Barndomsmat

Jag är inte så knusslig :D

Själva idén är ju att kålen ska mälta sig. Bli mjuk och söt. Under folien hålls det fuktigt och den kan gott stå i fem timmar utan problem. Mitt problem är snarare att jag är otålig och vill smaka för tidigt.....

Jag kanske ska ge det ett försök!
 
Jag saknar mycket från skolmaten... 🙈
har t.o.m. tagit kontakt med kommunen där jag gick i skolan för vissa recept men gått bet. Det jag lyckats återskapa något sånär som jag minns smaken är

• tonfisklåda med ris och currysås
• mandeltorsk

Inga svåra rätter i sig, men jag vill att smaken ska ge en nostalgitripp.
 
Jag älskar nog fortfarande all mat jag fick som barn :angel:

Findus fiskgratäng, blodpudding, gunde svan-pyttipanna (blodpudding, stekt äpple och bacon), falukorv i ugn, skolans fiskpanetter med romsås, fiskpinnar... Allt är :love:
Mamma gjorde även tomatsoppa med snabbmakaroner i, nom nom.

Hos farmor och farfar blev det mycket stekt havsfisk (tack Göteborg ❤️), pannbiffar med potatis och lingonsylt mm.

Saknar skolans gula kycklingcurry med ris ibland.. Och när de kom ut med gratinerade ostmackor, då var det nästan slagsmål i skolmatsalen.

Nu ska jag ta en skål frosties (är ju ändå lördag) :D
 
Åh, jag älskade all blodmat som liten: blodpudding, blodkorv, blodplättar (!), blodpalt..... Jag älskade lever-mat också - leverkorv, leverbiff (MUMS!!!), leverpastej (förstås), stekt lever..... Idag äter jag inte kött alls men minns faktiskt just de rätterna med stor nostalgi!

Vi åt också ofta blöta - dvs ljusugnsbröd i stora bitar, snabbt kokt i buljong. Det fick inte koka för länge, bara några sekunder, så det fortfarande hade lite tuggmotstånd. Lyfte upp blötan med hålslev, sen massor med smör på. SÅ GOTT!!
 
Åh, jag älskade all blodmat som liten: blodpudding, blodkorv, blodplättar (!), blodpalt..... Jag älskade lever-mat också - leverkorv, leverbiff (MUMS!!!), leverpastej (förstås), stekt lever..... Idag äter jag inte kött alls men minns faktiskt just de rätterna med stor nostalgi!

Vi åt också ofta blöta - dvs ljusugnsbröd i stora bitar, snabbt kokt i buljong. Det fick inte koka för länge, bara några sekunder, så det fortfarande hade lite tuggmotstånd. Lyfte upp blötan med hålslev, sen massor med smör på. SÅ GOTT!!

Blöta :heart Jag äter det fortfarande men bara till jul. Gott tunnbröd som sjuds i buljongen från skinkan (hemkokt skinka ska det vara förstås) och så en skiva skinka till, lite senap och såklart en smörklick. Ingen annan än jag och mamma äter det men för mig är det nostalgi från min morfar och mormor (och dessutom 1000 gånger godare än dopp i gryta!).
 
Åh, jag älskade all blodmat som liten: blodpudding, blodkorv, blodplättar (!), blodpalt..... Jag älskade lever-mat också - leverkorv, leverbiff (MUMS!!!), leverpastej (förstås), stekt lever..... Idag äter jag inte kött alls men minns faktiskt just de rätterna med stor nostalgi!

Vi åt också ofta blöta - dvs ljusugnsbröd i stora bitar, snabbt kokt i buljong. Det fick inte koka för länge, bara några sekunder, så det fortfarande hade lite tuggmotstånd. Lyfte upp blötan med hålslev, sen massor med smör på. SÅ GOTT!!
Ja, men du, blodplättar! Jag måste, banne mig, testa om det går att göra glutenfria.

Sedan är jag förvånad över beskrivningen av ugnsfalu som flera här ger. Den klassiska varianten, för mig, är med tomatskivor i skårorna, penslad med senap och serverad med bechamelsås smaksatt med senap.
 
Blöta :heart Jag äter det fortfarande men bara till jul. Gott tunnbröd som sjuds i buljongen från skinkan (hemkokt skinka ska det vara förstås) och så en skiva skinka till, lite senap och såklart en smörklick. Ingen annan än jag och mamma äter det men för mig är det nostalgi från min morfar och mormor (och dessutom 1000 gånger godare än dopp i gryta!).

Hmm. Det du kallar blöta låter precis som det vi kallar dopp i grytan?
 
Mina föräldrar och i alla fall morföräldrar har alltid ätit och kallat det dopp i grytan till jul. Alltid tunnbröd då!

Mamma är i och för sig uppvuxen i Stockholm även om vi bott i mellannorrland nästan hela mitt liv. Men som sagt - alltid kallat det dopp i grytan och endast haft tunnbröd att doppa.
 
Något som jag är uppvuxen med och aldrig lagar själv är söndags-steken, med kokt potatis, ärter och morötter från burk, tunn sås och svartvinbärsgelé.
Jag åt potatis, sås och gelé - det äckligaste som finns är grönsaker från burk och torrt kött :yuck:
 
Med tunnbröd? Jag trodde "dopp i grytan" var med vörtbröd. I norr kallas tunnbrödsvarianten för blöta iallafall och den andra varianten med vörtbröd har jag bars hört sörlänningar prata om. Men man kanske äter blöta på fler ställen i Sverige?

Bade mamma och pappa kom fran Vasterbotten och dopp i grytan av tunnbrod var ett maste varje jul. Det ar till och med julaftonslunch och man har lite skinka till och smor pa det doppade brodet, and that's that! :D
Mina barn kraver dopp i grytan till jul ... sa till den milda grad att da vi inte har tunnbrod har i USA sa koper jag Matzos Judiskt brod och doppar i skinkspad.:o Det ar inte lika gott som tunnbrod, men det far vi bara tag pa nar vi far hit slaktingar over jul.:p
 
Mmm skolans panerad fisk med sås... Eller de lite sladdriga pannkakorna som var avlånga:d Älskade skolmaten och den ISKALLA mjölken ur automat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp