Barn utan sambo?

Jag fortsätter fundera..

En skillnad mot att skaffa barn på vanligt sätt, som känns lite jobbigt av någon anledning, är att slump-momenten försvinner.
De flesta, åtminstone kvinnor 30+ förstår ju att man kan bli gravid av olika anledningar. Och därefter välja att inte göra abort. Men om man inseminerar sig eller kör IVF så har man ju verkligen bestämt sig. Och har därför nått slags extra ansvar?

Om man får problem senare kan man inte riktigt "skylla på" att man bara tog livet som det kom och gjorde det bästa av det utan man har ju själv till 100% satt sig i den situation man är i.

Har man egentligen "rätt" att bestämma över liv och död på det viset?

Om det blir svårare än man tänkt av olika anledningar, och man behöver be omgivningen om mer hjälp än vad man tänkt, har man "rätt" att be om det då? (Klart att man inte har rätt att kräva det men det är en annan sak.)

(OBS menar så klart inte att säga att någon som valt den vägen tagit sig orättfärdiga friheter med livet, det är en känsla jag har bara som jag funderar på)

Vilken Jätteintressant tråd, jag är i exakt samma tankar själv och just denna inlägg träffade mig lite extra. Jag längtar mycket efter barn men är samtidigt medveten om vilken stor omställning det skulle bli och känner mig så osäker på om jag verkligen vill göra detta själv, utan att ha någon att dela fina eller tuffa stunder med.

I min vänskapskrets är normen att inte skaffa barn och många är frivilligt barnfria och tycker därför att min vilja att skaffa barn är ganska obegriplig, även om de vet om och respekterar detta.
Jag känner därför att jag, om jag någon gång får barn måste vara tacksam och positiv hur det än blir och vad som än händer, eftersom det är ett så väldigt medvetet beslut.

Jag tänker att jag bara skulle våga bli gravid om jag har vänner som känner att de vill vara delaktiga och som någon sorts "del av familjen", det är jag tyvärr inte riktigt säker på att jag har nu.

Jag har ofta nästan varit lite avundsjuk på personer råkar bli gravida. Det skulle aldrig hända mig, i och med hur jag lever mitt liv, men det kan ju såklart vara svårt och stressigt på flera andra sätt.
Däremot önskar jag nog ibland att en eventuellt graviditet och ett barn inte skulle vara ett Riktigt såhär aktivt val.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 170
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp