Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)

Bukefalos 30 år!

Ja det beror säkert på hur ens barn är också om de gillar lite "skräck" eller om de är sådana som tycker det är för läskigt. Jag gillar såret, eftersom det handlar lite om det där med att få extra uppmärksamhet. Själv var jag alltid så avis på barn som bröt armen och fick gå med gips, alla klasskamrater slogs om att få hjälpa den och det var en ynnest att få skriva något på gipset :D. Men jag tänker också att barn är som vuxna vi är individer med olika smak.

Jag var likadan :D Idag är jag glad om jag slipper uppmärksamhet, men som barn älskade jag det. Sår är ju dessutom väldigt spännande, dottern är väldigt intresserad av alla böcker som har med sår, sprutor, doktorsbesök osv. att göra. Dels för att det nog är just spännande, men också för att de går hand i hand med lite extra kärlek och sympatier och kanske en glass.

Dottern älskar Tio vilda hästar serien 👌

Furan läste jag själv och får fortfarande obehagsvibbar av när jag tänker på den 😅 Jag älskar systrarna Adbåges böcker överlag, men jag vet inte vad jag tycker om dem som barnböcker. Exempelvis Gropen blev ju väldigt prisad men jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att det är en barnbok eller en bilderbok för vuxna. Dock brukar de ju ha med sår, och svåra känslor, och sånt brukar barnen bli intresserade av. Kanske har de lyckats med konststycket att tilltala både barn och vuxna med olika lager av sina berättelser. Naturen tyckte jag dock var lite mycket vuxenperspektiv.
Verkligen spot on kring systrarna Adbåges böcker. Jag uppskattar dom mycket ("liten mun" som fröken får i Gropen - briljant!) men barnen har inte gillat alla lika mycket som jag.

Det jag tror att mina barn gillar mest är när barnen tydligt står i berättarcentrum i deras böcker, tex "vi hittar smulbert", "dom som bestämmer" och "dumma teckning!" har dom velat läsa mycket.

Verkligen spot on kring systrarna Adbåges böcker. Jag uppskattar dom mycket ("liten mun" som fröken får i Gropen - briljant!) men barnen har inte gillat alla lika mycket som jag.

Det jag tror att mina barn gillar mest är när barnen tydligt står i berättarcentrum i deras böcker, tex "vi hittar smulbert", "dom som bestämmer" och "dumma teckning!" har dom velat läsa mycket.

Jag tänker att det måste vara hemskt svårt att sätta sig in i ett barns hjärna, det var ju en tid sedan man själv var barn och många minnen är helt fabricerade. Jag skriver ju själv på en barnbok, visserligen inte för så unga barn som systrarna Adbåge utan snarare 10-12 års åldern. Men jag lägger mycket tid på att försöka förstå vad som är aktuellt i ett mellanstadiebarns liv, vilka känslor man har och vad som är spännande att utforska. Det är såklart jättesvårt. Risken är ju annars att man skriver en vuxenbok för om barn snarare än en bok för barn. Det är väl där jag tycker att Adbågarna ibland verkligen är helt spot on (tror jag!) och ibland flyter iväg med vuxenperspektivet.

Jag lånar den här tråden lite, mina barn har nu börjat försöka läsa lite och jag letar efter bra lättlästa böcker. Är det nån som har tips?
Tänkte först att vi skulle ta någon gammal bok från när de var bebisar men verkar ha gett bort de flesta.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Helt knäckt
  • Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar