Barndomsmat

Dopp i grytan har jag aldrig ätit så jag har ingen koll. Men jag trodde också att man använde ett annat slags bröd då?

Mina föräldrar och i alla fall morföräldrar har alltid ätit och kallat det dopp i grytan till jul. Alltid tunnbröd då!

Mamma är i och för sig uppvuxen i Stockholm även om vi bott i mellannorrland nästan hela mitt liv. Men som sagt - alltid kallat det dopp i grytan och endast haft tunnbröd att doppa.

Vi äter dopp i gryta varje jul :heart Vörtbröd har jag inget minne av att jag ens sett hos mina föräldrar så givetvis tunnbröd. /Norrlänning (men hört blöta också)

Bade mamma och pappa kom fran Vasterbotten och dopp i grytan av tunnbrod var ett maste varje jul. Det ar till och med julaftonslunch och man har lite skinka till och smor pa det doppade brodet, and that's that! :D
Mina barn kraver dopp i grytan till jul ... sa till den milda grad att da vi inte har tunnbrod har i USA sa koper jag Matzos Judiskt brod och doppar i skinkspad.:o Det ar inte lika gott som tunnbrod, men det far vi bara tag pa nar vi far hit slaktingar over jul.:p

Precis som de övriga sagt så har det alltid varit (hårt) tunnbröd (oftast Gene's) I dopp i grytan. Brödet får sjuda i skinkspadet.
Dock lite olika vad det äts med, min lillebror har jag för mig vill ha äppelmos till.

Själv har jag aldtig gillat det. Men inte hört någon som doppar annat än tunnbröd.
 
Precis som de övriga sagt så har det alltid varit (hårt) tunnbröd (oftast Gene's) I dopp i grytan. Brödet får sjuda i skinkspadet.
Dock lite olika vad det äts med, min lillebror har jag för mig vill ha äppelmos till.

Själv har jag aldtig gillat det. Men inte hört någon som doppar annat än tunnbröd.

I mitt barndoms hem var det tunnbrod ... basta! Nar jag som ung traffade exet kom hans mamma fran Smaland och dar doppade de vortbrod. :cautious: 🤢 Nagot sa hiskeligt slaskigt. Det kandes som nagot mormor skulle hallt i grishon. Sa hela den familjen vande av sig och anammade tunnbrod i stallet.:D
 
I mitt barndoms hem var det tunnbrod ... basta! Nar jag som ung traffade exet kom hans mamma fran Smaland och dar doppade de vortbrod. :cautious: 🤢 Nagot sa hiskeligt slaskigt. Det kandes som nagot mormor skulle hallt i grishon. Sa hela den familjen vande av sig och anammade tunnbrod i stallet.:D

Min mamma är från Småland men de verkade inte ha dopp alls. Tur det hör jag. Alltså jag ÄLSKAR vörtbröd - men tanken på uppblött sådant 🤢
 
Bade mamma och pappa kom fran Vasterbotten och dopp i grytan av tunnbrod var ett maste varje jul. Det ar till och med julaftonslunch och man har lite skinka till och smor pa det doppade brodet, and that's that! :D
Mina barn kraver dopp i grytan till jul ... sa till den milda grad att da vi inte har tunnbrod har i USA sa koper jag Matzos Judiskt brod och doppar i skinkspad.:o Det ar inte lika gott som tunnbrod, men det far vi bara tag pa nar vi far hit slaktingar over jul.:p
När jag bodde utomlands hade IKEA tunnbröd, har de inte det hos er?
 
Min mamma är från Småland men de verkade inte ha dopp alls. Tur det hör jag. Alltså jag ÄLSKAR vörtbröd - men tanken på uppblött sådant 🤢
jag är uppvuxen i småland, med mamma från norrbotten
vi har aldrig ätit "dopp i grytan", varken med vört eller tunnbröd...
tror det har mycket med familjetraditioner att göra
 
jag är uppvuxen i småland, med mamma från norrbotten
vi har aldrig ätit "dopp i grytan", varken med vört eller tunnbröd...
tror det har mycket med familjetraditioner att göra
Även här har jag en, vad det verkar, mindre vanlig variant. Vi kokar en bit fint sidfläsk med kryddor och gul lök. Lunch på julafton är sagda fläsk med doppat mjukt tunnbröd och senap till.
 
Jag trodde dopp i grytan var just att man doppade bröd i spadet, medan blöta liksom är en tillagad rätt med ljusugnsbröd? (otroligt otäckt för övrigt. Soggigt bröd med flytsmör. 😅 )
Hos oss åt farmor och farfar blöta (norra västerbotten), de lyckades aldrig övertyga någon annan.
 
Även här har jag en, vad det verkar, mindre vanlig variant. Vi kokar en bit fint sidfläsk med kryddor och gul lök. Lunch på julafton är sagda fläsk med doppat mjukt tunnbröd och senap till.
Vår lunch var kokt julkorv och kokt potatis. Tyckte man potatisen var torr kunde man hälla lite av kokspadet från korven på den.
Inte någon festmåltid direkt. Jag brukade äta typ en korvskiva och en potatis. Minsta möjliga.
Skulle aldrig äta den korven igen. Knappt sitta vid samma bord som någon som äter den.

På juldagen gjorde mormor kalkon i ugn och gräddsås på skyn. Serverat med ris och ärtor. Det skulle jag kunna äta igen. :d
 
Jag trodde dopp i grytan var just att man doppade bröd i spadet, medan blöta liksom är en tillagad rätt med ljusugnsbröd? (otroligt otäckt för övrigt. Soggigt bröd med flytsmör. 😅 )
Hos oss åt farmor och farfar blöta (norra västerbotten), de lyckades aldrig övertyga någon annan.

Njae, inte tillagad rätt direkt i min familj, tunnbröd får bara precis mjukna i sjudande spad i några sekunder (fast jag gillar när det blir verkligt mjukt och suger upp mycket av den goda buljongen :d) ungefär som andra familjemedlemmar gör med vörtbrödet till sin dopp i gryta.
 
Min mammas kyckling i lergryta. Såååå god. Hon gör den fortfarande med samma kryddor och fortfarande sjukt god.
Tacos
Korv stroganoff i skolan!(mammas var inte så god...
Köttfärssås och spagetti i skolan (men min mamma använde kryddpåsar för köttfärssås,den var ok men skolans var godare)
Sen gjorde hon en period köttfärsrulle,var nån deg och sen rulla in köttfärs.
Kycklingpaj
Stinas kyckling.

sen avskydde jag levergryta, blodpudding, fiskbullar.
jag fick alltid annan mat när detta års.
 
Pappas köttfärssås är verkligen i princip bara stekt köttfärs, stekt lök och ketchup (och lite örtkryddor). Faktiskt rätt god minns jag det som, men han har inte direkt bjudit på den sen jag blev vuxen - och den är ju mil ifrån en riktig bolognese. Jag minns hur spännande det var när en fick äta middag hos kompisar och deras köttfärssås verkligen var helt annorlunda än det en var van vid.
 
Njae, inte tillagad rätt direkt i min familj, tunnbröd får bara precis mjukna i sjudande spad i några sekunder (fast jag gillar när det blir verkligt mjukt och suger upp mycket av den goda buljongen :d) ungefär som andra familjemedlemmar gör med vörtbrödet till sin dopp i gryta.
Sjuda några sekunder kan nog vara rätt, men jag minns att det i vår familj tillagades 'för sig självt' så att säga, inte nödvändigtvis förekom bara i samband med en julskinka. Far kunde bli uppbjuden till farmor för en tallrik blöta helt enkelt.
 
När jag bodde utomlands hade IKEA tunnbröd, har de inte det hos er?

Det var ratt manga ar sedan va? Jag har ett svagt minne av att vi hittade tunnbrod pa en IKEA nagonstans i varlden ... (kanske mellanostern? eller Asien? Men mer troligt att det var pa IKEA i Atlanta, Georgia och da ar det lange sedan) De senaste 10-15 aren har vi inte hittat tunnbrod pa IKEA.

Åh, lyx! Här serverades delikatessen endast till jul, tyvärr.

Har med. Sa orattvist! :cautious:
 
Det var ratt manga ar sedan va? Jag har ett svagt minne av att vi hittade tunnbrod pa en IKEA nagonstans i varlden ... (kanske mellanostern? eller Asien? Men mer troligt att det var pa IKEA i Atlanta, Georgia och da ar det lange sedan) De senaste 10-15 aren har vi inte hittat tunnbrod pa IKEA.



Har med. Sa orattvist! :cautious:
Nä, det var mindre än 10 år sen. Men kanske olika på olika ställen :)
 
Jag minns framför allt falukorven, var det inte ugnsbakad så var det korv stroganof eller falukorvsoppa. Jag hatade falukorven ända från början och har inte ätit det sedan jag flyttade hemifrån och idag skulle jag inte ens ge det till hunden.
 
Jag äter knappt en enda rätt från barndomen. Det är nog för att jag blev vegetarian som tonåring, bor utomlands, och har tillgång till helt andra produkter och grönsaker än vad vi hade i en by i Skåne på 80-talet. Men det jag verkligen, verkligen kan sakna är min låtsasfarmors knäcktårta, mammas kanelbullar med pärlsocker ovanpå (även på julafton, @Murphy !), NYPOTATIS med dill från krukan på altanen, Skånemejeriers keso som åts i en liten blå skål från Höganäs, och framförallt smultron som man själv med möda plockat på ängen bakom stallet och lagt i en lagom ren glassburk som man haft äppelbitar till ponnyn i. Och Pommac!! Finns det fortfarande Pommac?

Fast nu när jag tänker efter så lagar mamma helt annorlunda mat nu är hon gjorde då. Korv stroganoff tror jag inte jag har serverats sedan millennieskiftet, kassler har nog helt glömts bort och i det stora hela äts det mer av sådant som nyss beskrivits i Allt om Mat än i den gamla sönderfallna kokboken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp