Bukefalos 28 år!

Barn sköt raketer in i hästhage

Sv: Barn sköt raketer in i hästhage

*kl*

Barnen är anmälda för djurplågeri.

Har häst i stallet (men tack o lov inte drabbad av händelsen) och några föräldrar i stallet pratade med barnens (de som sköt) föräldrar och de verkade inte bry sig. De frågade hur barnen ens hade fått tag på raketerna, "det är jag som köpt ut dem". svarar mamman då :eek:.
Som sagt, polisanmälan är gjord och det har stått om dem i båda dagstidningarna här, så jag hoppas det löser sig. Hästen i fråga verkar må bättre nu oxå.

Ur artikeln: "Polisen vet inte vilka barnen var och uppmanar föräldrar att vara observanta på sina barn när de är ute och smäller smällare."

Mkt märkligt att polisen inte vet vilka barnen är när folk pratat med föräldrarna. Måste vara hemskt resurskrävande att ta reda på vilka de skyldiga är :grin:
 
Sv: Barn sköt raketer in i hästhage

Om så många som möjligt skriver till regeringen och ber dom förbjuda smällare och raketer kanske de lyssnar! Tänk även på alla hundar som måste äta lugnande på nyårsnatten, de vilda djuren och för att inte tala om spridningen av alla enormt giftiga ämnen som fyrverkerier innehåller!
Personskador och bränder orsakas ocså av fyrverkerierna. Stoppa vansinnet!!!:mad:
 
Sv: Barn sköt raketer in i hästhage

Ur artikeln: "Polisen vet inte vilka barnen var och uppmanar föräldrar att vara observanta på sina barn när de är ute och smäller smällare."

Mkt märkligt att polisen inte vet vilka barnen är när folk pratat med föräldrarna. Måste vara hemskt resurskrävande att ta reda på vilka de skyldiga är :grin:

Grejen var att barnen sprang iväg (de är väl mellan 12-15 år kanske) så polisen kunde väl inte veta säkert. Jag har faktiskt inte satt mig in i det så himla mycket eftersom det var så många andra (främst de drabbade) som var väldigt insatta.

Och som någon annan skrev att det var bra att vi höll oss lugna. Alla var inte lugna kan jag väl säga. En vuxen människa var på väg att ge sig på en 11-årig syster till pojkarna, som tillbringar mycket tid i stallet. Hon har även sagt att pojkarna tidigare skjutit luftgevär på hästarna. Men det är ju inte hennes fel att hennes bröder beter sig som de gör.

Jag välkomnar totalförbud av alla former av raketer o smällare.

Åå, jag önskar att det kunde bli så!
 
Sv: Barn sköt raketer in i hästhage

Om så många som möjligt skriver till regeringen och ber dom förbjuda smällare och raketer kanske de lyssnar! Tänk även på alla hundar som måste äta lugnande på nyårsnatten, de vilda djuren och för att inte tala om spridningen av alla enormt giftiga ämnen som fyrverkerier innehåller!
Personskador och bränder orsakas ocså av fyrverkerierna. Stoppa vansinnet!!!:mad:

Finns det inte massa anti-raket grejer man kan gå med i och skriva på listor och sånt? *googlar*
 
Sv: Barn sköt raketer in i hästhage

Och som någon annan skrev att det var bra att vi höll oss lugna. Alla var inte lugna kan jag väl säga. En vuxen människa var på väg att ge sig på en 11-årig syster till pojkarna, som tillbringar mycket tid i stallet. Hon har även sagt att pojkarna tidigare skjutit luftgevär på hästarna. Men det är ju inte hennes fel att hennes bröder beter sig som de gör.

Det var jag som skrev det...
Jag hade kanske inte gett mig på en syster till de "misstänkta" för det är ju inte hennes fel, men defenetivt föräldrarna som helt lugnt bara ryckte på axlarna o jag hade garanterat talat om för ungj*vlarna att så får man inte göra :mad:
Jag hade självklart inte handgripligen gett mig på dom men dom hade defenetivt fått en utskällning som inte var av denna värld! :devil::mad:
 
Sv: Barn sköt raketer in i hästhage

Finns det inte massa anti-raket grejer man kan gå med i och skriva på listor och sånt? *googlar*

Jag vill oxå skriva på om du hittar det (hinner inte googla själv..) ;)

Precis som nån nämnde så finns det ju faktiskt vilda dju som drabbas av detta oxå, inte bara våra "tamdjur".. :(

Hur många olyckor drabbar det inte även oss människor som dör, förlorar nån kroppsdel/funktion??

Det brinner pga dessa raketer....

Listan är oändlig, tyvärr :(
 
Sv: Barn sköt raketer in i hästhage

Håller helt med bortkommen, jag har också gnällt i många år att det är så total avsaknad av hänsyn till djur, djurägare och flyktingar från krigsländer! Är det verkligen nödvändigt att ge dessa så mkt stress och lidande?! :confused:
Att raketer är tillåtet att brassa på hur som helst, när som helst och av vem som helst, det är i mina ögon fullkomligt obegripligt!
Lite lagom raketskjutning vid tolvslaget om man bor på lämpligt ställe, det är ju ok. Men det är ju ytterst sällan det är så!

Dessa ung- :devil: som skjuter in raketer i hästhagar borde få ett rejält kännbart straff! Och eftersom de inte är straffmyndiga (gissar jag) så borde föräldrarna få ta smällen med rejäla böter och gärna ett par dagar i fängelse. Borde nog få fler än en förälder att tänka till innan ungarna får raketer om de vet att de riskerar att hamna i straffregistret!
 
Sv: Barn sköt raketer in i hästhage

Håller helt med bortkommen, jag har också gnällt i många år att det är så total avsaknad av hänsyn till djur, djurägare och flyktingar från krigsländer! Är det verkligen nödvändigt att ge dessa så mkt stress och lidande?! :confused:
Att raketer är tillåtet att brassa på hur som helst, när som helst och av vem som helst, det är i mina ögon fullkomligt obegripligt!
Lite lagom raketskjutning vid tolvslaget om man bor på lämpligt ställe, det är ju ok. Men det är ju ytterst sällan det är så!

Dessa ung- :devil: som skjuter in raketer i hästhagar borde få ett rejält kännbart straff! Och eftersom de inte är straffmyndiga (gissar jag) så borde föräldrarna få ta smällen med rejäla böter och gärna ett par dagar i fängelse. Borde nog få fler än en förälder att tänka till innan ungarna får raketer om de vet att de riskerar att hamna i straffregistret!

Malmö kommun är ju på väg att ändra sina ordningsstadgar så att det skall vara tillåtet med fyrverkerier några timmar runt tolvslaget och förbjudet resten av tiden.

Samma sak lär nog hända här i Lund för här brann en skola ner efter förmodad lek med förverkerier. kostnad ca 70 miljoner kronor!
 
Sv: Barn sköt raketer in i hästhage

Föredömlig kommun! Hoppas att fler kommuner följer efter och beslutar samma sak!
 
Sv: Barn sköt raketer in i hästhage

Föredömlig kommun! Hoppas att fler kommuner följer efter och beslutar samma sak!

Jag kom att tänka på en sak. Jag vet inte riktigt hur dessa ordningsstadgar fungerar. Ibland gäller vissa restriktioner bara stadsplanlagt område. Jag hoppas det inte blir så för fyrverkerier.
 
Sv: Barn sköt raketer in i hästhage

Jag fattar inte att deras föräldrar kan tillåta deras barn att ha raketer.....?det är väl 18 års gräns,fy skäms på er som ger raketer till barn:devil:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En tankbil körde på söndagen av vägen och in i en hästhage vid Karlslunds ridskola i Grödinge. Ridskolan har länge krävt...
Svar
0
· Visningar
1 020
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kommunens tekniker traskade rakt in i hästhagen utan att underrätta hästägaren. Att de stod en hingst i hagen såg de inte, förrän...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ny forskning visar att ridning aktiverar den delen av hjärnan som står för lärande. Så vill du ha smarta barn är det dags att boka in...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp