Barn som bits

Luna10

Trådstartare
Det är alltså vårt barn som blir bitet:crazy:.

V, 2 år, har nu för fjärde gången sen han började dagis i höstas kommit hem med bitmärken. Förut har det varit i hand/fingrar, nu hade han ett "snyggt" märke på kinden. Som tur är har det inte gått hål på skinnet men röda märken som sitter kvar flera dar är ju illa nog.

Vi vet vem som bits, det är ett barn i samma ålder som V. Både dagispersonal och V själv har sagt vem det är. Tydligen pratar inte barnet så mycket ännu och att bitas är h*ns sätt att reagera.

Jag förstår ju att det inte är dagis sak att uppfostra barn och kanske det inte är nånting att bry sig om egentligen? Det är kanske nånting man får stå ut med om man har sitt barn på dagis? Vet inte eftersom det är vårt första barn.

Visst har V också haft perioer när han var mindre då han bets för att testa var som hände, men vi var ju hela tiden noga med att markera att det inte är ok, och det gick ju över ganska fort.

Sv: Barn som bits

Mitt barn bet som liten. Han är idag 2½ år och det händer nästan aldrig längre.
Det är visst förskolepersonalens uppgift att uppfostra. (Givetvis tillsammans med föräldrarna!)
Barn biter VÄLDIGT sällan för att vara elaka. Oftast är det för att de har så mycket känslor som de inte vet hur de ska uttrycka.
Hoppas det slutar snart och att ditt barn slipper bli biten mer.

Jo, i det fallet är det förskolans uppgift att uppfostra, tillsammans med föräldrarna. Vår son bet ett annat barn i fingret för ett tag sen. Inte hårt (det gick inte hål) men tillräckligt för att det andra barnet skulle bli ledset. Jag tyckte det var jätteretligt och vi frågade personalen hur de agerade när sånt här hände. De sa att de har extra koll på det barnet som bits för att försöka förhindra att det händer igen.

Sonen bits inte hemma. Nu längre... Det hände när han var yngre. Och vi har inte hört nåt om att det skulle ha hänt fler gånger på förskolan heller.

När barnen är på dagis är det absolut personalens ansvar att uppfostra dom. Om ungen nu bits så pass mycket och hårt så får de väl helt enkelt ha en personal i närheten av henom hela tiden.

Det är kanske nånting man får stå ut med om man har sitt barn på dagis?

Nej, det är INTE något man måste stå ut med! Du lämnar ditt barn i förtroende till dagis, det är alltså deras ansvar att ditt barn inte skadas på dagis! Visst kan olyckor hända men att det händer 4 ggr, då hade jag tagit upp med dagis att det är ett stort problem.
Kan dom inte ha koll på det bitande barnet måste dom ta in extra personal eller göra annat för att barnet inte ska skada andra barn. Extra koll på barnet är en självklarthet tycker jag!
Kräv att det inte händer igen. 4 ggr är för många!

Är det bara erat barn som blir biten eller är det flera som blir drabbade?
Hur reagerar dagispersonalen när ni pratar om detta?

Till alla:

Jag har förstått det så att det inte är bara vårt barn som blir bitet.
Nu sist hade det gått till så att alla barnen stod vid fönstret och tittade på nånting ute, personalen var med. Kanske blev det lite trängsel eller nåt.
V sa ingenting just när det hände (han är rätt tålig), men när de gick bort från fönstret hade han sett lite lessen ut, men det syntes inga märken då ännu. Däremot när de gick ut senare under dagen hade tandmärkena framträtt och då förstod ju alla vad som hade hänt... Nu 3 dagar efteråt har det börjat bli blått:crazy:.
Jag ska absolut ta upp det igen när jag hämtar i em.

Isak blev biten på dagis två gånger, en gång när han låg och sov:crazy: då hade ett annat barn gått fram och bitit honom i handen
Andra gången hade han ett bitmärke precis under ögat :crazy:

Tog upp det med personalen och krävde att de skulle se till att det inte hände igen, vilket det heller inte har gjort.
Självklart ska ni inte behöva stå ut med att ert barn blir bitet.

Bästa sättet brukar vara att punktmarkera det bitande barnet. Är det för lite perspnal för att lyckas med detta skulle jag som förälder vända mig till rektorn och kräva en resurs.
/Sar (vars två äldsta barn hade en kort bitperiod. De bet dock bara varandra så det höll sig inom familjen. Stenhård punktmarkering på hemmaplan!)

Nu har jag tagit upp bitandet igen med personalen;

Det är INTE bara V som blir biten, det drabbar alla mer eller mindre. Han är i alla fall inte mobbad på något sätt. *skönt*

Det är inte bara ett barn som biter, det finns tydligen ett till. Personalen har pratat både med de bitande barnen och deras föräldrar, men det är inte så lätt att förklara för en 2-åring att det gör ont på andra när man biter... De försöker hålla extra koll men det kan ju gå jättefort och komma i princip utan förvarning.

Så nu är jag lite lugnare. Får hoppas att det inte händer igen.

½ kl

Alltså att kräva att det aldrig händer igen, känns som fel steg att gå. Det måste vara fruktansvärt jobbigt även för föräldern som har det barn som biter och hur man än vaktar så är dom små otroligt snabba. Jag håller med Sar, det bästa är att punktmarkera och även göra det i hemmet.

Luna10: Vad skönt att ni pratat om det. Var "bitbarnets" föräldrar också informerade om detta?

Vad skönt att ni pratat om det. Var "bitbarnets" föräldrar också informerade om detta?

Ja det var de.
Vi var ju inte de enda föräldrarna som påtalat det.

Dessutom är vårt dagis personal jättenoga med att alltid meddela om det är något speciellt med ens barn, berättar alltid hur de ätit och sovit och så:laugh:.
Så det är klart att de har pratat med "bitarnas" föräldrar.

Det är inte okej! Blir det en femte gång så är det riktigt illa tycker jag, visst kan man missa snabba barn men när det dessutom har hänt fyra gånger bara på ditt barn och dessutom att antal gånger på andra barn så anser jag att personalen brister i ansvarskänsla. De måste kunna se till att det inte händer, fråga dem var de har för plan för att se till att det inte händer igen. Att ens barn blir bitet i den utsträckningen hör inte till vad man får stå ut med i förskolan.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 057
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 717
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 388
Senast: Johanna1988
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 858
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?