Barn som medryttare - ansvar?

S

samtson

Hej, Jag har en liten shettis hemma som jag inte riktigt hinner med. Barnen rider hellre dom stora hästarna och den lilla hamnar oftast längst bak i kön.

Har således funderat på att, antingen sälja, eller skaffa en medryttare.

Sälja känns otroligt tungt då jag älskar den här hästen något kopiöst! Då återstår medryttare. MEN. Han behöver ju en liten ryttare = barn. Då undrar jag, vems är ansvaret när barnet är här och rider? Jag kan ju inte vara med i stallet när barnet är här - då hade jag ju likabra kunnat göra det själv. Tanken var ju att kräva att en förälder närvarar.

Men tänk om det händer något. Ponnyn är ju tålig - men med barnet. Kan det bli bekymmer för mig? Det är en snäll men pigg ponny, så vi pratar nog ändå kunnigt barn med lite fart och fläkt.

Sv: Barn som medryttare - ansvar?

Sätt som krav att barnet måste ha en hästkunnig vuxen med sig i stallet. Rent juridiskt vet jag inte vems ansvaret är, men jag antar att det är ditt om det är din häst.

Jag tror du kan teckna tilläggsförsäkring som täcker ev. skador på andra som rider din ponny...
Annars, vet inte om det är juridiskt hållbart men, gör klart att de har ponnyn "på egen risk"?

Jag hade oxå satt som krav att en hästvan vuxen e med i stallet vid hantering och ridning.

En annan lösning är väl att skaffa en större person som "medryttare" men som aktiverar hästen på andra sätt, exempelvis tömkörning/körning eller markarbete.

Jag har som krav att min grabb ska bindas upp vid hantering samt att hjälm och träns ska ALLTID användas när dom promenerar med honom. Vid ridning ska hästkunnig vuxen finnas tillhands.

Han är en jättesnäll gosse att hålla på med, rida och promenera med, men bits som en kobra, så därför måste dom binda upp honom.

Kan man inte lösa sådan frågor genom ett avtal mellan dig och föräldrar där ni tillsammans tar upp ansvarsfrågor?

Jag tror att du möjligen skulle kunna hållas ansvarig om du låter ett barn rida hästen utan vuxens närvaro. Men om det är en vuxen med tror jag inte att du kan lastas för vad som händer.

Det låter i och för sig vettigt att ha ett redigt avtal där förmyndaren tar ansvar både för att vara med när det rids och för eventuella konsekvenser.

jag hade skrivit någon form av kontrakt med barnets förälder då barn inte få ingå kontrakt. I kontraktet skulle jag skriva att föräldern har ansvar för personer som föräldern i sin tur låter följa med eller själv ta hand om hästen (alltså ansvar för den tredje parten vilket är barnet i detta fallet). Så om något händer får föräldern ta smällen

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 053
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 553
Senast: ameo
·
Övr. Barn Flytta gärna tråden om den ligger fel. Det är så att jag å min sambo har bestämt att jag ska sluta med p-medel å blir de barn så blir... 2
Svar
32
· Visningar
3 543
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31