Barndomsmat

Flingor förstår jag inte alls. Kellog uppfann dem med syftet att de skulle vara den tråkigaste maten någonsin, någonslags självspäkning som skulle härda folk och få dem att sluta onanera, och sen har det säljts in som något alla ska äta??? Som ska vara gott??? Nej, world's biggest scam, tycker jag.

Jag känner att du äter fel sorts flingor :cautious: :p Jag tipsar om Tresor, från just Kellogg's. Helst Choco roulette men Choco nut är också mumsig :d
 
0 - 7 år: Nästan enbart snabbmakaroner, hotdogs (de där med Dennis på) och Felix ketchup. Lite smör och salt och svartpeppar i makaronerna. De skulle vara gjorda av mamma för att bli rätt. (Minns med fasa farföräldrarnas försök. De hade fel makaroner och Heinz-ketchup Och pappa hade alltid i för mycket smör och makaronerna blev överkokta.) Gillade också nån gröt som vispades ihop från pulver som hette äppelgröt.
7 - äldre: Vips började jag gilla nästan all mat (verkligen i stort sett allt, utom inälvsmat och blodpudding). Favoriten i skolan var ”äggakaka”. Kåldolmar var (och är) jättemums! Bruna bönor med falukorv eller fläsk var också gott (inte ätit det på 20 år säkert).

Stinas kyckling åt jag också, men då hade jag ju redan flyttat hemifrån. 😅

Edit: Gillade burkskinka när jag var liten också... Det gör jag INTE längre. :yuck:
Hade lyckats tränga bort minnet av burkskinka. Vi hade det på semestrarna. Gelé med nåt rosa geléigt. Gillade inte :wtf:.
 
Minns maten från barndomen som bra, mycket gör jag ännu. Typ vanlig husmanskost. En sak som jag aldrig åt och fortfarande inte skulle äta var köttkonserver som morsan ibland köpte. Sladdrigt "kött" som luktar kattmat 🤢 som tur var fick man något annat då. Syrran var kinkig och jag allergisk så det fanns alltid flera alternativ😆

Pappas rätt då vi var hos honom var älggryta som fått puttra en hel dag med mycket lök,vitlök och kryddor. Maten var en höjdpunkt! Morsan däremot som hatade vitlök klagade alltid på hur vi stank...

När vi pratar matminnen med maken har vi en ständig dispyt. Jag hävdar att man INTE kan äta plättar/våfflor som mat - det är en efterrätt. Maken däremot fick det som middag. Vem blir mätt och hålls mätt på mjöl och socker?
Självklart är pannkakor mat. Älskar pannkaka! :d
 
Hade lyckats tränga bort minnet av burkskinka. Vi hade det på semestrarna. Gelé med nåt rosa geléigt. Gillade inte :wtf:.

Jag älskade all mat, både i skolan och hemma, men minns burkskinka vi också hade på semestrarna med viss skepsis. Och till det potatis på burk. Mycket märkligt!
 
Hade lyckats tränga bort minnet av burkskinka. Vi hade det på semestrarna. Gelé med nåt rosa geléigt. Gillade inte :wtf:.
Det är ju hundmat. Luktar till och med som det. Jag totalvägra att ens provsmaka när jag såg skiten och kände lukten. Jag till och med frågade varför päronen hade köpt hundmat. Var helt övertygad om att det var det.

En grej som jag kom på nu som jag åt (alltså tvingade i mej) var den där blandningen med ärtor, majs och paprika som morsan serverade till maten ibland när vi skulle vara nyttiga och äta grönsaker. Jag tvärvägrade paprikan, idag älskar jag paprika. Jag mosade in ärtor och majs i potatisen för ärtorna var så äckliga. Vägrar äta ärtor numera men älskar majs.
 
Det är ju hundmat. Luktar till och med som det. Jag totalvägra att ens provsmaka när jag såg skiten och kände lukten. Jag till och med frågade varför päronen hade köpt hundmat. Var helt övertygad om att det var det.

En grej som jag kom på nu som jag åt (alltså tvingade i mej) var den där blandningen med ärtor, majs och paprika som morsan serverade till maten ibland när vi skulle vara nyttiga och äta grönsaker. Jag tvärvägrade paprikan, idag älskar jag paprika. Jag mosade in ärtor och majs i potatisen för ärtorna var så äckliga. Vägrar äta ärtor numera men älskar majs.
Hemma hos min första partner i tonåren så var den blandningen den enda mat de kunde komma på till en vegetarian. Försynt som jag var åt jag det varje gång med ett leende utan att våga komma med förslaget om att ta med egen mat.
Efter den relationen åt jag det aldrig igen. 😅
 
Jag blev lite inspirerad av tråden om stuvade makaroner. :D
Som rubriken antyder - vad minns ni att ni åt som barn som eventuellt inte är norm eller hamnar på er tallrik idag?
Jag kommer snabbt att tänka på knaperstekta fiskpinnar med potatis och sås gjord på gräddfil och currypulver, samt parisare och raggmunkar. Blodpudding med smör och lingonsylt också, och makaronipudding med kassler. Kassler rent generellt, äter man det idag?

Jag ser fram emot en nostalgitripp här!
Potatismos! här är jag som treåringen som äter all potatis mos.
Ja jag är är tokig i bra hemlagad mos fortfarande.
1614984173070.png

Nästan alla bilder på mig som barn är i skogen någonstans, och jag fattar inte att de tog med sig riktiga kastuller ut i skogen.
 
Potatismos! här är jag som treåringen som äter all potatis mos.
Ja jag är är tokig i bra hemlagad mos fortfarande.
Visa bifogad fil 65721
Nästan alla bilder på mig som barn är i skogen någonstans, och jag fattar inte att de tog med sig riktiga kastuller ut i skogen.
Är det inte sån där campingkastrull då, med löstagbart handtag?

Älskar min mammas potatismos, det är fantastiskt :d.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp