Barn som redan har svininfluensan

havreflinga

Trådstartare
Tänkte vi kunde ha en tråd för oss som har barn som fått (eller har haft) influensan. Det finns ju några trådar om själva vaccineringen...

Jag är ganska övertygad om att det är just svininfluensan som vår minsting (snart två år) har just nu. Finns det fler här?

Vår pojke är trots allt ganska pigg, men jag tycker ändå att det är lite otäckt med den höga febern. I morse hade han 40 grader redan när han vaknade. Vi ger både ipren och alvedon, men ändå går febern ner bara några tiondelar.

Hur hög feber har era barn haft? Hur länge var de sjuka?

Sv: Barn som redan har svininfluensan

Min son tror jag haft den. Men han är tolv och lite äldre. Han insjuknade på ett par timmar och hade mycket hög feber under natten. Jag tog aldrig temp, men han har aldrig varit så dålig.
Men febern gick ner på morgonen och sedan hade han lite feber i 3-4 dygn. Men det tog ca en dryg vecka innan han ver helt återställd och kunde gå till skolan.

Jag hade bestämt att inte vaccinera oss, men har ändrat mig och kommer att göra det nu.

Av vilken andledning tror ni att de har/har haft svininfluensa? Hög feber har båda mina barn haft flera gånger under flera år, så just den symtomen känns väldigt vag. Jag är mest nyfiken, här är det bara maken som inte är vaccinerad än så jag hoppas att vi ska slippa den helt.

Rasmus hade mellan 38-40 graders feber (beroende på när på dygnet) under 5 dagar när han hade öroninflammation, gick inte ner trots febernedsättande var 4e timme. De var sen när jag besökte läkaren igen och han fick penicillin som febern gick ner.

De första dagarna var han ändå pigg, men eftersom vi knappt fick i honom mat och vätska så blev han segare och segare.

För att misstänka svininfluensa tror jag det krävs fler symptom än hög feber. Som hosta t.ex. eftersom influensan sätter sig i luftvägarna.

Av vilken andledning tror ni att de har/har haft svininfluensa?

Nån slags influensa är det nog i alla fall, för han är så öm i kroppen att han säger aj, aj när man t ex ska klä på honom. Pappan var den som blev sjuk först, och han hade oxå väldigt ont i kroppen, dessutom huvudvärk, halsont och var jättetrött.

Lillen hostar lite och verkar vara ganska slemmig i halsen. Men inga andningsproblem förutom lite snabbare andning. Hjärtat slår oxå fortare än vanligt, men det är väl pga febern.

Det är det snabba insjuknandet som tyder på svininfluensan.

Att febern är extremt hög, hosta och illamående, värk i kroppen. Det är ju vanliga infulensa symptom iofs, men min sambo insjuknade tre dagar efteråt med likadana symptom.

Min ena kollega på jobbet hade sin dotter som insjuknade 4 dagar innan min son, sedan hade hela deras familj "svininfluensan" med samma akuta, hastiga insjuknande och mycket hög feber. Hosta och värk.

Två kollegor till + deras familjer har varit sjuka med samma symptom.

På jobbet, vi har behandlingshem, har två familjer varit sjuka med samma snabba insjukningsfas och liknande symtom.

Allt inom loppet av ca 3-4 veckor.

På vårdcentralerna är de tämligen säkra på att vi drabbats av svin influensan. Men vi har alla blivit förvägrade att lämna blodprov då de inte vågar ta emot pga smittorisken.

Sedan är det så att feber är vanligt på barn, men min son har bara haft feber 4-5 ggr sedan han föddes och han har aldrig någonsin varit så här sjuk. Det gav mig indikationer på att detta var något utöver det vanliga i feberväg.

Jag blev ruskigt sjuk i början av september, och läkarna på VC gissade på svininfluensan - men jag fick ju inte komma in och testa mig för det. Sjukvårdsrådgivningen trodde också på det.

Ingen i familjen är vaccinerade, men Sebbe slapp undan. Han blir förvisso typ aldrig sjuk.

Jag gick från att vara frisk till att vara sängliggande av febern på dryga 5 timmar. Hade sen över 40° i 4 dagar, fick en enorm hosta (Har astma), riktigt ont i halsen och det gick sen vidare till lunginflammation rätt snabbt.
Det tog ca 2 v innan lunginflammationen började ge med sig, men så är det varenda gång jag lyckas dra på mig det. Jag behandlar inte med antibiotika längre heller, det ger mig inte många dagar mindre av eländet ändå.
Febern, halsen och den extrema värken i kroppen höll i 4-5 dagar bara, tack och lov. Sen flög jag till Västindien några dagar senare och fick pinas av lunginflammationen där istället, men det var helt okej trots allt ;)

Bara någon dag efter att jag insjuknade, fick min kompis exakt samma grej, lika fort också.

Jag misstanker att Amber hade svininfluensan samtidigt som hennes pappa hade det (hans var bekraftad, dvs testad, det var inte hennes). Hon blev valdigt hastigt sjuk i hog feber (40.1), hostade och verkade ha ont i kroppen, var valdigt lag och bara hangde i en hog pa soffan :(
Pa 24h var det over. Hann inte ens borja ge henne Tamiflu.

Maken hade alla traditionella tecken och insjuknade aven han valdigt hastigt, gick fran normal till valdigt dalig pa ett par timmar bara (precis som dottern), men for honom tog det 5 dagar innan han var bra.

Jag och andra dottern klarade oss :)

Om han är frisk så snart igen så skulle ialla fall inte jag våga vara säker på att han har haft svininfluensan, det finns ju flera barnsjukdomar som har liknande förlopp. Tex Tre dagars febern har ju hög feber som sitt signum, kolla om han har röda fläckar på magen.

Om han är frisk så snart igen så skulle ialla fall inte jag våga vara säker på att han har haft svininfluensan, det finns ju flera barnsjukdomar som har liknande förlopp. Tex Tre dagars febern har ju hög feber som sitt signum, kolla om han har röda fläckar på magen.

Tre-dagars är det inte, för det har han redan haft. Jag vet inte vad jag ska tro, och egentligen spelar det ju ingen roll. Huvudsaken är att vi till slut blir friska.

Nu är det treåringens tur. Han och jag vaccinerades för fem dagar sedan, men då var redan pappan i familjen influensasjuk (fast om det var svininfluensan eller nån annan influensa vet vi inte). Men han (treåringen) har inte insjuknat så snabbt som tvååringen. Han har haft hosta i över en vecka. Igår fick han feber som steg långsamt under dagen. Först på kvällen var den över 39. Idag har han haft mellan 38-39 under dagen, och knappt velat äta (inte ens godis!). Ikväll hade han 40 grader, och nu är han fortfarande kokhet, trots alvedon.

Maken hade alla traditionella tecken och insjuknade aven han valdigt hastigt, gick fran normal till valdigt dalig pa ett par timmar bara (precis som dottern), men for honom tog det 5 dagar innan han var bra.

Hur kom det sig att han blev testad?

Hade han mycket hosta? Varken min man eller tvååringen hade särskilt mycket hosta. Jag och treåringen hostar mycket, men vi har känsligare luftvägar.

Hur kom det sig att han blev testad?

Hade han mycket hosta? Varken min man eller tvååringen hade särskilt mycket hosta. Jag och treåringen hostar mycket, men vi har känsligare luftvägar.

Han blev sjuk pa planet hem fran New York och fick traffa en lakare pa Heathrow. Det var ett tag sedan, i borjan av epidemin nar sant gjordes..numera testas ju knappt ingen...

Han hostade inte sarskilt mycket alls, och var inte forkyld. Men var mycket matt och svag och hade ont i hela kroppen (typiskt influensa), huvudvark etc. Och sa den skyhoga febern forstas.

Nån mer?

Men det måste väl vara ganska många som har fått influensan nu...? Jag hade hoppats på många svar i den här tråden. (Inte för att jag hoppas att era barn ska bli sjuka! Det kanske låter så...:crazy::p)

Jag förstår att det är svårt att veta om man har just svininfluensan, eller "vanlig" influensa.

Mina barn är fortfarande sjuka. Både den som blev sjuk för en vecka sedan (men var feberfri en och en halv dag) och den som blev sjuk i söndags. Själv blev jag feberfri idag. Seeeeegt är det!

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 243
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 919
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka