Barn som har "matvägran"

lovehorses

Trådstartare
Har en son på 8 år som har kommit i någon period om att min mat inte är god.
Vad göra?! Blir galen snart, lite bakgrundsfakta:

Vi äter vegetariskt hemma pga att pappan är vegetarian men jag och sonen är inte det. Det har fram till nu gått bra med vegetariskt. Vissa saker har han inte tyckt om men de har jag accepterat. Endel maträtter har han fått välja och då ätit av.
I skolan äter han och hos sin mormor och morfar, men de lagar ju oftast hans mat när han är där.
Lagar jag dessa maträtter nu som han tycker om så är det ändå äckligt och han sitter och petar i maten. sen blir han hungrig på kvällarna.

Vad kan jag göra?

Har funderat på att laga kötträtt på sidan om men känns som jag ger mig då på ett vis. Men samtidigt äter han ju då. svårt!

Till kvällsmat äter han oftast chokladpuffar med mjölk, tidigare var de två potioner utan att jag tänkte på det men de har jag sagt nej till. Äter man inte maten ska man inte äta en massa gått på kvällarna.
Fundera på att säga till honom att äter han inte upp maten får han äta ex smörgås med bara mjölk att dricka. Annars brukar det vara oboy. att det blir en tråkig kvällsmat. eller är det för hårt?!

Hörde någonstans att det var en föräldrer som hade ett barn som inte vill äta mat och ville ha samma mat varje dag i ca 1 vecka. De fick barnet och de blev ju tråkigt till slut. Funderar på det också.

Hjälp mig med ideer, är inge roligt att laga mat när de ända man får är BLÄÄÄ!!
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Jag tycker ju även barnet har rätt att välja, så jag hade serverat kött.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

jag har 4 barn, två av dem äter det mesta, en är rätt kräsen men man brukar kunna få henom att äta åtminstone lite av det mesta. Sen har vi ett barn som är oerhört kräset, som kommer genomleva skolan på huvudsakligen rårivna morötter och knäckebröd med smör. Barnet ifråga äter dock hyfsat hemma, men man undviker ju oftast maträtter som hen inte gillar.

OM jag varit i dina skor så skulle jag släppa på principerna och laga mat som barnet äter.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Är det en tävling om vem som ska vinna? Ge barnet mat som han vill ha, vill han bli vegetarian får han väl bli det som vuxen
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Fast vi har tre barn hemma som alla gillar olika saker. Skulle vi ge varje barn det den vill ha skulle det bli olika rätter till alla tre barnen och det vägrar jag!

Vi gör istället så att vi lagar en rätt (men undviker det vi vet att något av barnen absolut inte äter) och så äter man av det man vill istället. Tex vägrade 3-åringen att äta av köttet igår. Inga problem, han äter potatismos och stuvade morötter istället. De lite större barnen måste smaka en pyttebit innan de kan säga att de inte vill ha.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Men det är ju en helt annan sak än att totalvägra att någonsin laga kött bara för att. Jag frågar vår treåring vad han tycker vi ska äta ibland (när jag har dålig fantasi tex eller ok ganska ofta, jag har dålig fantasi. Väljer han ngt trist så förhandlar vi om.) känner inte att jag skulle ha förlorat ngn strid för det.

Tycker det är en sak om barnet vill äta vettig, nyttig mat det är väl enkelt att fixa, alla kan äta det. Däremot om barnet bara äter fiskpinnar och korv med mackaroner så går det ju inte. (Ber han om det och vi ätit det i veckan blir det ngt annat)

Hehe, NEJ! kyckling i ugn, bulgur, broccoli o kokta morötter, aldrig vid min svans, mamma ska bestämma. Det blir... idag.:D

Man kan ju äta utpräglat vegetariskt var tredje dag tex om en tredjedel av familjen är vegetarian.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn som har "matvägran"

Mitt svar var till Korven som menade att TS skulle ge barnet den mat hen vill ha.

Det är ju svårt det där, när alla medlemmar i familjen inte äter samma saker. I viss mån får ju alla anpassa sig. Tex så var min bror laktosintolerant vilket innebar att viss mat tillagades med laktosfria produkter, även om det varit godare för oss andra att göra med vanlig mjölk osv. (Det här var på 80-talet så kvaliteten och utbudet var mycket sämre än idag) medan det tex fanns laktosfri glass och vanlig glass i frysen.

Här är det väl rimligt att göra en kompromiss, som du skriver. Att steka lite köttbullar eller liknande som komplement till övrig mat borde inte vara en stor grej. Allt ställs fram på bordet och så äter var och en av det man vill äta. :)
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Är det en tävling om vem som ska vinna? Ge barnet mat som han vill ha, vill han bli vegetarian får han väl bli det som vuxen

Håller med till stor del. Jag tycker att det är viktigt att ta vara på den fria viljan. Det har man nytta av senare i livet. Sen behöver inte barnet bestämma exakt mat dagligen men att tvinga det att äta äcklig mat dagligen känns skruvat. Jag skulle ju aldrig äta äcklig mat, varför ska barnet det då?

Bättre att laga bra mat med en köttbit till kvällen i istället för att ge chokladpuffar eller macka.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Till kvällsmat äter han oftast chokladpuffar med mjölk, tidigare var de två potioner utan att jag tänkte på det men de har jag sagt nej till. Äter man inte maten ska man inte äta en massa gått på kvällarna.
Fundera på att säga till honom att äter han inte upp maten får han äta ex smörgås med bara mjölk att dricka. Annars brukar det vara oboy. att det blir en tråkig kvällsmat. eller är det för hårt?!

Just ja, den biten också. Det beror väl på när man äter, vi ger ingenting alls om man inte ätit vid maten. Men då äter vi vid 18:30. Det finns ju folk som äter vid femtiden eller så och så äter de kvällsmacka också, men chokladpuffar med mjölk har väl inget direkt näringsvärde (utom mjölken såklart, ett glas mjölk kanske).

Att ge mjölk och smörgås med ost på kvällen är inte hårt, det är vettigt. Jag förstår inte varför det skulle vara tråkigt det är ju jättegott med smörgås och mjölk! (Är inte oboy motståndare som så och ger ju själv fruktyoghurt på morgonen men om allt utan choklad eller socker i är "tråkigt" så är det kanske inte så bra.)

Sen behöver man ju inte laga köttbiten -"vid sidan om". Du kan väl variera mellan att du och sonen äter samma sak och laga ngt vegetariskt "vid sidan om" och att du och mannen äter samma mat och laga köttet "vid sidan om". Känns väldigt uteslutande annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn som har "matvägran"

Är det säkert att det är veggoaspekten som är problemet? Frågar för att mina 2 har ätit veggo hemma i hela sina liv och aldrig reagerat sådär över ALL mat. Dom tröttnar på vissa saker ibland, och då får man lägga av med den maträtten och hitta på något nytt. T ex vill inte ha plättar längre, men pasta med ostsås är fortfarande god. Sen efter ett tag är det gott med plättar igen. Kompisars köttätande barn har varit precis likadana. Ett tag var det ett barn som vägrade allt utom Thaimat :crazy:

Om han inte kan tala om vad han vill ha så hade jag kört modellen med att det är OK med smörgås o mjölk. Tids nog kommer han på att han vill ha varm mat.

Om han börjar reagera emot just veggomaten, kan det vara att han har insett att han äter "annorlunda" mat hemma, som inte andra äter, och att det handlar om att han vill vara som kompisarna. Eller att någon har tutat i honom att veggomat är äckligt.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Jag är kräsen + överkänslig mot väldigt mycket grönsaker, frukter, rotfruktet. min syster är vegetarian och min pappa äter i perioder inte kolhydrater.
Hur gör vi då? Ju vi lagar en vegetarisk del, en kött del och lite ris till det t ex.
Systern och pappa äter det vegetariska, pappa och jag äter kött och jag och systern äter ris t ex.
En rätt och alla kan äta ngt.

Överlevde skolmaten genom att äta knäckebröd och sen tog jag vad jag kunde av det som erbjöds. Tog många år innan jag fick specialkost för att jag inte åt fisk, och ännu längre tid för att jag inte tålde när ngt blivit tillagat tillsammans med morötter och palsternackor.
Men är man bara kräsen så får man äta vad man kan, hos vänner så åt jag många gånger spagetti med lite salt, då jag inte åt rotfrukter och hela deras familj åt vegetariskt och "konstig" mat :p.
Man lär sig att man är jobbig tids nog och får kämpa för att smaka nya saker.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Ni verkar vara djupt involverade i en maktkamp, barnet och du. Och du vill vinna. För mig är det ett nederlag att bli indragen i sådana i maktkamper, och det är där jag tycker att du ska arbeta med dig själv. Varför vill du ha makt över vad ditt barn äter?

Och varför tar du mer hänsyn till att din man är vegetarian än till att din son inte vill vara det?

Varför ska sonen acceptera att bli så orättvist behandlad?
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Tvinga honom inte att äta mat han inte vill ha! Jag var fruktansvärt kräsen som barn, och åt i stort sett bara vissa maträtter (klassisk barnmat som pannkakor och makaroner, och jag åt fisk och kyckling men inte kött i övrigt), åt ingenting i skolan men bra hos morföräldrarna (men där fick jag ju mat som de visste att jag åt, mamma hade det givetvis värre som skulle laga mat alla andra dagar i veckan också). Mamma var hysterisk och försökte verkligen tvinga i mig maten, jag var liten redan som småbarn och fortsatte ligga långt under genomsnittet storleksmässigt, det bidrog väl. Allt det har lett till att min relation till mat idag som vuxen fortfarande är ansträngd, jag minns mest hur mamma eller lärarna i skolan satt och övervakade mig medan jag åt, och hur jag hade spy upp i halsen för att jag tyckte det var så fruktansvärt obehagligt. Jag är fullt medveten om att de vuxna bara ville väl, men det hjälper ju inte när det här med mat har blivit någon form av trauma.

Din man är alltså vegetarian, medan varken du eller sonen är det? Om nu sonen inte gillar veggo-maten, men däremot äter kött, är det inte bättre att ni två äter en kötträtt som han äter, och din man själv äter sin veggo-mat? Han är väl en vuxen människa som kan ta ansvar för sin egen mathållning om det skulle vara så?
 
Sv: Barn som har "matvägran"

En arbetskompis till mig som har 4 barn berättade för ett tag sen att vissa dagar kan hon stå och laga 5 olika rätter för ingen av dom tycker om det hon lagar. Skulle jag inte ens komma på tanken att göra. Låt ungarna äta det som man lagar till, gillar dom inte maten får dom väl vara utan. Dom äter nog när dom blir tillräckligt hungriga. Jag kan garantera att dom kommer inte att svälta ihjäl. Förstår inte varflr man ska hålla på och skämma bort dom för. Det har man inget för i längden, tvärtom så många gånger så lär dom sig hur dom alltid ska få sin vilja igenom
 
Sv: Barn som har "matvägran"

En arbetskompis till mig som har 4 barn berättade för ett tag sen att vissa dagar kan hon stå och laga 5 olika rätter för ingen av dom tycker om det hon lagar. Skulle jag inte ens komma på tanken att göra. Låt ungarna äta det som man lagar till, gillar dom inte maten får dom väl vara utan. Dom äter nog när dom blir tillräckligt hungriga. Jag kan garantera att dom kommer inte att svälta ihjäl. Förstår inte varflr man ska hålla på och skämma bort dom för. Det har man inget för i längden, tvärtom så många gånger så lär dom sig hur dom alltid ska få sin vilja igenom

Det finns ju lite olika grader, jag skulle aldrig ställa mig och laga fyra olika rätter från grunden, men däremot har jag inget emot att ha olika varianter på maträtten så alla blir glada och nöjda. Tex så gillar tre av fyra i våran familj köttfärsbiffar med fetaost i, en tycker det är blä men vanliga köttfärsbiffar går utmärkt! Med enkla grepp så kan alla äta ungefär samma sak. Vi gör sällan en ihop blandad sallad numera eftersom alla vill ha olika saker, alltså ställer vi fram flera skålar med grönsaker och alla kan blanda sin egen sallad.

Mina barn älskar fiskpinnar, jag tycker att det är extremt tråkig mat, alltså kokar jag potatis, steker fiskpinnar åt barnen och själv öppnar jag en burk sill, alla är nöjda.
Sen gör jag mycket grytor och barnen har lärt sig att det är bara att lägga åt sidan det man inte vill ha, samma rätt kan då se väldigt olika ut på tallriken men alla är nöjda.
Jag vill inte ha någon maktkamp om maten, och det är sällan det blir det, sonen kan ha perioder då han börjar tjafsa men är det rätter som jag vet att han egentligen äter även om det inte är någon favorit så brukar jag bara konstatera att nu är det den här maten som serveras, passar det inte kan han laga sin egen mat, och helt plötsligt så har en hel portion med lax och potatis slunkit ner... Däremot så hoppar jag över att enbart servera köttbit till sonen tex vid grillat kött, han har periodvis jobbigt med att kunna äta det och då grillar jag väl på en korv eller två oxå så äter han både kött och korv.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

En arbetskompis till mig som har 4 barn berättade för ett tag sen att vissa dagar kan hon stå och laga 5 olika rätter för ingen av dom tycker om det hon lagar. Skulle jag inte ens komma på tanken att göra.

Att skaffa fyra barn är ju de facto också att skaffa sig en situation som lämnar mindre utrymme för att bemöta barnen individuellt. TS har såvitt jag förstår endast ett barn, varför det inte spelar så stor roll hur hon skulle göra om hon hade fyra. Dessutom krånglar ju hennes man med maten ungefär lika mycket som barnet gör, men TS visar större respekt för sin man. Trots att han är vuxen och skulle kunna sköta sin mathållning själv, vilket sonen inte kan.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Låt sonen ta plats i detta med maten. Jag försöker dra med barnen så gott det går i matlagningen, eftersom det är det enda som måste göras varje dag och det jag på sikt vill att vi delar på ansvaret för. Med mina barn funkar det att de får iscensätta måltiden på olika sätt, antingen genom festdukning, restaurang komplett med handskrivna menyer och kvitton, korvkiosk, eller liknande. Hos oss gäller också en sorts lös regel att den som lagar bestämmer vad som ska ätas.

Håller med flera andra här som är inne på att maten absolut inte ska vara en maktkamp utan i stället något man delar och gör för varandra.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Jag undrar som flera andra varför mannen önskemål ska respekteras mer än sonens ?
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 004
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 211
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 860
Senast: Guldaskig
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp