Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Håller med fullständigt!
Vi bor mitt i en by och har ofta barn som klappar alla djur, har även sett att de matar dem. Jag har gjort så att jag förklarat för alla att man GIVETVIS får klappa våra djur utanför staketet när vi inte är med då man annars kan skada sig och att om man vill mata så får man ge den tillåtna maten (som jag gått igenom´) på marken då hästar annars blir nafsiga.
funkar superbra.

De flesta vuxna vet inte heller varför man inte får mata hästar eller varför man inte bör gå in till dem. Det är så enkelt och självklart för oss som håller på med hästar men det är helt okänt bland många andra. Att skälla och gorma på dem som gör saker på grund av okunskap är inte särskilt konstruktivt.

Så eftersom Kosmostanten håller med mig så håller jag med henne :D

När jag var liten gick mormor en kvällspromenad varje kväll och hade fickorna fulla med morötter, knäckebröd och sockerbitar som hon matade i den där trevliga lilla ponnyn som stod längs promenadvägen. Inte på något sätt för att vara elak utan för att hon blivit "kompis" med den lilla kusen och tyckte så mycket om den. Inte hade hon någon aning om hur jobbig en tiggig och nafsig ponny kan vara och inte kände hon till något om fång heller.

Kan ju tänka mig att ägaren hade varit måttligt road av tilltaget. Men om denne skällt ut min mormor hade det ju varit helt fel, om denne i stället förklarat för mormor varför och kanske kommit överens om att hon bara skulle ge någon morot och kanske att hon inte skulle ge moroten ur handen utan hellre lägga in den på backen så hade det blivit en helt annan sak.

Man kan välja att kriga mot världen eller att försöka få världen på sin sida.

Min tanke är att om man får folk med sig så blir det så mycket enklare än om alla är emot en... men det är ju MITT sätt förstås.

Själv har jag en shire och till den är det i alla fall ingen som går in... folk tror att en större häst är farligare än en mindre - en sanning med stark modifikation för de två söta små tvåårshingtarna är ju till exempel en klart större risk för skada...
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

funderar på någon skylttext vid öppning typ "tänk på att alltid fråga ägaren innan du går in i hagen eller matar hästarna". Skulle det passa?

Är det något mer man ska tänka på?

Det tycker jag är en bra formulering.
Men du måste komma ihåg att alla inte kan läsa. Nu är det ju barn det handlat om dessutom.
Det bästa vore nog att sätta upp skylten OCH försöka prata med förövarna.

Jag hade nog valt att ta kontakt med skolan. Kanske du kan få några minuter att tala med varje klass och förklara för barnen att dom inte får mata eller gå in till hästarna, och tala om hur galet det annars kan bli.
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Undrar lite allmänt ...
Är det inte föräldrarna som ska informeras/påminnas?
För att dom i sin tur ska uppfostra/informera sina barn??

LIA
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

ja jag har då haft både skyltar om el och om hästar som bör få vara ifred, emn så har jag haft en shettis i hagen o vips är det fullt ok att gå in trots att det går en större häst med denna shettis. Jag har sett människor gå in och rätta till täcket på min hingst trots skyltar och att vi suttit ute eller varit hemma så de hade bara kunnat säga till. Jag som är enormt hästvan går aldrig in till en främmande häst om inte denna sitter fast eller är svårt skadad, men vissa respekterar inte detta alls. Det är inte lätt att få människor att förstå att om något händer så blir det stort pga djurens storlek,
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Exakt det hände oss. Ponnyn blev så dålig att hon fick avlivas.:cry:

Fy fan :cry:

Vad sa ni till dessa människor?


Jag kom på ett par (när jag hade hästen uppstallad utanför high chaparral) som stod med en påse havregryn redo att börja mata hästarna. Jag sa till dem att de får INTE göra det och försökte förklara varför.
Då säger de att "det är ju havre, det tål ju hästar".
De verka inte fatta ett skit så jag fick ryta åt dem att lämna hästarna ifred.
Kan folk åtminstone inte lyssna!? :mad:
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Undrar lite allmänt ...
Är det inte föräldrarna som ska informeras/påminnas?
För att dom i sin tur ska uppfostra/informera sina barn??

LIA

Jo, visst är det så.
Men jag tror att det kan vara vettigt att prata med ungarna också och via skolan når man många på ett enkelt sätt.
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Är det så nära så får de inte gå in i hagen alls, det räknas som att de går i er trädgård och det får man ju inte.

Så här står det:
Citat från allemansrätten

Respektera hemfriden
Du får ta dig fram till fots, cykla, rida, åka skidor och tillfälligt vistas i naturen om du inte riskerar att skada gröda, skogsplantering eller annan känslig mark. Men du måste respektera hemfriden och får inte passera över eller vistas på privat tomt.

Tomt, som inte alltid är inhägnad är området närmast boningshuset. Där har de boende rätt att få vara ifred. Om insynen är fri måste du hålla dig på rejält avstånd så du inte stör. Din vistelse i naturen får inte heller medföra att markägaren hindras i sin verksamhet.


Tack. Då kan jag andas ut..
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Jag tycker ditt exempel på text till skylten låter bra:D
http://www.bukefalos.com/f/member.php?u=28608 skrev:
funderar på någon skylttext vid öppning typ "tänk på att alltid fråga ägaren innan du går in i hagen eller matar hästarna". Skulle det passa?
Personligen så skulle jag bli vansinnig om nån bara traskade in i hagen och och joxade runt... så gör man BRA INTE:devil: man måste ju för jisses namn visa respekt för andras mark och egendom:crazy:
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Vad gäller att sätta upp skyltar för att inte folk ska mata hästarna så är det mitt förslag att man ska förklara VARFÖR också. Folk brukar vara mer angelägna om att följa skyltar om de förstår varför. Skriv att hästen har en sjukdom som gör att även morötter och knäckebröd kan göra hästen så sjuk att man får lov att avliva den och be folk att inte mata hästen med något alls. Jag tror personligen att det är effektivare än skyltar med FÖRBUD...
:bow::bow:

Jag tycker det är skrämmande med synen att hästar är allmänt gods för att underhålla barn, och jag tycker inte att man på intet sätt ska få stå ut med att folk matar o klappar ens hästar.

Jag skulle följa ovanstående förslag på skylt med förklaring om varför. Sedan hade jag nog försökt öppna till kommunikation med föräldrarna. Inleda med att säga att jag var orolig för att barnen blir allvarligt skadade. Kanske berätta att hästar kan bli väldigt krävande om de får godis. Samt att ungarna lätt kan hamna i kläm emellan två hästar som är ute efter samma godisfulla lilla hand (gärna måla upp bilden med lilla lotta omringad av flera hästar). Hade de inte nappat på det så hade jag nog glidit in på vad en veterinärräkning går på.

När det gäller ansvarsfrågan så blir faktiskt barnen skadeståndsskyldiga och inte föräldrarna i de flesta fallen. Föräldrarna har ett skadeståndsansvar för barnen enligt föräldrabalken. Men om jag kommer ihåg rätt så gäller det e n l praxis fram till 3 års ålder. Så länge som man har en ”konstant uppsyn” över barnen. Efter det så får barnen själva ta ansvar för sina handlingar i förhållande till deras ålder. Men finns det en hemförsäkring så bedöms handlingarna som för en vuxen.

En litet O.T tillägg: vi ryttare är ofta väldigt snabba med att skrika allemansrätt när det handlar om att få rida på andras marker. Något som markägaren inte sällan upplever problematiskt. Men är inte särskilt förstående när samma sedvänja ger folk rätt att passera igenom våra hagar.
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

När det gäller ansvarsfrågan så blir faktiskt barnen skadeståndsskyldiga och inte föräldrarna i de flesta fallen. Föräldrarna har ett skadeståndsansvar för barnen enligt föräldrabalken. Men om jag kommer ihåg rätt så gäller det e n l praxis fram till 3 års ålder. Så länge som man har en ”konstant uppsyn” över barnen. Efter det så får barnen själva ta ansvar för sina handlingar i förhållande till deras ålder. .


Detta verkar mycket märkligt! Hur sjutton skulle det kunna fungera rent praktiskt!? Ett barn har ju inga som helst egna medel att förfoga över och jag som förälder har ju ansvar för barnen fram tills dess att de är en egen juridisk person.

Kicki :laugh:
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Jag känner igen det där med människor i hagen som inte borde vara där.. allt från gamla pensionärer till ett helt jävla orienteringslag :eek: som irrar omkring! Vi satte upp lappar där det finns grindar i hagen "Ingång sker på egen risk!" Och vi har inte haft så mycket problem längre då folk börjar fatta att man kan gå runt hagen - men det var stön och protester i början när dom frågade om man kunde gå igenom och vi hänvisade dom att gå vägen genom skogen som är 50 meter längre :grin:
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Exakt, man får bara lungt och beskedligt lunka igenom för att ta sig fram till önskad plats. Och finnns det andra farbara vägar att färdas på, så är det ju de som ska tas i första hand.

Kicki :laugh:
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Förstår att det kan uppfattas som konstigt. Jag tycker dock det är ganska logiskt när man sätter sig in i det lite. En väldigt bra och grundläggande bok för den nyfikne är civilrätt av Agell & Malmström.

Nu är jag väl inte den bästa på att förklara, men jag ska göra ett försök. För att en förälder skall bli ansvarig för sitt barns handlingar måste den ha brustit i sin uppsyn, till en grad av oaktsamhet, vid det givna tillfället. Föräldern förväntas helt enkelt inte att ha en konstant uppsyn av sina barn efter 3-4 års ålder. För att uppnå tröskeln oaktsamhet behövs även något ytterligare (utöver att de inte tittade på barnet just då) ex: att barnet får leka med ett farligt föremål och då skadat sin kompis.

Förr bedömdes barnens egen oaktsamhet (och skadeståndsansvar) i förhållande till barnets ålder/utveckling. Men i och med ansvarförsäkringens framväxt har lagstiftaren mer och mer velat skydda den skadelidande. Istället görs nu oaktsamhetsbedömningen efter samma normer som för en vuxen. Alltså hade man ansett att en handling var oaktsam för en vuxen så skall det samma gälla för ett barn. Men för att inte barn skall få en dålig start i livet med höga skulder så kan skadeståndsbeloppet jämkas om det inte skulle finnas en ansvarförsäkring.

I slutändan blir det ju ofta föräldrarna och eller försäkringsbolaget som betalar för att det inte ska få ytterligare negativa konsekvenser för barnet senare i livet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 257
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 964
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 240
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 184
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp