Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lillfisen04

Ska nog byta bil rätt snart, och eftersom det kanske blir en knodd inom en inte alltför lång framtid..så vill vi ju köpa en bil som man får plats med barnvagn i.
Har idag en Audi 80 en -93..kombi. Ser lite trångt ut i backluckan på den..ni som har sån bil, får ni in en barnvagn där utan att plocka ner den i molikyldelar.
Ge gärna förslag på bra bilar också..kombi naturligtvis..och sen vill vi ha 4wd och bra dragbil eftersom vi drar mycket häst. Maxpris 80.000
 
Sv: Barnbil.

Mitt enda tips är att börja åka runt och titta på bilar så fort som möjligt. Bra dragbil med 4 wd är inte så billiga alla gånger...

Vi har en volvo v70 TDI -04, den fungerar med barnvagn och hund. Men den kostar ju därefter oxå, men vi ansåg oss ha råd och behov av en sådan bil.

Men när det gäller barnvagnar och utrymme så är det väldigt olika, emmljunga 04 är väldigt mycket större än våran brio 02, så emmaljungan går enbart in på tvären i volvon medans våran brio går i rakt in. Så det beror lite på hur ni vill kunna packa.
 
Sv: Barnbil.

Volvo röstar jag på!! Hade en volvo 245 när den äldsta föddes för tre år sedan och då gick hans vagn in utan att plocka i sönder den. Precis som Snurrfian skriver så fällde man bara ihop den och rullade in den. Sedan köpte vi en renault sceníc -97 ( tror den hette så, den stora varianten), en jättetrevlig och fin bil, men barnvagnen, den fick vi luta på sidan mot baksätet och plocka av hjulen. En liggvagn hade nog inte fåt plats. Den hade annars drag och fick dra en del. Vi bytte in den på en bilfirma mot en volvo 745 - 92, rostfri och i fint skick. Vi har visserligen renoverat den för 4500 kr, men där ingick larm och stereo i det priset också. enda nackdelen är att den är så gammal, vi vill ju ha en ny bil.

Men där är drag, last/hundgaller och så går vagnen in utan att plocka sönder den fullständigt ( bara att fälla i hop den. vi brukar till och med ha två vagnar bredvid varandra utan problem!
 
Sv: Barnbil.

Vår emmaljunga - 99 var mindre än vår brio - 03. Har verkligen emmaljunga blivit så stora? Till vilken nytta då? Det är ju lite dumt!
 
Sv: Barnbil.

I budgetklassen är volvo 245 outstanding, säkrare än medelbilen fortfarande, bra att dra med (bakhjulsdrift) och mycket gott om plats.

745/945 har inte lika gott om plats i skuffen och drar lite mer bränsle.

Vill du ha fyrhjulsdrift i den prisklassen och bra bagage är Subaru Legacy kombi ett bra alternativ.

Toyota Rav4 är en av de få SUV-ar som blir billig och bra nog men den är dissad för man kan inte öppna bakluckan med släp på och bagageutrymmet är f.ö. inte så stort.
 
Sv: Barnbil.

Enya skrev:
Vår emmaljunga - 99 var mindre än vår brio - 03. Har verkligen emmaljunga blivit så stora? Till vilken nytta då? Det är ju lite dumt!

Ja säg det, jag ser ingen som helst andledning till att ha så stort underrede... Men visst fjädringen är bra, men hur ofta kör man över kullersten... :crazy:
 
Sv: Barnbil.

Ja, dagens chassi är stora, det var också en av anledningarna til jag sålde -03 an fort och skaffade en mindre vagn. Den fick dessutom plats i bilen utan problem, oavsett vilken bil vi la den i! Tycker bara att det verkar konstigt med så stora vagnar. Och Emmaljunga som varit så bra på alla punkter ( enligt mig).
Jag hade gärna haft en mndre bil om nu bara vagnen fått plats utna att man skulle plocka sönder den i beståndsdelar, finns inget värre än att vara lite stressad och behöva sätta ihop vagnen innan man tar ut barnet!
 
Sv: Barnbil.

Då vi har 3 halvstora hundar och 4 barn varav yngst är 8 mån, så brukar vi bara släpa med oss en sulky (gammaldags med rejäla hjul) när vi ska handla. Den riktiga barnvagnen (Emmaljunga duo) har vi bara hemma för promenadbruk. Nr vi ska åka buss eller jag vet att vi ska gå i många köpcenter så brukar vi ta med tvillingvagnen som är ganska platt och kan stå på högkant i bakluckan. NU har vi en 945a samt en Chrysler GV. Skulle aldrig köpa bil efter barnvagn, det r bara det första 4-5 månaderna man använder liggvagn. Jag skulle stå ut med att få plocka isär vagnen de få gånger jag skulle släpa med den. Bärsele och babyskyddet funkar bra de första månaderna så slipper man vagnen helt ;)
945an är annars ett trevligt alternativ. 3 punktsbälten överallt i bilen, får dra mkt (vår får dra 1530 på B-körkort) trevliga tekniska finesser som maken uppskattar, billiga reservdelar, gott om utrymme för barnvagnen + hundar. Billig att försäkra och lätt att få lagad.
 
Sv: Barnbil.

Smaken är ju som baken- delad, och jag gillade inte att sätta ihop och ta itu vagnen varje gång den skulle in eller ut. Dessutom använde jag ofta vagn, kände inte för att släpa runt på babyskyddet, för det blev ju ganska tungt. En Brio kombi är lika stor som en liggdel, alltså kan du använda samma vagn i typ 3 år, så då tyckr jag att det är bra att välja bil efter barnvagn. Däremot är en duo mindre. Dessutom har man kan kse planerat fler barn så då vill manb kanske ha tvillingvagn så småningom också. Fast det får också plats i vår 745 utan problem!
 
Sv: Barnbil.

Vi har en Renault Espace. Det är en minibuss. Den är SUPERSNÅL med bensin, relativt billig i både försäkring och skatt. Dessutom får du garanterat rum med både ungar, barnvagnar och hundar. Det går att plocka bort sätena bak, så den kan vara allt från 2-sitsig till 7- sitsig. Den är rejält stor invändigt, men bara en handfull högre och längre utvändigt än en volvo kombi. Vårat absolut bästa köp.
Den drar bara 0,88 liter/mil och då med kallstarter och mycket stadskörning. Kör vi långfärd är det naturligvis ännu mindre. :banana:
 
Sv: Barnbil.

min sambo började spotta ur sig bilmärken när han såg vad jag läste, han e bilgalen...
men att han visste massa om barnbilar det måste bara betyda en sak.... :) barntankar i hans huvud... :)

men iaf... han tyckte skoda octavia kombi och 9-5 kombi :)
men 9-5:an ligger ju kanske lite högre i pris....
men även om octavian inte e 4wd så e dom en lite tyngre bil så dom kan dra en del dom me :banana:
 
Sv: Barnbil.

NU har jag nog hittat en bil jag vill ha. En Subaru Legacy kombi -95, 4wd, bra plats i bagaget och får dra mycket också så vi kan dra våran boggievagn med hästarna i utan att fastna i vinter.
Fick rätt bra pris på den också tror jag..Fin, välvårdad och endast 1ägare..ser nästan ut som ny tycker jag.
 
Sv: Barnbil.

Förlåt, men mina svärföräldrar hade en sån och tyvärr måste jag säga att den är så ful!
hoppas att du inte tar illa upp!
 
Sv: Barnbil.

Ja, det vart inte Subarun...tycker den är alldeles för "burkig" att köra. Högt motorljud och skrammlig liksom...näää...vill ha lite bättre komfort..Kom med fler förslag. !
Tänk om man var ekonomiskt oberoende ..suck.!
Kraven är 4wd och kombi...
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 595
Senast: Guldaskig
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 992
Senast: MiniLi
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 047
Senast: Wille
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp