Bukefalos 28 år!

Barn som mobbar

@pajaztar Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
Jag har ofta uppfattat det just så.
Det är ju egentligen mobbarna som har problem så det är där man måste hitta lösningen.
Den som mobbar lider brist på något och man måste hitta vad det är.
 
Vet inte men om alla lösningar utgår från att mobbaren mår dåligt och hen inte gör det så kanske de inte fungerar på alla.
Nej men att mobbaren saknar något.
Brist på empati t.ex.
Eller brist på konsekvensanalys.

Som mobbare kan man vara populär just där och då.
Men i livet som man senare skall leva så är det en dålig egenskap att mobba.
Och det kommer att ge svårigheter att fungera i grupp.
En mobbare måste fås att förstå att handlingarna förr eller senare slår tillbaka.

Jag vet exempel på vuxna mobbare som gjort sig helt omöjliga inom sina yrken.
Ingen arbetsgivare vill längre ta i dem med tång då de sprider dålig stämning på en arbetsplats.
 
Såg det där klippet och också sett att många FB vänner gillat det. Ja en som mobbar ska veta att den gjort fel. Men inte genom att själv bli bestraffad på det sättet.

Sen att läggas ut offentligt i den åldern. han kan mycket väl vara den som blir mobbad ist. Inte helt ovanligt att det som själv blivit mobbad och själv blir mobbare när tillfälle ges.


Min bror hade en period i livet då han mådde dåligt och tex snattade i affärer och hade sönder folks saker.och på väg i in i missbruk.
Han fick hemma straffet att arbeta i skogen och det var många timmar och hårt arbete
Vet inte om han slutade pga det (det är mina föräldrars åsikt)eller om det var att han började med kampsport (karate) och hade en klok tränare som lärde om våld, översitteri och att respektera andra människor som gjorde att han slutade. (det är min brors åsikt) eller något annat.

Det där är amerikansk barnuppfostran och jag tycker vi kommit längre än så.
I Sverige tror man dock lite för lite om barn.
Våra svenska barn är inte bättre än andra trots våran mjukare uppfostran.
Det är min åsikt.



.
 
Det pekar tillbaka på att jag, om det var mitt barn och om mobbningen var mer än "tjuvnyp" och gränstestning hade velat skapa en kontakt med exempelvis skolkurator för att barnet skulle få en chans att veta var det kan vända sig om det är så att det grundas i dåligt mående och vill prata med en utomstående.
Jo det har du rätt i, det är en bra sak att ta reda på om inte annat. Det är ju hög risk att det är så ändå.
 
Nej men att mobbaren saknar något.
Brist på empati t.ex.
Eller brist på konsekvensanalys.

Som mobbare kan man vara populär just där och då.
Men i livet som man senare skall leva så är det en dålig egenskap att mobba.
Och det kommer att ge svårigheter att fungera i grupp.
En mobbare måste fås att förstå att handlingarna förr eller senare slår tillbaka.

Jag vet exempel på vuxna mobbare som gjort sig helt omöjliga inom sina yrken.
Ingen arbetsgivare vill längre ta i dem med tång då de sprider dålig stämning på en arbetsplats.

Absolut, brist på empati är ju verkligen en hög risk att det finns och det är ju begränsad tid till att försöka ordna det så att barnet kan få ett bra liv framöver. Jo man har ju en känsla av att inte alla slutar när de växer upp...
 
Och har i traden kommer samtliga mesforaldrar in och ska bjuda mobbaren pa bullar och kaffe.
Bra jobbat.
Det är hos mobbaren man kan lösa problemen.
De mobbade har bara råkat att hamna i skottlinjen.

Så för att få slut på mobbingen så måste mobbarna få hjälp.
Tyvärr så riktas fokus alldeles för mycket på den mobbade som t.o.m. kan få uppmaning om att inte vara så "provocerande".
Detta gäller både bland barn och vuxna.
 
Det är hos mobbaren man kan lösa problemen.
De mobbade har bara råkat att hamna i skottlinjen.

Så för att få slut på mobbingen så måste mobbarna få hjälp.
Tyvärr så riktas fokus alldeles för mycket på den mobbade som t.o.m. kan få uppmaning om att inte vara så "provocerande".
Detta gäller både bland barn och vuxna.
Precis så! Så länge man strävar efter en lösning på problemet och inte att sopa under mattan så är man ju på väg så att säga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp