Barn som vill träna hund

Yrja

Trådstartare
Min dotter är 5 år och har blivit intresserad av att träna hund. På mornarna när jag vaknar kan jag höra henne på övervåningen att hon tränar sitt, ligg och tass. Han följer henne runt och tycker att det är roligt. Men så ber hon om hjälp för att hon är trots allt ganska liten och förstår inte varför det inte fungerar ibland, eller hur hon ska göra när han ligger och hon vill få honom att sätta sig tex. Han är inte lydnadstränad men han kan givetvis allt det där, vanlig vardagslydnad - och dessutom är det mkt bc i honom så viljan finns och intelligensen med. Men då när jag dyker upp försvinner hon för honom och han tittar oavbrutet på mig - för vi jobbar ju ständigt i vardagen. Även om jag inte tittar på honom, för han vet att även om jag gör andra saker ska han alltid ha koll på mina signaler, och även när han gör andra saker också. Han har koll på sin matte alltid. Om jag visar henne och sen går iväg så följer han med mig eller ligger och tittar efter mig om han inte får följa med och hon får inte kontakt längre.

Har ni något tips på hur jag kan hjälpa henne utan att störa? Ska jag låta henne lära sig av sina misstag och klura ut det själv, eller finns det hundkurser för barn? Jag tror inte att han blir sån när det gäller andra vuxna utan det är just med mig, för han och jag är ett sammansvetsat team i vardagen och han är 100% dedikerad till mig.
 
Kurser vet ja inte men vu hade barnläger i sommras som var väldigt uppskattat så kolla runt på närliggande brukshundklubbar.

Men när ni tränar hemma: det är alltid svårt det där när hundarna är lite för trogen matte/husse. Mins själv vad frustrerad ja va när jag tjatade och gnetade på hundarna och mamma och pappa behövde (i min värld) bara ge hundarna onda ögat så lydde dem ögonblickligen.

Har ingen riktigt bra idé men tänker att i skyddet ger man ju hunden ett kommando när de ska rikta fokus från förare till figurant och tänker att ni kanske kan få till nått liknande.

När hunden kollar på dig, ger du ett kommando som egentligen betyder "va uppmärksam på barnet". I skyddet lärs detta moment ofta in genom att när föraren ger kommandot börjar figuranten göra någon typ av rörelse som får hunden att att kolla vad figuranten gör och när hunden är uppmärksam på figuranten så belönar denne (i skyddet ofta genom kamp men i vardag borde en godisbit exempelvis fungera). Det borde från det inte vara omöjligt att lära hunden att, på kommando, lyssna på andra än dig.

Du kan ju börja lära in det på en annan vuxen så hunden börjar förstå vad det handlar om och sedan överföra detta till barnet.

Alternativ är ju heltenkelt att låta någon annan alltid hjälpa barnet med träningen men de är knappast lika roligt :p
 
Sveriges Hundungdom har kurser för barn! Den nedre åldersgränsen är dock 7 år, men du kan kolla i din närhet om det finns någon aktiv avdelning :)

Nyckeln är väl att hunden ska tjäna på att träna med barnet. Godisträning och belöningsträning brukar vara det bästa sättet. Även om det är simpelt för hunden så lär sig barnet av det. Dvs hunden gör som barnet säger, får en godis. Det svåraste brukar vara att få barnet att förstå att man inte kan överanvända ordet nej, men det är olika från barn till barn.
 
Här hemma tränar dottern gärna med hunden, ffa apportering som är bådas favorit. Men det är först på senare som hunden faktiskt lyder henne, även när jag inte är i närheten. Hon är flitig med beröm, är lugn och säger ifrån om han blir för på. Enda nackdelen är att hon börjat fråga efter en egen hund, lite tidigt i min värld ännu, då hon bara är tre.
 
Sveriges Hundungdom finns på många olika orter över hela landet. Avsedd för 7-25år. Kontakta den närmaste klubben och fråga om hon antingen kan få gå kurs eller att någon som har mer erfarenhet hjälper henne. Vi har haft många barn i den HU jag tillhör som har klarat av träningen bra mycket bättre än vad många vuxna gör. Huvudsaken är att barnet själv vill. Många gånger är det föräldrarna som vill att barnet ska träna/lära sig, men om barnet inte själv vill så blir det oftast inte bra. Jag anser att det spelar ingen roll om barnet är 5 eller 7 år, med rätt hjälp blir det bra i alla fall. Som sagt innan bara barnet själv vill.
 
Tack för svar! Det ska jag kolla. Bor nära klubben,men hittadeatt inget på hemsidan. Ska ringa o kolla istället.

Ja motivationen finns, men när matte är i närheten är han för upptagen med mig för att höra vad hon säger. Ska prova med godis och att hon tar honom med sig några steg och lär sig påkalla uppmärksamhet. Så att han förstår att han ska följa hennes signaler fast jag är där. :) Jag är själv ingen hundmänniska o tränar inte, så detta intresse kommer från henne själv.
 
Jag säger också hundungdom.
Mina barn går med vår schäfer.
Våran BC total dissar våra barn föruton äldste sonen.
jag var själv med hunungdom när jag var barn och hade väldigt skoj.
 
Ibland blir det inte så bra när föräldrarna är med på träningsplanen, så det har hänt att den som hållit kursen eller hjälpt till har bett mamma/pappa att gå/åka iväg för annars funkar det inte. Åtminstone inte i inlärningsskedet.
 
Det är ju långt ifrån alla hundar som fixar att bli tränade av någon annan. Min ena hund tränar med den som har godiset men jag har vänner som har flera hundar och deras barn kan inte träna med någon så de brukar få låna min om det är något barnevenemang. Att lämna planen behöver tyvärr inte betyda att det blir bra för då kan vissa hundar istället försöka springa efter och leta efter den som är "försvunnen".
 
Mina hundar har alltid varit väldigt fixerade vid mig och struntat fullständigt i vad andra sagt om jag varit i närheten. Lite knepigt när vi tex varit hemma hos min mor eller liknande. Där gjorde vi så att hon fick börja göra mer saker med hundarna, hon fick ibland ställa ner matskålarna, fick följa med ut på rastningsrunda och då ta på kopplet själv osv, helt enkelt för att hundarna skulle vänja sig vid att få göra roliga vardagsgrejer med andra också. Det hjälpte massor. Nu vet jag inte hur mycket din dotter kan hjälpa till osv, men om hon får möjlighet att ge mat till hunden, kanske borsta den ibland och liknande så kanske hunden släpper lite av sitt matte-fokus?
 
Tack för svar! Det ska jag kolla. Bor nära klubben,men hittadeatt inget på hemsidan. Ska ringa o kolla istället.

Ja motivationen finns, men när matte är i närheten är han för upptagen med mig för att höra vad hon säger. Ska prova med godis och att hon tar honom med sig några steg och lär sig påkalla uppmärksamhet. Så att han förstår att han ska följa hennes signaler fast jag är där. :) Jag är själv ingen hundmänniska o tränar inte, så detta intresse kommer från henne själv.

Jag har helt enkelt gjort som så att jag har bara stått där när dottern pratar med hunden och hunden bara blänger på mig. Inte bekräftat eller hintat öht, utan väntat, tillslut så har han insett att dottern är lika bra att lyssna på som oss vuxna. Så hon har numera bra pli på honom, och han lyssnar oavsett om det är en träningssituation eller att han ska stanna kvar, gå ner eller liknande. Väldigt skönt! Tycker det är viktigt att hunden lyder även dottern faktiskt, om inte annat underlättar det mycket och blir roligare för alla tror jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
728
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 768
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 153
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp