibland, men man kan tycka att föräldrarna till barnen ska ha vett nog att se att valparna lider av behandlingen, även om man inte har livslång rutin på hundar så måste man väl ha något vett i huvet? Eller är man mer mån om att barnen ska få tävla? Jag tycker hur som helst att arrangörerna ska gå in och säga till när sådant förekommer. För är det nån som kan hund så är det väl kennelklubbarna/rasklubbarna? Man behöver inte vara proffs för att se att en stressad och pipande valp som springer baklänges och hänger sig i kopplet inte trivs i sammanhanget.:crazy:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 035
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 735
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 037
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 438
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp